Буття 14 розділ
Війна чотирьох царів проти п’яти. Лот потрапляє в полон. Аврам перемагає нападників та рятує Лота. Священик Всевишнього Бога Мелхиседек. Цар Содому.
Битва
- Битва царів:
1 І сталось за днів Амрафела, царя Шинеару, Арйоха, царя Елласару, Кедор-Лаомера, царя Еламу, і Тидала, царя Ґоїму, –
2 вони вчинили війну з Бераєм, царем Содому, і з Біршаєм, царем Гомори, з Шин'авом, царем Адми, і Шемевером, царем Цевоїму, і з царем Белаю, що Цоар тепер.
3 Усі ці зібрались були до долини Сіддім, – вона тепер море Солоне.
Цікаво, що тут згадується певна долина – де відбулася війна між царями і яка потім стала морем Солоним (або Мертвим морем). Це нагадує інше Біблійне місце битви різних царів, про яке згадується в книзі Об’явлення 16 розділ:
13 І я бачив, що виходили з уст змія, і з уст звірини, і з уст неправдивого пророка три духи нечисті, як жаби, –
14 це духи демонські, що чинять ознаки. Вони виходять до царів усього всесвіту, щоб зібрати їх на війну того великого дня Вседержителя Бога.
----------------------
16 І зібрав їх на місце, яке по-єврейському зветься Армагеддон.
Можливо, ця схожість не випадкова та має символічне значення на час Кінця – наш час, – якого й стосується наведене пророцтво з Об’явлення. Тим паче, що є й інші паралелі – які розглянемо далі…
Отож, про долину, яка може символізувати місце Армагеддон: мабуть не випадково вказується, що та долина потім стала морем Солоним (Мертвим морем) – тобто, безжиттєвою місцевістю. І саме таким, варто розуміти, буде в результаті й місце Армагеддон. Тож певна паралель прослідковується.
Якщо це так, то напад ворогуючих царів на Содом та Гомору та їх союзників мав би символізувати напад Росії на країни блоку НАТО в Європі (або ж Захід загалом) – які, як каже Біблія, зображені Вавилоном (див. «Вавилон») та, власне, Содомом та Гоморою – Ісаї 13 розділ:
19 І стане тоді Вавилон, краса царств, пишнота халдейської гордости, таким, як Бог зруйнував був Содом та Гоморру!
20 Не буде назавжди заселений він, ні замешкалий з роду в рід, і араб там не стане наметом, і там пастухи не спочинуть з своєю отарою...
Та й наступні описані події мають певну схожість з подіями Останніх Днів:
4 Дванадцять літ служили вони Кедор-Лаомерові, а року тринадцятого повстали.
5 А року чотирнадцятого прибув Кедор-Лаомер та царі, що були з ним, і побили Рефаїв в Аштерот-Карнаїмі, і Зузів у Гамі, і Емів у Шаве-Кір'ятаїмі,
6 і Хорянина в горах Сеїру аж до Ел-Парану, що він при пустині.
7 І вернулись вони, і прибули до Ен-Мішпату, – воно тепер Кадеш, – і звоювали всю землю Амалика, а також Аморея, що сидів у Хаццон-Тамарі.
8 І вийшов цар Содому, і цар Гомори, і цар Адми, і цар Цевоїму, і цар Белаю, – тепер він Цоар, – і вишикувалися з ними на бій у долині Сіддім, –
9 із Кедор-Лаомером, царем Еламу, і Тидалом, царем Ґоїму, і Амрафелом, царем Шинеару, і Арйохом, царем Елласару, – чотири царі проти п'ятьох.
10 А долина Сіддім була повна смоляних ям; і втекли цар Содому й цар Гомори, та й попадали туди, а позосталі повтікали на гору.
Вочевидь, Кедор-Лаомер може символізувати сучасну Росію – яка також певним чином збагачувалася завдяки торгівлі з Об’єднаною Європою – яка, в свою чергу, активно загравала з Кремлем. Та певного часу країни Європи повстали проти Росії – за що Росія й нападе на країни НАТО в Європі, – і все це справді передбачено в Біблійних пророцтвах (наприклад, див. «Цар») і, вочевидь, в розглядуваному розділі книги Буття. Навіть смоляні ями в цій долині – про які говориться в 10 вірші, – можуть представляти пастки, які розставляє Росія на теренах країн Заходу: обман, провокації, корупція і тп…
11 І взяли вони ввесь маєток Содому й Гомори, і всю їхню поживу, – і пішли.
Так і Росія – напавши на країни НАТО в Європі тим чи іншим способом збагатиться (хоча й ненадовго)…
- Звільнення Лота з полону:
12 І взяли вони Лота, сина брата Аврамового, – бо пробував у Содомі, – і добро його та й пішли.
Як Лот жив в середовищі грішних людей Содома та Гомори, так і чимало побожних людей живе в середовищі далеких від Бога країн Об’єднаної Європи. І коли Росія нападе на країни НАТО в Європі, то й ці побожні люди постраждають від цього нападу, і певним чином можуть потрапити під владу Кремля…
13 І прийшов був недобиток, та й розповів єврею Аврамові, – а він жив між дубами амореянина Мамре, брата Ешколового й брата Анерового, Аврамових спільників.
Тут вперше Аврама названо євреєм. Як зазначається в різних джерелах, походження слова єврей таке: на івриті вимовляється «іври» (власне, звідси і назва мови іврит = «єврейська»). Буквальне значення слова «іври» — «той, що перейшов» (від кореня (івр. ע-ב-ר) — «перейти»). Це дає можливість додаткового тлумачення — «прибулець з того боку (ріки Євфрат). Інше традиційне тлумачення згадує предка Авраама — Евера, правнука Сима. Існує також версія походження етноніму «іврі» від назви групи племен хабіру.
А ми до цього пояснення додамо, що, виходячи зі значення слова «іври» – «той, що перейшов (звідкись)», єврей може означати чужинець, приходько. І саме так Бог називає всіх Своїх слуг (і Авраама в тому числі) на цій грішній землі – див. «Приходьки»…
14 І почув Аврам, що небіж його взятий у неволю, та й узброїв своїх вправних слуг, що в домі його народились, три сотні й вісімнадцять, і погнався до Дану.
15 І він поділився на гурти вночі, він та раби його, і розбив їх, і гнався за ними аж до Хови, що ліворуч Дамаску.
16 І вернув він усе добро, а також Лота, небожа свого, і добро його повернув, а також жінок та людей.
Як тоді Аврам, так і тепер Бог через Своїх святих – так званих братів Христа (див. «Брати Христові»), – визволить побожних людей, яких символізує Лот.
17 Тоді цар Содому вийшов назустріч йому, як він повертався, розбивши Кедор-Лаомера та царів, що були з ним, до долини Шаве, – вона тепер долина Царська.
- Мелхиседек:
18 А Мелхиседек, цар Салиму, виніс хліб та вино. А він був священик Бога Всевишнього.
19 І поблагословив він його та й промовив: «Благословенний Аврам від Бога Всевишнього, що створив небо й землю.
20 І благословенний Бог Всевишній, що видав у руки твої ворогів твоїх». І Аврам дав йому десятину зо всього.
Тут доволі мало говориться про цього священика Всевишнього Бога – Мелхиседека. Втім, про нього згадує цар Давид в 109 Псалмі:
4 Поклявся Господь, – і не буде жаліти: «Ти священик навіки за чином Мелхиседековим».
Більше про Мелхиседека пояснює апостол Павло – Євреїв 7 розділ:
1 Бо цей Мелхиседек, цар Салиму, священик Бога Всевишнього, що був стрів Авраама, як той вертався по поразці царів, і його поблагословив.
2 Авраам відділив йому й десятину від усього, – найперше-бо він визначає «цар правди», а потім «цар Салиму», цебто «цар миру».
3 Він без батька, без матері, без родоводу, не мав ані початку днів, ані кінця життя, уподобився Божому Сину, – пробуває священиком завжди.
4 Побачте ж, який він великий, що йому й десятину з добичі найліпшої дав патріярх Авраам!
-----------------------
15 І ще більше відомо, коли повстає на подобу Мелхиседека Інший Священик,
16 що був не за законом тілесної заповіді, але з сили незнищального життя.
17 Бо свідчить: «Ти Священик навіки за чином Мелхиседековим».
Як пояснює апостол Павло, Мелхиседек є прообразом Ісуса Христа. Тож Аврам тут символізує святих Всевишнього – до яких Бог і збиратиме побожних людей, – на це вказує те, що Аврам дав десятину Мелхиседекові. Додатковим доказом цього є заповіт, укладений Богом з Аврамом – описаний в наступному розділі книги Буття…
- Цар Содому:
21 І сказав цар содомський Аврамові: «Дай мені людей, а маєток візьми собі».
22 Аврам же сказав цареві содомському: «Я звів свою руку до Господа, Бога Всевишнього, Творця неба й землі, –
23 що від нитки аж до ремінця сандалів я не візьму з того всього, що твоє, щоб ти не сказав: Збагатив я Аврама.
24 Я не хочу нічого, – даси тільки те, що слуги поїли, та частину людям, що зо мною ходили: Анер, Ешкол і Мамре, – частину свою вони візьмуть.
Цікавим тут є те, що цар Содому вітав та бажав віддячитися Аврамові – запропонувавши йому дари – від чого Аврам відмовився. Тож можна очікувати, що під час Господнього Дня після звільнення побожних людей з-під влади цього світу (Вавилону Великого – див. «Вавилон»), світ, що вціліє (а точніше його правителі), вітатиме святих Всевишнього. Можливо…
Та святі Всевишнього не братимуть допомоги від правителів цього світу і не співпрацюватимуть з ними – про них подбає Бог. Проте дарами цього світу скористають союзники Аврама – вочевидь ті, хто допомагатимуть святим Всевишнього (див. «Брати Христові»), і хто вспадкує землю – адже, як вказують Біблійні пророцтва, скарби цього світу дістануться Божому народові.