Оберіть свою мову


1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50


 

  Буття 4 розділ

  Дивовижна історія Каїна та Авеля – яка проливає світло на цікаві моменти Біблійної історії.

Два брати

  • Жертвоприношення двох братів:

1 І пізнав Адам Єву, жінку свою, і вона завагітніла, і породила Каїна, і сказала: «Набула чоловіка від Господа».

  *Каїн – означає «набутий». Авель – «смутний», «сумний».

2 А далі вона породила брата йому Авеля. І був Авель пастух отари, а Каїн був рільник.
3 І сталось по деякім часі, і приніс Каїн Богові жертву від плоду землі.
4 А Авель,
– він також приніс від своїх перворідних з отари та від їхнього лою. І зглянувся Господь на Авеля й на жертву його,
5 а на Каїна й на жертву його не зглянувся. І сильно розгнівався Каїн, і обличчя його похилилось.
6 І сказав Господь Каїнові: «Чого ти розгнівався, і чого похилилось обличчя твоє?
7 Отож, коли ти добре робитимеш, то підіймеш обличчя своє, а коли недобре, то в дверях гріх підстерігає. І до тебе його пожадання, а ти мусиш над ним панувати».

    Варто зауважити, що нам – читачам, – не дуже зрозуміло, чому Бог вподобав жертву Авеля, а жертву Каїна не прийняв. Адже що один, що другий – кожен приніс в жертву дари від плодів своєї праці. Розглянемо два варіанти пояснення цієї історії:

  Варіант 1:

  Тут за основу візьмемо причину принесення жертви. Каїн та Авель були першими дітьми Адама та Єви – наших прабатьків. І звісно ж, вони знали історію як їхні батьки втратили рай. А також знали, що через це вони стали смертними. Тож припустимо, що Каїн та Авель знали про необхідність викупу – щоб повернути назад втрачену можливість вічного життя. Наприклад, в стародавні часи знали про необхідність викупу – ще задовго до часів Ісуса Христа – Псалом 48 (49):

8 Але жодна людина не викупить брата, не дасть його викупу Богові,
9 бо викуп їхніх душ дорогий, і не перестане навіки,

10 щоб міг він ще жити навіки й не бачити гробу!

  Ще тоді було відомо, що викуп за людину має бути дуже цінним. Тож можна припустити, що Каїн та Авель знали, що життя варто викупити життям. Тому Авель приніс у жертву Богові життя тварин – і таке жертвоприношення практикували в стародавні часи ізраїльтяни та інші народи. А Каїн, очевидно, вирішив, що плодів землі буде достатньо. Саме тому Бог і не прийняв його жертву…

  Варто визнати, що цей варіант ґрунтується на здогадках та припущеннях – вагомих Біблійних аргументів під собою він не має. Тому запропонуємо другий варіант:

  Варіант 2:

  В історії Каїна та Авеля є одна важлива деталь – їхні зайняття. Щоб краще зрозуміти про що йде мова, відкриємо Буття 1 розділ:

27 І Бог на Свій образ людину створив, на образ Божий її Він створив, як чоловіка та жінку створив їх.
28 І поблагословив їх Бог, і сказав Бог до них: «Плодіться й розмножуйтеся, і наповнюйте землю, оволодійте нею, і пануйте над морськими рибами, і над птаством небесним, і над кожним плазуючим живим на землі!»

  Звернемо увагу на завдання, яке Бог дав людству до того, як вони згрішили – панувати над тваринним світом. Тут варто зауважити, що в Божому розумінні панувати не означає зловживати владою, а дбати, піклуватися.

  А тепер відкриємо Буття 3 розділ:

17 І до Адама сказав Він: «За те, що ти послухав голосу жінки своєї та їв з того дерева, що Я наказав був тобі, говорячи: «Від нього не їж», – проклята через тебе земля! Ти в скорботі будеш їсти від неї всі дні свойого життя.
18 Тернину й осот вона буде родити тобі, і ти будеш їсти траву польову.
19 У поті свойого лиця ти їстимеш хліб, аж поки не вернешся в землю, бо з неї ти взятий. Бо ти порох, – і до пороху вернешся».

  Виганяючи Адама з раю, Бог засудив його до важкої праці на землі – щоб «в поті чола здобувати собі хліб».

  А тепер звернемо увагу на зайняття Каїна та Авеля – чи зауважили ви, що Каїн був землеробом – тобто, виконував Божий присуд Адамові, а Авель був пастухом отари – виконував початковий Божий наказ людству. Виходячи з того, що історія Каїна та Авеля може бути символічною, можемо зробити висновок, що Каїн символізує грішних людей – засуджених Богом, – які не бажають докладати зусиль для повернення Божого схвалення, а Авель – тих, хто прагне виконувати початковий Божий намір, хто хоче відновити добрі стосунки з Богом. І тут доречною стає Божа порада Каїнові, записана в 7 вірші: «..коли ти добре робитимеш, то підіймеш обличчя своє, а коли недобре, то в дверях гріх підстерігає. І до тебе його пожадання, а ти мусиш над ним панувати» – Бог також вказував на зусилля.

  На підтвердження цієї думки звернемо увагу на зайняття стародавніх ізраїльтян – обраний Богом народ – Буття 46 розділ:

31 А Йосип промовив до своїх братів і до дому батька свого: «Піду й розкажу фараонові, та й повім йому: Брати мої й дім батька мого, що були в Краї ханаанськім, прибули до мене.
32 А люди ці
– пастухи отари, бо були скотарі. І вони припровадили дрібну та велику худобу свою, і все, що їхнє було.
33 І станеться, коли покличе вас фараон і скаже: Яке ваше зайняття?
34 то ви відкажете: «Скотарями були твої раби від молодости своєї аж дотепер, і ми, і батьки наші», щоб ви осіли в країні Ґошен, бо для Єгипту кожен пастух отари
– огида».

  Як бачимо, сини Якова (ізраїльтяни), як і Авель, бути скотарями. Можливо, це не випадковість…

  І ще одна цікава думка – зверніть увагу на кінець 34 вірша з Буття 46 розділ: для Єгипту кожен пастух отари – огида. Якщо взяти до уваги, що в Біблії Єгипет символізує панівну світову державу (світу сатани), що диктує умови іншим народам, а пастух отари (тут згадуємо, що й Ісус Христос називав Себе Пастирем (Пастухом) отари) – це ті, хто бажає служити Богові та бути з Ним, то ненависть Єгипту до пастухів отари узгоджується зі словами Ісуса Христа в Івана 15 розділ:

18 Коли вас світ ненавидить, знайте, що Мене він зненавидів перше, як вас.
19 Коли б ви зо світу були, то своє світ любив би. А що ви не зо світу, але Я вас зо світу обрав, тому світ вас ненавидить.

  Отож, другий варіант пояснення причини неприйняття Богом жертви Каїна виглядає більш прийнятним та переконливим.

  Давайте ще раз глянемо на 7 вірш розглядуваного розділу книги Буття:

7 Отож, коли ти добре робитимеш, то підіймеш обличчя своє, а коли недобре, то в дверях гріх підстерігає. І до тебе його пожадання, а ти мусиш над ним панувати».

  Ці слова стосуються кожної людини, адже схильність до гріха успадкували всі нащадки Адама – Приповісті 22 розділ:

15 До юнакового серця глупота прив'язана, та різка картання віддалить від нього її.

  Єремії 17 розділ:

9 Людське серце найлукавіше над все та невигойне, хто пізнає його?

  Про це також гарно та образно сказав апостол Павло в Римлян 7 розділ:

18 Знаю-бо, що не живе в мені, цебто в тілі моїм, добре; бо бажання лежить у мені, але щоб виконати добре, того не знаходжу.
19 Бо не роблю я доброго, що хочу, але зле, чого не хочу, це чиню.
20 Коли ж я роблю те, чого не хочу, то вже не я це виконую, але гріх, що живе в мені.
21 Тож знаходжу закона, коли хочу робити добро,
що зло лежить у мені.
22 Бо маю задоволення в Законі Божому за внутрішнім чоловіком,
23 та бачу інший закон у членах своїх, що воює проти закону мого розуму, і полонить мене законом гріховним, що знаходиться в членах моїх.
24 Нещасна я людина! Хто мене визволить від тіла цієї смерти?

  Отож, як ми бачимо, людство має ті ж проблеми з гріхом, що свого часу мав Каїн. І ті, хто хоче бути приємним Богові, повинні панувати над гріхом – саме на це Бог звернув увагу Каїна.

  • Перше вбивство:

8 І говорив Каїн до Авеля, брата свого. І сталось, як були вони в полі, повстав Каїн на Авеля, брата свого, і вбив його.
9 І сказав Господь Каїнові: «Де Авель, твій брат?» А той відказав: «Не знаю. Чи я сторож брата свого?»

  Зухвалість, обман та вбивство – ознака людини світу сатани – дітей диявола – Івана 8 розділ:

44 Ваш батько – диявол, і пожадливості батька свого ви виконувати хочете. Він був душогуб споконвіку, і в правді не встояв, бо правди нема в нім. Як говорить неправду, то говорить зо свого, – бо він неправдомовець і батько неправді.

  *Про дітей диявола ми згадували в статті «Три в одній».

  Апостол Іван також вказував, що Каїн був сином диявола – від лукавого – 1 Івана 3 розділ:

8 Хто чинить гріх, той від диявола, бо диявол грішить від початку. Тому-то з'явився Син Божий, щоб знищити справи диявола.
9 Кожен, хто родився від Бога, не чинить гріха, бо в нім пробуває насіння Його. І не може грішити, бо від Бога народжений він.
10 Цим пізнаються діти Божі та діти дияволові: Кожен, хто праведности не чинить, той не від Бога, як і той, хто брата свого не любить!
11 Бо це та звістка, яку від початку ви чули, –
щоб любили один одного,
12 не так, як той Каїн, що був від лукавого, і брата свого забив. А за що він забив його? Бо лукаві були його вчинки, а брата його –
праведні.

10 І сказав Господь: «Що ти зробив? Голос крови брата твого взиває до Мене з землі.
11 А тепер ти проклятий від землі, що розкрила уста свої, щоб прийняти кров твого брата з твоєї руки.
12 Коли будеш ти порати землю, вона більше не дасть тобі сили своєї. Мандрівником та заволокою будеш ти на землі».

  Мало того, що вже Адам отримав прокляття – і передав його нащадкам, – Каїн посилив це прокляття. До того ж, на Божій землі вбивцям та грішникам не місце – вони тут чужі. Адже земля належить вірним Богові людям – Псалом 36 (37):

9 бо витяті будуть злочинці, а ті, хто вповає на Господа – землю вспадкують!
10 А ще трохи –
й не буде безбожного, і будеш дивитись на місце його – і не буде його,
11 а покірні вспадкують землю, –
і зарозкошують миром великим!

  Про це ж сказано і в Приповістей 2 розділ:

21 Бо замешкають праведні землю, і невинні зостануться в ній,
22 а безбожні з землі будуть вигублені, і повириваються з неї невірні!
 

  Що б не робили грішники та вбивці – їхні діла не зазнають успіху – Бог понищить і їх, і їхні діла.

  • Мандрівник та заволока:

13 І сказав Каїн до Господа: «Більший мій гріх, аніж можна знести.
14 Ось Ти виганяєш сьогодні мене з цієї землі, і я буду ховатись від лиця Твого. І я стану мандрівником та заволокою на землі, і буде,
кожен, хто стріне мене, той уб'є мене».

  Як каже Біблія, безбожники й далі ховаються від Бога – Ісаї 29 розділ:

15 Горе тим, що глибоко задум ховають від Господа, і чиняться в темряві їхні діла, і що говорять вони: «Хто нас бачить, і хто про нас знає?»

  Про це також згадував Ісус Христос – Івана 3 розділ:

19 Суд же такий, що світло на світ прибуло, люди ж темряву більш полюбили, як світло, лихі-бо були їхні вчинки!
20 Бо кожен, хто робить лихе, ненавидить світло, і не приходить до світла, щоб не зганено вчинків його.

15 І промовив до нього Господь: «Через те кожен, хто вб'є Каїна, семикратно буде пімщений». І вмістив Господь знака на Каїні, щоб не вбив його кожен, хто стріне його.

  Дивні слова – хто мав би зустріти Каїна та вбити його? Земля ж була майже безлюдною. Втім, як бачимо, Бог подбав про те, щоб Каїна ніхто не вбив.

16 І вийшов Каїн з-перед лиця Господнього, й осів у країні Нод, на схід від Едену.

  Слово Нод з давньоєврейської мови звучить як «блукання, поневіряння» – що також має більш символічне значення, аніж реальне. Та й розташування цієї країни – на схід від Едену, – саме зі сходу, згідно Біблійних пророцтв, прийде агресор – ворог Божого народу...

  • Каїнові нащадки:

17 І Каїн пізнав свою жінку, і стала вона вагітна, і вродила Еноха. І збудував він місто, і назвав ім'я тому містові, як ім'я свого сина: Енох.
18 І народився в Еноха Ірад, а Ірад породив Мехуяїла, а Мехуяїл породив Метушаїла, а Метушаїл породив Ламеха.
19 І взяв собі Ламех дві жінки,
– ім'я одній Ада, а ймення другій Цілла.
20 І породила Ада Явала,
він був батьком тих, що сидять по наметах і мають череду.
21 А ймення брата його Ювал,
він був батьком усім, хто держить у руках гусла й сопілку.
22 А Цілла також породила Тувалкаїна, що кував всіляку мідь та залізо. А сестра Тувалкаїнова Ноема.

  Зауважте – те, що діти Каїна були прабатьками кочівників-пастухів, музикантів та ремісників з металу (вірші 20-22), взагалі-то не має жодного логічного значення – адже попереду має бути великий потоп, в якому виживе лише Ной зі своєю сім’єю, і який був нащадком іншого сина Адама – Сифа (25 вірш). Тобто, згідно Біблійної історії, всі інші люди, в тому числі всі нащадки Каїна, не пережили потоп – це також є аргументом на користь того, що історія Каїна та Авеля більше символічна, аніж історична… Звернемо увагу, що Явал був батьком тих, що сидять по наметах і мають череду – тобто, пастухів отари (див. розгляд зайнять Каїна та Авеля вище). Чи не вказує це, що й серед нащадків Каїна можуть бути ті, хто вирішить служити  Богові?..

  • Ламех:

23 І промовив Ламех до жінок своїх: «Адо й Цілло, послухайте ви мого голосу, жони Ламехові, почуйте ви слова мого! Бо якби я мужа забив за уразу свою, а дитину за рану свою,
24 і як буде усемеро пімщений Каїн, то Ламех
у сімдесятеро й семеро!»

  Ця Ламехова похвальба, як і те, що Каїна ніхто не вб’є, також дивна. Що вона може означати? І чому число відімщення кратне семи?

  Сім – це число Божої повноти (див. «Числа та народи»). Тож це, вочевидь , вказує на те, що Каїн та Ламех були під Божим захистом від негайної кари за свої гріхи. До того ж, судячи зі слів Ламеха, він був гіршим за Каїна – почувався більш безкарним та був готовий вбити чоловіка за уразу, а дитину – за рану. В перекладі Хоменка цей вірш звучить так:

23 Ламех сказав своїм жінкам: "Адо й Цілло, слухайте мій голос. Жінки Ламехові, зважайте на моє слово; бо я забив чоловіка за мою рану, а дитя (у відплату) за синяк.

  Ці слова, фактично, вказують, що як Каїн, так і його нащадки, – ті, хто були від лукавого – діти диявола, були доволі жорстокими, та почувалися безкарними. Мало того, вони все більше деградували.

  Але чому вони почувалися безкарними? Відповідь на це дав апостол Петро – 2 Петра 2 розділ:

9 то вміє Господь рятувати побожних від спокуси, а неправедних берегти на день суду для кари,
10 а надто тих, хто ходить за нечистими пожадливостями тіла та погорджує владою; зухвалі свавільці, що не бояться зневажати слави,
11 хоч Анголи, бувши міццю та силою більші за них, не несуть до Господа зневажливого суду на них.

  Цими словами Петро не лише показує, що Бог безбожних зберігає на день суду, але й вказав, хто міг би вбити Каїна, Ламеха та інших, подібних до них, в ті давні часи – Божі Ангели. Але Божі Ангели віддали Суд Богові – до чого закликав побожних людей і апостол Павло – Римлян 12 розділ:

19 Не мстіться самі, улюблені, але дайте місце гніву Божому, бо написано: «Мені помста належить, Я відплачу, говорить Господь».

  Отож, Каїн і його нащадки були під Божим захистом – до часу Божого Суду. Чому? На це певним чином знову відповів апостол Петро – 2 Петра 3 розділ:

5 Бо сховане від тих, хто хоче цього, що небо було напочатку, а земля із води та водою складена словом Божим,
6 тому тодішній світ, водою потоплений, згинув.
7 А теперішні небо й земля заховані тим самим словом, і зберігаються для огню на день суду й загибелі безбожних людей.
8 Нехай же одне це не буде заховане від вас, улюблені, що в Господа один день
немов тисяча років, а тисяча років немов один день!
9 Не бариться Господь із обітницею, як деякі вважають це барінням, але вам довготерпить, бо не хоче, щоб хто загинув, але щоб усі навернулися до каяття.

  День Божого Суду буде один для всіх – як праведних, так і безбожних. Тому, як говорить Петро, Бог чекає, щоб зібрати якомога більше Своїх, побожних людей – серед всіх людських поколінь. А також, дати шанс виправитися тим грішникам, хто все ж при певних обставинах зміг би навернутися до Бога.

  • Сиф:

25 І пізнав Адам ще свою жінку, і сина вона породила. І назвала ймення йому: Сиф, бо «Бог дав мені інше насіння за Авеля, що забив його Каїн».

  *Сиф – означає «нагорода» або «дарунок».

26 А Сифові теж народився був син, і він назвав імення йому: Енош. Тоді зачали були призивати Ймення Господнє.

  Отже, Каїн віддалився від батьків, а Бог дав Адамові з Євою іншого сина взамін загиблого Авеля. І з народженням Сифового сина Еноша зачали були призивати Ймення Господнє. Все ніби просто та зрозуміло. Ніби…

  Давайте пригадаємо, чим відрізнялися Каїн з Авелем: вони відрізнялися зайняттям – Каїн виконував Божий присуд Адамові (працював на землі), а Авель намагався виконувати початковий Божий наказ людству – доглядати тварин. На основі цього ми дійшли висновку, що Каїн символізує Божих противників, а Авель – тих, хто хоче бути з Богом.

  Є ще одна вагома різниця між ними – звернемо ще раз увагу на початок розглядуваного розділу книги Буття:

1 І пізнав Адам Єву, жінку свою, і вона завагітніла, і породила Каїна, і сказала: «Набула чоловіка від Господа».
2 А далі вона породила брата йому Авеля. І був Авель пастух отари, а Каїн був рільник.

  І ще 25 вірш:

25 І пізнав Адам ще свою жінку, і сина вона породила. І назвала ймення йому: Сиф, бо «Бог дав мені інше насіння за Авеля, що забив його Каїн».

  Зауважте – для того, щоб Єва народила Каїна та Сифа – Адам пізнав Єву. А щодо Авеля такого твердження немає. Звісно, можна припустити, що цьому просто не надано уваги, або ж вони були двійнятами. Втім, на це тут не вказується. А можливо, Біблійний письменник хотів скоротити свою роботу. Втім, останнє просто неможливо – письменники Біблії писали все, що наказував Бог. А Бог, як ми розуміємо, скорочувати власну звістку не буде без потреби – навпаки, Він подає саме те, що треба. Тому, в наведених віршах ніякого упущення чи спрощення немає – там саме те, що Бог хотів донести читачам. А що Він хотів донести?

  Як ми визначили в статті «Три в одній», Жінка Єва в Біблії представлена в трьох образах – діва, блудниця, неплідна. І що важливо, Діва Єва може завагітніти та народити будь-якого часу за Божим бажанням – незалежно від того, що Жінка Єва вже народила до цього.

  Отож, в наведених віршах Каїн та Сиф народжені Жінкою Євою від людини, а АвельДівою Євою від Бога. Тобто, Єва народила Авеля без участі Адама – з Божою поміччю…

  Пригадаємо, що сказав про Каїна апостол Іван – 1 Івана 3 розділ:

8 Хто чинить гріх, той від диявола, бо диявол грішить від початку. Тому-то з'явився Син Божий, щоб знищити справи диявола.
9 Кожен, хто родився від Бога, не чинить гріха, бо в нім пробуває насіння Його. І не може грішити, бо від Бога народжений він.
10 Цим пізнаються діти Божі та діти дияволові: Кожен, хто праведности не чинить, той не від Бога, як і той, хто брата свого не любить!
11 Бо це та звістка, яку від початку ви чули, –
щоб любили один одного,
12 не так, як той Каїн, що був від лукавого, і брата свого забив. А за що він забив його? Бо лукаві були його вчинки, а брата його –
праведні.

  Іван вказує, що є народжені від Бога – такі не можуть грішити. А також, що Каїн був від лукавого – тобто, був дитиною диявола – грішник. Тепер глянемо, що про дітей диявола говорив Ісус Христос – Івана 8 розділ:

39 Сказали вони Йому в відповідь: «Наш отець – Авраам». Відказав їм Ісус: «Коли б ви Авраамові діти були, то чинили б діла Авраамові.
40 А тепер ось ви хочете вбити Мене, Чоловіка, що вам казав правду, яку чув Я від Бога. Цього Авраам не робив.
41 Ви робите діла батька свого». Вони ж відказали Йому: «Не родилися ми від перелюбу, –
одного ми маєм Отця – то Бога».
42 А Ісус їм сказав: «Якби Бог був Отець ваш, –
ви б любили Мене, бо від Бога Я вийшов і прийшов, – не від Себе ж Самого прийшов Я, а Мене Він послав.
43 Чому мови Моєї ви не розумієте? Бо не можете чути ви слова Мого.
44 Ваш батько –
диявол, і пожадливості батька свого ви виконувати хочете. Він був душогуб споконвіку, і в правді не встояв, бо правди нема в нім. Як говорить неправду, то говорить зо свого, – бо він неправдомовець і батько неправді.
45 А Мені ви не вірите, бо Я правду кажу.
46 Хто з вас може Мені докорити за гріх? Коли ж правду кажу, чом Мені ви не вірите?
47 Хто від Бога, той слухає Божі слова; через те ви не слухаєте, що ви не від Бога».

  Як бачимо, Ісус Христос назвав юдеїв – які хотіли Його вбити (і згодом вони це зробили) – дітьми диявола – такими ж, як і Каїн.

  Тепер звернемо увагу, що Ісус Христос, як і Авель (як ми побачили вище), також був народжений від Діви. І Його також вбили Божі противники – яких Христос назвав дітьми диявола. А тепер пригадайте долю юдеїв після того, як вони вбили Божого Сина Ісуса Христа – вони, як і Каїн, втратили свою країну (місце свого проживання) та стали мандрівниками та заволоками – символічно поселилися в символічній країні Нод – що означає «поневіряння» та «блукання».

  Бог заснував перший Свій народ Ізраїль на основі людства – це як Єва народила Каїна від Адама, і про якого вона сказала, що набула чоловіка від Господа. Та з бігом часу цей народ, як і Каїн, став сином диявола – і юдеї вбили Божого Сина, народженого від Діви – Ісуса Христа. Тож виходить, що Каїн символізує невірний Божий народ – юдеїв, а Авель – Ісуса Христа. Але це в дещо скороченому значенні. В широкому значенні Каїн символізує всіх невірних Богові нащадків Адама – які своїми вчинками стали дітьми диявола. Авель символізує Ісуса Христа та Його братів – інших з дітей Діви (див. «Дитя»). Тоді Сиф та його син Енош символізують новий Божий народ, який житиме в Божому Царстві – адже там і справді зачнуть призивати Боже Ім’я.


1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50