Оберіть свою мову


1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50


 

  Буття 26 розділ

  Ісак оселяється в Ґерарі – де правителем був Авімелех, цар филистимлян. Пригода з Ревекою. Суперечка Ісака з филистимлянами.

Ісак та филистимляни

-          Ісак оселяється в Ґерарі:

1 І настав був голод у Краю, окрім голоду першого, що був за днів Авраамових. І пішов Ісак до Авімелеха, царя филистимського, до Ґерару.
2 І явився йому Господь і сказав: «Не ходи до Єгипту, – оселися в землі, про яку Я скажу тобі.

  Филистимляни жили на теренах Ханаанського краю (ближче до Середземного моря) – в Обіцяній землі. А Єгипет до цієї землі не належав. Тобто, Ісак залишався в Обіцяній Землі.

3 Оселися хвилево в землі тій, і Я буду з тобою, і тебе поблагословлю, бо тобі та нащадкам твоїм дам усі оці землі. І Я виконаю присягу, що нею поклявся був Авраамові, батьку твоєму.
4 І розмножу нащадків твоїх, немов зорі на небі, і потомству твоєму Я дам усі оці землі. І поблагословляться в потомстві твоїм усі народи землі,
5 через те, що Авраам послухав Мого голосу, і виконував те, що виконувати Я звелів: заповіді Мої, постанови й закони Мої».
6 І осів Ісак у Ґерарі.

-          Пригода з Ревекою:

7 І питалися люди тієї місцевости про жінку його. А він відказав: «Вона сестра моя», бо боявся сказати: «Вона жінка моя», щоб не вбили мене люди тієї місцевости через Ревеку, бо вродлива з обличчя вона».
8 І сталося, коли він там довго жив, і дивився Авімелех, цар филистимський, через вікно, та й побачив, – ось Ісак забавляється з Ревекою, жінкою своєю.
9 І покликав Авімелех Ісака та й сказав: «Тож оце вона жінка твоя! А як ти сказав був: «Вона сестра моя?» Ісак же йому відповів: «Бо сказав, щоб не вмерти мені через неї!»
10 І сказав Авімелех: «Що ж то нам учинив ти? Один із народу був мало не ліг із твоєю жінкою, – і ти гріх би спровадив на нас!»
11 І наказав Авімелех усьому народові, говорячи: «Хто доторкнеться цього чоловіка та жінки його, той певно буде забитий».

  Ісак діяв так само, як свого часу чинив його батько Авраам – людям з інших народів казав, що Ревека – його сестра, – бо боявся, щоб через неї його не вбили. Як і у випадку з Авраамом, Бог оберігав Ісака та його дружину. А також, благословляв все його добро – як про це говориться далі:

-          Сварка Ісака з филистимлянами:

12 І посіяв Ісак у землі тій, і зібрав того року стокротно, і Господь поблагословив був його.
13 І забагатів оцей чоловік, і багатів усе більше, аж поки не став сильно багатий.
14 І була в нього отара овець та кіз, і череда товару, і багато рабів. І заздрили йому филистимляни.
15 І всі криниці, що їх повикопували раби батька його, за днів батька його Авраама, филистимляни позатикали, і понаповнювали їх землею.
16 І сказав Авімелех Ісакові: Іди ти від нас, бо зробився ти значно сильніший за нас!
17 І пішов Ісак звідти, і в долині Ґерару розтаборився, та й осів там.
18 І знову Ісак повикопував криниці на воду, що їх повикопували були за днів батька його Авраама, а позатикали були їх филистимляни по Авраамовій смерті. І він назвав їм імення, як імення, що батько його був їм назвав.
19 І копали Ісакові раби в долині, і знайшли там криницю живої води.

  *Жива вода – це джерельна вода.

20 І сварилися пастухи ґерарські з пастухами Ісаковими, кажучи: «Це наша вода!» І він назвав ім'я для тієї криниці: Есек, бо сварилися з ним.
21 І викопали вони іншу криницю, і сварилися також за неї. І він назвав для неї ім'я: Ситна.
22 І він пересунувся звідти, і викопав іншу криницю, – і не сварились за неї. І він назвав для неї ім'я: Реховот, і сказав: «Тепер нам поширив Господь, – і в Краю ми розмножимось».

  *Слово «есек» означає сварка, «ситна» ворожнеча, «реховот» поширення, щастя.

-          Ісак в Беер-Шеві. Умова з Авімелехом:

23 А звідти піднявся він до Беер-Шеви.
24 І явився йому Господь тієї ночі й сказав: «Я Бог Авраама, батька твого; не бійся, бо Я з тобою! І поблагословлю Я тебе, і розмножу нащадків твоїх ради Авраама, Мойого раба».
25 І він збудував там жертівника, і покликав Господнє Ймення. І поставив він там намета свого, а раби Ісакові криницю там викопали.
26 І прийшов до нього з Ґерару Авімелех, і Ахуззат, товариш його, і Піхол, головний начальник війська його.
27 І сказав їм Ісак: «Чого ви до мене прийшли? Ви ж зненавиділи мене, і вислали мене від себе».
28 А ті відказали: «Ми бачимо справді, що з тобою Господь. І ми сказали: Нехай буде клятва поміж нами, – поміж нами й поміж тобою, і складімо умову з тобою,
29 що не вчиниш нам злого, як і ми не торкнулись до тебе, і як ми робили з тобою тільки добро, і тебе відіслали з миром. Ти тепер благословенний від Господа!»
30 І він учинив для них гостину, – і вони їли й пили.
31 А рано вони повставали, і присягли один одному. І відіслав їх Ісак, і вони пішли від нього з миром.
32 І сталося того дня, і прийшли Ісакові раби, і розказали йому про криницю, яку вони викопали. І сказали йому: «Ми воду знайшли!»
33 І він назвав її: Шів'а, чому ймення міста того Беер-Шева аж до сьогоднішнього дня.

  *Шів’а означає «присяга». Тож Беер-Шева означає «криниця присяги», або «криниця семи» (див. Буття 21:31).

-          Дружини Ісава:

34 І був Ісав віку сорока літ, і взяв жінку Єгудиту, дочку хіттеянина Беері, і Босмату, дочку хіттеянина Елона.
35 І вони стали гіркотою духа для Ісака й Ревеки.

 

  Давайте узагальнимо прочитане нами: Отже, в час голоду в краї Бог закликав Ісака оселитися на теренах Обіцяного краю – серед филистимлян. Ревека, дружина Ісака, була дуже вродливою, і подобалася филистимським чоловікам – що могло нести з собою небезпеку для Ісака. Але Бог захистив Ісака з Ревекою та поблагословив їх. У Ісака та його слуг виникали суперечки та сварки з филистимлянами через криниці. Цар филистимлян Авімелех укладає угоду з Ісаком про мир. Закінчується розділ тим, що старший син Ісака Ісав взяв собі жінок з місцевих мешканців – які не поклонялися Богові Авраама та Ісака. І це стало гіркотою духа для Ісака та Ревеки – було для них неприємним.

  Як ми визначили в статті «Бог Авраама, Ісака та Якова», в Біблії Ісак часто символізує Ісуса Христа – в Його доземному житті, – коли Він був Богом Божого народу Ізраїля. Тому події, прообразом яких мали б бути пригоди Ісака, мали б відбуватися з ізраїльтянами в часи ДО народження Ісуса Христа на землі. Якщо взяти все це до уваги, то чи має історія, описана в цьому розділі, якесь символічне значення? Якщо й має, то на думку приходять події, які трапилися з Ізраїлем в часи, коли Бог керував ними за допомогою суддів.

  Отже:

  Вийшовши з Єгипту та оселившись в Обіцяній Землі, ізраїльтяни не трималися Божих настанов – через що мали постійні труднощі з навколишніми народами – зокрема і з филистимлянами. Їм бракувало Божого керівництва та допомоги – свого роду вони відчували духовний голод. Про це можна прочитати в книзі Суддів.

  Одного разу, у війні з филистимлянами, ізраїльтяни хотіли заручитися Божою підтримкою – тож взяли з собою на війну Божий ковчег Заповіту. Та Бог не підтримав їх – адже запорукою Божої підтримки був не ковчег, – а послух Богові та виконання Його Законів. Тож филистимляни перемогли ізраїльтян і захопили ковчег. Маючи ковчег, филистимляни сподівалися отримати потужну підтримку Бога ізраїльтян – про могутність Якого вони неодноразово чули, і Якого боялися. Та Бог навів на них кари, і спонукав повернути ковчег ізраїльтянам. Ця історія нагадує історію про Ревеку – яка так подобалася филистимлянам, що деякі навіть хотіли взяти її собі за жінку. Історію про втрату ковчегу та його повернення можна прочитати в 1 Самуїлова 4-6 розділи.

  Як описано в книгах Суддів та Самуїла, филистимляни докладали чимало зусиль, щоб поневолити ізраїльтян та відвернути їх від їхнього Бога. Чи може це символізувати сварку Ісакових рабів з филистимлянами за криниці води (водні джерела в Біблії часто символізують Знання, Істину)? Так, можуть. Також, укладення угоди між Авімелехом та Ісаком може символізувати мирне співіснування ізраїльтян та филистимлян певний час – адже спочатку филистимляни намагалися або поневолити, або знищити Ізраїль.

  А тепер щодо можливого символізму історії про одруження Ісава на жінках з поган:

  В часи останнього Ізраїлевого судді Самуїла ізраїльтяни відмовилися від безпосереднього Божого керівництва – яке Він давав через обраного Ним суддю, та захотіли собі царя 1 Самуїлова 8 розділ:

4 І зібралися всі Ізраїлеві старші, і прийшли до Самуїла до Рами,
5 та й сказали до нього: «Ось ти постарівся, а сини твої не йдуть дорогами твоїми. Тепер настанови нам царя, щоб судив нас, як у всіх народів».
6 І була та річ зла в Самуїлових очах, як вони сказали: «Настанови нам царя, щоб судив нас». І молився Самуїл до Господа.
7 І сказав Господь до Самуїла: «Послухай голосу того народу щодо всього, про що він сказав тобі, бо не тобою вони погордували, але Мною погордували, щоб Я не царював над ними.
8 Як усі ті діла, що вони чинили від дня, коли Я вивів їх з Єгипту, і аж до цього дня, і як вони кидали Мене й служили іншим богам, так вони чинять і тобі.

  Як Бог зауважив у 8 вірші, ізраїльтяни й так не дуже трималися Божих настанов від часу виходу з Єгипту. А далі, окрім деяких випадків, – коли над ними царював вірний Богові цар, вони все далі віддалялися від свого Бога. І це може символізувати те, що Ісав, який символізує перший Божий народ Ізраїль (див. 25 розділ), як сказано в остатньому вірші розглядуваного нами 26 розділу книги Буття, взяв собі жінок з невірних Богові народів, – адже жінка в Біблії часто символізує Основу, на якій будується суспільство (див. «Жінка»).


1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50