Буття 18 розділ
Обіцянка сина для Сарри. Бог оголошує Авраамові намір знищити повні гріха Содом та Гомору. Яскравий приклад Божого милосердя.
Боже милосердя
- Небесні гості в Авраама:
1 І явився до нього Господь між дубами Мамре, а він сидів при вході в намет під час денної спеки.
2 І він ізвів очі свої та й побачив: ось три Мужі стоять біля нього. І побачив, і вибіг із входу намету назустріч Їм, – і вклонився до землі,
3 та й промовив: «Господи, коли тільки знайшов я милість в очах Твоїх, – не проходь повз Свойого раба!
Судячи зі звернення Авраама до цих мужів, він одразу впізнав, що вони Божі Ангели.
4 Принесуть трохи води, – і ноги Свої помийте, і спочиньте під деревом.
5 І хай хліба шматок принесу я, а Ви підкріпіть серце Ваше. Потому підете, бо на те Ви йдете повз свойого раба». І сказали вони: «Зроби так, як сказав».
Люди Сходу і до наших днів відомі своєю гостинністю. Та, мабуть, Авраам ДУЖЕ хотів пригостити, а точніше, привітати Божих Ангелів. Він намагався якнайкраще їм прислужитися – і це похвально. Але й відповідь Ангелів також цікава – вони прийняли Авраамову гостинність. Таким чином вони виявили йому честь та повагу – що показує чуйність та доброту Бога до Своїх вірних.
Також, варто зауважити, що до Авраама прибуло три Мужі – три Ангели. І один з них, як говориться далі, а також в наступному розділі, був Господом. Звісно, це не Сам Всевишній Бог – це вищий по рангу Ангел, який представляв Бога.
Зауважимо – Авраам радо прийняв Божих Вісників. Як буде видно в наступному розділі, так само вчинить і Лот. Цей факт варто взяти до уваги всім тим людям, які бажають бути з Богом – і з радістю та готовністю приймати Божу звістку, яка, як говорить Біблія, в наш час лунатиме від Божих слуг. На основі цієї історії бути гостинним закликав і апостол Павло – Євреїв 13 розділ:
2 Не забувайте любови до приходнів, бо деякі нею, навіть не відаючи, гостинно були прийняли Анголів.
Згідно слів апостола Павла можна припустити, що з відстані Авраам міг думати, що це звичайні подорожні, а лише зблизька зрозумів, хто вони.
6 І Авраам поспішив до намету до Сарри й сказав: «Візьми швидко три міри пшеничної муки, заміси, і зроби коржі».
7 І побіг Авраам до товару, і взяв молоде та добре теля, і дав слузі, а той швидко його приготовив.
8 І взяв масла й молока, та теля приготовлене, та й поклав перед Ними, а сам став біля Них під деревом. І їли Вони.
- Божа обітниця Саррі:
9 І сказали до нього: «Де Сарра, жінка твоя?» А він відказав: «Ось у наметі».
10 І сказав один з Них: «Я напевно вернуся до тебе за рік цього самого часу. І ось буде син у Сарри, жінки твоєї...» А Сарра це чула при вході намету, що був за Ним.
11 Авраам же та Сарра старі були, віку похилого. У Сарри перестало бувати звичайне жіноче.
12 І засміялася Сарра в нутрі своїм, говорячи: «Коли я зів'яла, то як станеться розкіш мені? Таж пан мій старий!»
13 І сказав Господь до Авраама: «Чого то сміялася Сарра отак: Чи ж справді вроджу, коли я зостарілась?
Сарра, як ми знаємо, є прообразом Жінки з 12 розділу книги Об’явлення (див. «Жінка») – Божої Істини, Основи, на якій має будуватися вірне Богові суспільство. Тож ця недовіра Сарри має символічне значення в наш час – виглядає так, що в сучасному світі неможливо створити суспільство, побудоване на Божих принципах. Та для Бога немає неможливої речі:
14 Чи для Господа є річ занадто трудна? На означений час Я вернуся до тебе за рік цього самого часу, – Сарра ж тоді матиме сина».
Фактично, цей вірш є паралельним словам в Ісаї 66 розділ:
8 Хто таке коли чув, і хто бачив таке? Чи зроджена буде земля в один день, чи народжений буде народ за одним разом? Бо як тільки зазнала Сіонська дочка породові дрижання, то синів своїх вже породила...
9 Чи Я допроваджу до породу, – і не вчиню, щоб вона породила? говорить Господь. Чи Я, що чиню, щоб родила, – і стримаю? каже твій Бог.
Хоча це і буде виглядати малоймовірним, та Бог виконає це!
15 А Сарра відріклася, говорячи: «Не сміялася я», бо боялась. Але Він відказав: «Ні, – таки сміялася ти!»
- Господь відкриває Авраамові Свій намір:
16 І повставали звідти ті Мужі, і поглянули на Содом, а Авраам пішов з Ними, щоб Їх відпровадити.
17 А Господь сказав: «Чи Я від Авраама втаю, що Я маю зробити?
18 Бож Авраам справді стане народом великим та дужим, і в ньому поблагословляться всі народи землі!
19 Бо вибрав Я його, щоб він наказав синам своїм і домові своєму по собі. І будуть вони дотримуватися дороги Господньої, щоб чинити справедливість та право, а то для того, щоб Господь здійснив на Авраамові, що сказав був про нього».
Ці слова чудово підходять і до сучасного аналогу Авраама – до святих Всевишнього, яким Бог завчасно виявить про Свої наміри – Амоса 3 розділ:
7 Бо не чинить нічого Господь Бог, не виявивши таємниці Своєї Своїм рабам пророкам.
Отож, перед знищенням – в наш час, Бог виявить Своїм людям про Свої наміри знищити невірне людство – так само, як колись про це Він попередив Авраама:
20 І промовив Господь: «Через те, що крик Содому й Гомори великий, і що гріх їхній став дуже тяжкий,
21 зійду ж Я та й побачу, чи не вчинили вони так, як крик про них, що доходить до Мене, – тоді їм загибіль, а як ні – то побачу».
22 І повернулися звідти ті Мужі, і пішли до Содому, а Авраам – усе ще стояв перед Господнім лицем.
Отож, що ми тут бачимо? Бог виявив намір дати сина Саррі, потім сказав про Свій намір знищити Содом та Гомору – і згодом знищив ці міста. Після цього, як ми побачимо далі, у Сарри народився син. Так і в наш час – Бог виявив Своїм людям про намір відродити Свій народ та знищити невірних людей. Потім Він знищить сучасний аналог Содому та Гоморри – Вавилон Великий (див. «Вавилон»). І після цього трясіння народами (див. "Трясіння землі"), Бог збере Свій народ – як про це сказано в наведених віршах з Ісаї 66 розділу.
Як ми визначили вище, до Авраама прибуло три Ангели, і один з них, вочевидь, був вищим по рангу – це до Нього звертався Авраам «Господи». Саме цей Ангел залишився з Авраамом. А два інших Ангели пішли далі – в Содом та Гомору, – як про це будемо читати в наступному розділі.
- Заступництво Авраама за можливих праведників:
Наступні вірші, де описується розмова Бога з Авраамом, вражають терпеливістю Бога – Він дозволив Авраамові перечити Собі:
23 І Авраам підійшов та й промовив: «Чи погубиш також праведного з нечестивим?
24 Може є п'ятдесят праведних у цьому місті, – чи також вигубиш і не пробачиш цій місцевості ради п'ятидесяти тих праведних, що в ньому є?
25 Не можна Тобі чинити так, щоб убити праведного з нечестивим, бо стане праведний як нечестивий, – цього ж не можна Тобі! Чи ж Той, Хто всю землю судить, не вчинить правди?»
В цих словах не так вражає те, що Авраам сперечається з Богом, як те, що він каже, ЧОГО Богові не можна робити! – це звучить зухвало. Та, з одного боку, Бог не людина – і Він сприйняв ці слова як звичайну констатацію факту – Він і справді так чинити не буде. А з іншого боку, Бог виявив терпеливість до Авраама – що вказує на чудові Риси нашого Творця!
26 І промовив Господь: «Коли Я в Содомі, у цьому місті, знайду п'ятдесят праведних, то вибачу цілій місцевості ради них».
27 І відповів Авраам та й промовив: «Оце я осмілився був говорити до Господа свого, а я порох та попіл.
28 Може п'ятдесят тих праведних не матиме п'яти, чи Ти знищиш ціле місто через п'ятьох?» І промовив Господь: «Не знищу, коли там знайду сорок і п'ять!»
29 І промовив до Нього він ще, та й сказав: «Може сорок там знайдеться?» А Господь відказав: «Не зроблю й ради сорока!»
30 І сказав Авраам: «Хай не гніває це мого Господа, і нехай я скажу: «Може тридцять там знайдеться?» А Господь відказав: «Не зроблю, коли й тридцять знайду там!»
31 І сказав Авраам: «Оце я осмілився був говорити до Господа мого: Може двадцять там знайдеться?» А Господь відказав: «Не зроблю й ради двадцяти!»
32 І сказав Авраам: «Хай не гніває це мого Господа, і нехай я скажу тільки разу цього: Може хоч десять там знайдеться?» А Господь відказав: «Не знищу й ради десятьох!»
33 І пішов Господь, як скінчив говорити до Авраама. А Авраам вернувся до свого місця.
Бог виявив би милосердя до цілої території, до багатьох людей – аби врятувати хоча б 10 праведників! Це пояснює, чому Бог до цього часу терпить цей злий світ – щоб врятувати Своїх вірних. Про це говорив апостол Петро – 2 Петра 3 розділ:
9 Не бариться Господь із обітницею, як деякі вважають це барінням, але вам довготерпить, бо не хоче, щоб хто загинув, але щоб усі навернулися до каяття.
Це співзвучно зі словами з книги Єзекіїля 33 розділ:
11 Скажи їм Як живий Я, – говорить Господь Бог, – не прагну смерти несправедливого, а тільки щоб вернути несправедливого з дороги його, і буде він жити! Наверніться, наверніться з ваших злих доріг, і нащо вам умирати, доме Ізраїлів?
Чудовий розділ, який описує чудові риси нашого Творця!
Втім, як і колись, Бог все ж не пощадить територію сучасного аналогу Содому та Гомори – так званого Заходу. Але виведе Своїх вірних, як тоді вивів Лота з сім’єю – про що читатимемо далі.