Буття 22 розділ
Принесення Авраамом в жертву Ісака – як символ Жертовної смерті Ісуса Христа. Поповнення в сім’ї родичів Авраама.
Жертвоприношення
- Випробування:
1 І сталось після цих випадків, що Бог випробовував Авраама. І сказав Він до нього: «Аврааме!» А той відказав: «Ось я!»
2 І промовив Господь: «Візьми свого сина, свого одинака, що його полюбив ти, Ісака, та й піди собі до краю Морія, і принеси там його в цілопалення на одній із тих гір, що про неї скажу тобі».
Цікаве акцентування на Ісакові – одинак, син – якого полюбив Авраам. Така ж ситуація була і з Богом та Його Сином, Якого Він також дуже любить – Матвія 3 розділ:
16 І охристившись Ісус, зараз вийшов із води. І ось небо розкрилось, і побачив Іван Духа Божого, що спускався, як голуб, і сходив на Нього.
17 І ось голос почувся із неба: «Це Син Мій Улюблений, що Його Я вподобав!»
Та Бог, як люблячий Батько, любить не лише Свого Сина, Який перебував з Ним на небі, але й людей – Івана 3 розділ:
16 Так-бо Бог полюбив світ, що дав Сина Свого Однородженого, щоб кожен, хто вірує в Нього, не згинув, але мав життя вічне.
Тому, на відміну від Ісака з Авраамом, Ісус справді мав перенести муки смерті, а Бог мав все це дозволити та споглядати…
- Авраам рушає в дорогу:
3 І встав Авраам рано-вранці, і свого осла осідлав; і взяв із собою двох слуг та Ісака, сина свого, і для цілопалення дров нарубав. І встав, і пішов він до місця, що про нього сказав йому Бог.
4 А третього дня Авраам звів очі свої, та й побачив те місце здалека.
5 І сказав Авраам своїм слугам: «Сідайте собі тут з ослом, а я й хлопець підем аж туди, і поклонимося, і повернемося до вас».
З одного боку, протягом цієї триденної подорожі Авраама мала б гнітити думка про те, що йому належить зробити з Ісаком. Та Авраам повністю довіряв Богові, і вірив, що Ісак залишиться живим – на що вказує Авраамова відповідь слугам – вони повернуться разом (5 вірш). На це також вказав і апостол Павло в Євреїв 11 розділ:
17 Вірою Авраам, випробовуваний, привів був на жертву Ісака, і, мавши обітницю, приніс однородженого,
18 що йому було сказано: «В Ісакові буде насіння тобі».
19 Бо він розумів, що Бог має силу й воскресити з мертвих, тому й одержав його на прообраз.
Ще, мабуть варто звернути увагу на тривалість подорожі – три дні. В Біблії день може символізувати рік – Числа 14 розділ:
34 Числом тих днів, що розвідували ви той Край, сорок день, будете ви нести ваші гріхи по року за день сорок літ, і пізнаєте, що значить бути покинутими Мною!
Якщо взяти до уваги 2-4 вірші, то з часу, коли Бог наказав Авраамові принести Ісака в жертву до самого жертвоприношення минуло 3 дні. З часу, коли Ісус Христос, охристившись, почав Своє служіння Богові до Його Жертовної смерті минуло 3 роки. І це додатковий аргумент на користь того, що ця історія є прообразом на Жертовну смерть Ісуса Христа.
6 І взяв Авраам дрова для цілопалення, і поклав на Ісака, сина свого, і взяв в свою руку огонь та ножа, і пішли вони разом обоє.
7 І сказав Ісак до Авраама, свого батька, говорячи: «Батьку мій!» А той відказав: «Ось я, сину мій!» І промовив Ісак: «Ось огонь та дрова, а де ж ягня на цілопалення?»
8 І відказав Авраам: «Бог нагледить ягня Собі на цілопалення, сину мій!» І пішли вони разом обоє.
Вартим уваги є те, що Ісак сам ніс дрова для власного цілопалення. Втім, на відміну від Ісуса Христа, він ще не знав, кого саме має бути принесено в жертву. Закликаючи Своїх послідовників до свідомої саможертовності, Ісус Христос сказав наступне – Марка 8 розділ:
34 І Він покликав народ із Своїми учнями, та й промовив до них: «Коли хоче хто йти вслід за Мною, хай зречеться самого себе, і хай візьме свого хреста та й за Мною йде!
Варто визнати – Біблія говорить, що Ісус особисто не ніс свого хреста до місця страти – Матвія 27 розділ:
31 А коли назнущалися з Нього, зняли з Нього плаща, і зодягнули в одежу Його. І повели Його на розп'яття.
32 А виходячи, стріли одного кірінеянина, – Симон на ймення, – його змусили нести для Нього хреста.
Ісус Христос, виснажений очікуванням смерті, безсонною ніччю та знущаннями, вочевидь не мав достатньо сил, щоб нести Свого хреста (і варто розуміти, що те, що цей кірінеянин Симон ніс хреста Ісуса Христа теж має певне символічне значення – див. Матвія 27 розділ). Втім, Христос значно більше, ніж міг би понести будь-хто з нас – Ісаї 53 розділ:
4 Направду ж Він немочі наші узяв і наші болі поніс, а ми уважали Його за пораненого, ніби Бог Його вдарив поразами й мучив...
5 А Він був ранений за наші гріхи, за наші провини Він мучений був, – кара на Ньому була за наш мир, Його ж ранами нас уздоровлено!
6 Усі ми блудили, немов ті овечки, розпорошились кожен на власну дорогу, – і на Нього Господь поклав гріх усіх нас!
- Жертвоприношення:
9 І вони прийшли до місця, що про нього сказав йому Бог. І збудував там Авраам жертівника, і дрова розклав, і зв'язав Ісака, сина свого, і поклав його на жертівника над дровами.
Тут не вказується, в якому віці під час цих подій був Ісак. Але, враховуючи, що він міг нести дрова, то можна зробити висновок, що він був достатньо дорослий. І не лише для того, щоб нести дрова, але й щоб розуміти, для чого Авраам його зв’язує та кладе на жертівник. І тут не говориться, що Ісак противився волі батька та Бога – що нагадує слова пророка Ісаї в пророцтві про Ісуса Христа – Ісаї 53 розділ:
7 Він гноблений був та понижуваний, але уст Своїх не відкривав. Як ягня був проваджений Він на заколення, й як овечка перед стрижіями своїми мовчить, так і Він не відкривав Своїх уст...
А це вказує на смирення Ісака та його довіру до батька та Бога.
10 І простяг Авраам свою руку, і взяв ножа, щоб зарізати сина свого...
11 Та озвався до нього Ангол Господній із неба й сказав: «Аврааме, Аврааме!» А той відізвався: «Ось я!»
12 І Ангол промовив: «Не витягай своєї руки до хлопця, і нічого йому не чини, бо тепер Я довідався, що ти богобійний, і не пожалів для Мене сина свого, одинака свого».
13 А Авраам звів очі свої та й побачив, – аж ось один баран зав'яз у гущавині своїми рогами. І пішов Авраам, і взяв барана, і приніс його на цілопалення замість сина свого.
14 І назвав Авраам ім'я місця того: «Господь нагледить», що й сьогодні говориться: «На горі Господь з'явиться».
Цікавим є обрання в жертву замість Ісака барана, що заплутався рогами в кущах – нагадує слова з Ісаї 43 розділ:
3 Бо Я – Господь, Бог твій, Святий Ізраїлів, твій Спаситель! Дав Я на викуп за тебе Єгипта, Етіопію й Севу замість тебе.
4 Через те, що ти став дорогий в Моїх очах, шанований став, й Я тебе покохав, то людей замість тебе віддам, а народи – за душу твою.
В цих віршах Бог говорить, що задля спасіння Свого народу Він знищить невірні народи. Ми не будемо стверджувати, що ці вірші справді символізують те ж, що й слова про барана в гущавині – але, по факту, в Останні Дні й справді буде чимало «баранів, які своїми рогами заплутаються в гущавині» світових проблем, – та через це загинуть.
- Божа обіцянка:
15 А Ангол Господній із неба озвався до Авраама по-друге,
16 і сказав: «Клянуся Собою, – це слово Господнє, – тому, що вчинив ти цю річ, і не пожалів був сина свого, одинака свого,
17 то благословляючи, Я поблагословлю тебе, і розмножуючи, розмножу потомство твоє, немов зорі на небі, і немов той пісок, що на березі моря. І потомство твоє внаслідує брами твоїх ворогів.
18 І всі народи землі будуть потомством твоїм благословляти себе через те, що послухався ти Мого голосу».
Вірність Авраамова стане благословенням для різних народів, – бо Бог через Авраамового нащадка – Ісуса Христа, а також тих, кого Ісус називає Своїми братами (див. «Брати Христові»), – встановить Своє Царство, яке принесе великі благословення різним народам.
19 І вернувсь Авраам до слуг своїх. І встали вони, та й пішли разом до Беер-Шеви. І осів Авраам в Беер-Шеві.
- Поповнення в сім’ї Авраамового брата Нахора:
20 І сталося по тих випадках, і сказано Авраамові так: «Ось також Мілка вродила синів Нахорові, братові твоєму:
21 Уца, перворідного його, і Буза, брата його, і Кемуїла, батька Арамового,
22 І Кеседа, і Хазо, і Пілдаша, і Їдлафа, і Бетуїла.
23 А Бетуїл породив Ревеку. Цих восьмерох породила Мілка Нахорові, братові Авраамовому.
24 А наложниця його – а їй на ймення Реума – вродила й вона Теваха й Ґахама, і Тахаша й Мааху.
В 23 вірші згадується Ревека – в майбутньому дружина Ісака. И, як Єва була взята від Адама – тобто, була частиною його, так и Ревека являється частиною Ісака – його родичкою. Що також, можливо, має певне значення.