Частина Восьма
Йосип
Буття 37 розділ
Йосип бачить сни, де його брати та батьки вклоняються йому. Заздрість Йосипових братів. Брати вирішують вбити Йосипа, але продають його в рабство до Єгипту.
Заздрість братів
- Заздрість Йосипових братів:
1 І осівся Яків у Краї мешкання батька свого, в Краї ханаанському.
2 Оце оповість про Якова. Йосип, віку сімнадцяти літ, пас, як юнак, отару з братами своїми, з синами Білги та з синами Зілпи, жінок батька свого. І Йосип доносив недобрі звістки про них до їхнього батька.
Початок 2 вірша вказує, що це оповість про Якова. А продовжується, як побачимо далі, оповість про Йосипа. Враховуючи те, що Яків символізує так званих братів Ісуса Христа (див. «Бог Авраама, Ісака та Якова»), то можна припустити, що в цій історії Якова-Йосипа Йосип також символізує братів Христа (див. «Брати Христові»).
Інші брати Йосипа, які, як ми визначили в розгляді історії Якова в попередніх розділах, символізують всі народи світу. І вони були недобрі – на відміну від Божих слуг. Саме це і символізує те, що Йосип доносив недобрі звістки про них (своїх братів) до їхнього батька – і ця ситуація не змінилася до наших днів. Бог та Ісус Христос справді любили Своїх вірних слуг – послідовників Христа, – символом чого є наступний вірш:
3 А Ізраїль любив Йосипа над усіх синів своїх, бо він був у нього сином старости. І він справив йому квітчасте вбрання.
4 І бачили його браття, що їх батько полюбив його над усіх братів його, – і зненавиділи його, і не могли говорити з ним спокійно.
Враховуючи те, що інші сини Якова символізують людей цього світу, на розум приходять слова Ісуса Христа з Івана 15 розділ:
18 Коли вас світ ненавидить, знайте, що Мене він зненавидів перше, як вас.
19 Коли б ви зо світу були, то своє світ любив би. А що ви не зо світу, але Я вас зо світу обрав, тому світ вас ненавидить.
А також, слова апостола Івана в 1 Івана 3 розділ:
11 Бо це та звістка, яку від початку ви чули, – щоб любили один одного,
12 не так, як той Каїн, що був від лукавого, і брата свого забив. А за що він забив його? Бо лукаві були його вчинки, а брата його – праведні.
13 Не дивуйтеся, браття мої, коли світ вас ненавидить!
14 Ми знаємо, що ми перейшли від смерти в життя, бо любимо братів. А хто брата не любить, пробуває той в смерті.
15 Кожен, хто ненавидить брата свого, той душогуб. А ви знаєте, що жаден душогуб не має вічного життя, що в нім перебувало б.
Якщо сини Якова, як ми зауважили раніше, символізують народи цього світу, то вони, будучи частиною світу сатани, як і вказали Ісус Христос та Його апостол Іван, справді не люблять вірних Богові людей.
- Йосипові сни:
5 І снився був Йосипові сон, і він розповів своїм браттям, а вони ще збільшили ненависть до нього.
6 І сказав він до них: «Послухайте-но про той сон, що снився мені.
7 А ото ми в'яжемо снопи серед поля, і ось мій сніп зачав уставати, та й став. І ось оточують ваші снопи, – та й вклоняються снопові моєму».
8 І сказали йому його браття: «Чи справді ти будеш царювати над нами, чи теж справді ти будеш панувати над нами?» І вони збільшили ненависть до нього через сни його та через слова його.
9 І снився йому ще сон інший, і він оповів його братам своїм, та й сказав: «Оце снився мені ще сон, – і ось сонце та місяць та одинадцять зір вклоняються мені».
10 І він розповів це батькові своєму та браттям своїм. І докорив йому батько його, та й промовив до нього: «Що то за сон, що снився тобі? Чи справді прийдемо ми, я та мати твоя та брати твої, щоб уклонитися тобі до землі?»
Варто зауважити, що матір’ю Йосипа була Рахіль – яка на той час вже померла. Тож як вона могла б вклонятися йому?... А от дивна Жінка з Об’явлення 12 розділу – щось в цьому є, – Основа суспільства, побудована на Божих принципах (див. «Жінка»), підкориться символічному Йосипу – Божим слугам.
Те, що Йосипові снилися пророчі сни додатково вказує на те, що якщо Йосип когось і символізує в час Кінця, то саме братів Христа – адже розуміння пророцтв є їхньою відмінною рисою – Об’явлення 19 розділ:
10 І я впав до його ніг, щоб вклонитись йому. І він каже мені: «Таж ні! Я співслуга твій та братів твоїх, хто має засвідчення Ісусове, – Богові вклонися!» Бо засвідчення Ісусове, – то дух пророцтва.
11 І заздрили йому брати його, а батько його запам'ятав ці слова.
Втім, на той час це були лише сни – які таки дратували братів Йосипа, і якому до панування ще треба було чимало перетерпіти:
- Йосипові брати вирішують вбити Йосипа:
12 І пішли брати його пасти отару свого батька в Сихем.
13 І сказав Ізраїль до Йосипа: «Таж брати твої пасуть у Сихемі! Іди ж, і я пошлю тебе до них!» А той відказав йому: «Ось я!»
14 І сказав він до нього: «Піди но, побач стан братів твоїх і стан отари, та й дай мені відповідь». І він послав його з долини Хеврону, і той прибув до Сихему.
15 І знайшов його один чоловік, – а він ось блукає по полю. І запитав його той чоловік, кажучи: «Чого ти шукаєш?»
16 А той відказав: «Я шукаю братів своїх. Скажи ж мені, де вони випасають?»
Цікаво, чи має якесь символічне значення те, що Йосип, шукаючи братів, блукав, і по дорозі зустрів цього чоловіка? Цей чоловік може бути Божим посланцем, якого послано скерувати Йосипа до виконання Божого наміру. І справді – Біблія говорить, що в Останні Дні Божі Ангели будуть активно допомагати Божим людям виконувати Його Волю.
17 І сказав той чоловік: «Вони пішли звідси, бо я чув, як казали вони: Ходімо до Дотаїну». І пішов Йосип за своїми братами, і знайшов їх у Дотаїні.
18 А вони побачили його здалека, і поки він наблизився до них, то змовлялися на нього, щоб убити його.
19 І сказали вони один одному: «Ось іде той сновидець!
20 А тепер давайте вбиймо його, і вкиньмо його до однієї з ям, та й скажемо: Дикий звір з'їв його! І побачимо, що буде з його снами».
21 І почув це Рувим, і визволив його з руки їхньої, і сказав: «Не губімо душі його!»
Як показують Біблія та історичні дані, учнів Ісуса Христа й справді намагалися вбити. Та попри бажання невірних Богові людей знищити учнів Христа, як і Божих слуг попередніх часів, завжди були люди, які заступалися за них. Це можуть бути ті, в кому початкова, закладена Богом, людяність проявлялася в більшій силі.
Тут можна взяти до уваги вірші з Об’явлення 12 розділу:
13 А коли змій побачив, що додолу він скинений, то став переслідувати жінку, що вродила хлоп'я.
14 І жінці дані були дві крилі великого орла, щоб від змія летіла в пустиню до місця свого, де будуть її годувати час, і часи, і півчасу.
15 І пустив змій за жінкою з уст своїх воду, як річку, щоб річка схопила її.
16 Та жінці земля помогла, – і розкрила земля свої уста, та й випила річку, яку змій був пустив із своїх уст...
Цією землею – яка допомогла жінці, є людська духовність, людяність. Мабуть, саме таких людей символізує старший син Якова Рувим:
22 І сказав до них Рувим: «Не проливайте крови, – киньте його до ями тієї, що в пустині, а руки не кладіть на нього», щоб визволити його з їхньої руки, щоб вернути його до батька його.
23 І сталося, коли прийшов Йосип до братів своїх, то вони стягнули з Йосипа вбрання його, вбрання квітчасте, що на ньому було.
24 І взяли його, та й кинули його до ями, а яма та порожня була, – не було в ній води.
Можливо й добре, що води не було – не втопився. Та враховуючи, що це була пустеля – Йосип не мав би що пити…
- Брати продають Йосипа до Єгипту:
25 І сіли вони попоїсти хліба. І звели вони очі свої та й побачили, – ось караван ізмаїлітів іде з Ґілеаду, а верблюди їхні несуть пахощі, і бальзам, і ладан, – іде він спровадити це до Єгипту.
26 І сказав Юда до своїх братів: «Яка користь, що вб'ємо нашого брата, і затаїмо його кров?
27 Давайте продамо його ізмаїльтянам, – і рука наша нехай не буде на ньому, бо він брат нам, він наше тіло». І послухалися брати його.
28 І коли проходили мідіяніти, купці, то витягли й підняли Йосипа з ями. І продали Йосипа ізмаїльтянам за двадцять срібняків, а ті повели Йосипа до Єгипту.
Продаж Йосипа в рабство Єгипту може символізувати те, що вірні Богові слуги потрапили під владу цього світу – який Біблія вважає символічним Єгиптом – Об’явлення 11 розділ:
8 І їхні трупи полишить на майдані великого міста, що зветься духовно Содом і Єгипет, де й Господь наш був розп'ятий.
Отож, попри те, що на початку своєї історії учнів Христа намагалися винищити, з часом вони просто потрапили під гніт цього світу – в символічне рабство. До цього додамо, що Біблійний Єгипет символізує домінуючу країну світу (див. «Числа та народи») – тож для часів перших християн Єгиптом можна вважати Рим.
- Жалоба Якова за Йосипом:
29 А Рувим вернувся до ями, – аж нема Йосипа в ямі! І розірвав він одежу свою...
30 І вернувся він до братів своїх, та й сказав: «Немає хлопця! А я, – куди я піду?»
Цікаво, де був Рувим, коли брати продавали Йосипа?...
31 А вони взяли Йосипове вбрання, і зарізали козла, і вмочили вбрання в кров.
32 І послали вони квітчасте вбрання, і принесли до свого батька, та й сказали: «Оце ми знайшли. Пізнай-но, чи це вбрання – твого сина воно, чи ні?»
33 А він пізнав його та й сказав: «Вбрання мого сина... Дикий звір його з'їв... Справді розшарпаний Йосип!»
34 І роздер Яків одіж свою, і зодягнув веретище на стегна свої, і багато днів справляв жалобу по синові своєму...
35 І зачали всі сини його та всі дочки його потішати його. Але він не міг утішитися, та й сказав: «У жалобі зійду я до сина мого до шеолу». І плакав за ним його батько.
36 І мідіяніти продали Йосипа до Єгипту, до Потіфара, царедворця фараонового, начальника царської сторожі.
По деякому часі після смерті та воскресіння Ісуса Христа Його вірні послідовники, ніби притихли – їхня діяльність дещо занепала. Можливо, саме це символізує думка Якова про те, що Йосип ніби загинув. А вірні Божі слуги лише потрапили в полон символічного Єгипту – тоді Римської імперії, а потім країн так званого Заходу…