Буття 17 розділ
Заповіт Бога з Аврамом. Аврам стає Авраамом, а Сара – Саррою. Сумніви Авраама. Обрізання Авраама та всіх чоловіків в його домі.
Батько багатьох
- Заповіт Бога з Аврамом:
1 І був Аврам віку дев'ятидесяти літ і дев'яти літ, коли явився Господь Аврамові та й промовив до нього: «Я Бог Всемогутній! Ходи перед лицем Моїм, і будь непорочний!
2 І дам Я Свого заповіта поміж Мною та поміж тобою, і дуже-дуже розмножу тебе».
3 І впав Аврам на обличчя своє, а Бог до нього промовляв, говорячи:
Вочевидь те, що Аврам впав на обличчя своє (вклонився до землі) показує, що він впокорися перед Богом та дав згоду на таку умову. Наступний вірш підтверджує це:
4 «Я, – ось Мій заповіт із тобою, і станеш ти батьком багатьох народів.
5 І не буде вже кликатись ім'я твоє: Аврам, але буде ім'я твоє: Авраам, бо вчинив Я тебе батьком багатьох народів.
*Аврам в перекладі означає високий чи сильний батько. Авраам – батько багатьох.
6 І вчиню Я тебе дуже-дуже плідним, і вчиню, щоб вийшли з тебе народи, і царі з тебе вийдуть.
7 І Я складу заповіта Свого поміж Мною та поміж тобою, і поміж твоїм потомством по тобі на їхні покоління на вічний заповіт, що буду Я Богом для тебе й для нащадків твоїх по тобі.
8 І дам Я тобі та потомству твоєму по тобі землю скитання твого, увесь Край ханаанський, на вічне володіння, – і Я буду їм Богом.
Вперше цю Божу обіцянку Аврам почув 24 роки тому – коли за Божим запрошенням покинув свій рідний край (Буття 12 розділ). Цей факт показує важливість довіри до Бога та терпіння – обітниці Бог завжди виконує, але у визначений Ним час…
Отже, Божу обітницю можна розділити на дві частини:
1. Народи з Авраама:
Звісно, як Бог обіцяв Аґар (16 розділ) та Авраамові (див. далі), від Авраамового сина Ізмаїла пішли численні народи. Але Свого Заповіта Бог складе з Авраамовими нащадками від Сарри (21 вірш). Втім, в щойно прочитаному нами тексті Заповіту немає розділення між народами, які вийдуть з Авраама – хто від Аґар, а хто від Сарри. Тож можна припустити, що Бог має на увазі нащадків Авраама з різних народів. Наразі добре відомий один народ, нащадок Авраама – Ізраїль. Але, як ми припустили, народів мало б бути більше. І так є – як вказав апостол Павло, Бог вважає дітьми Авраама не тих, хто по крові від нього, а тих, хто по духу – Римлян 9 розділ:
6 Не так, щоб Слово Боже не збулося. Бо не всі ті ізраїльтяни, хто від Ізраїля,
7 і не всі діти Авраамові, хто від насіння його, але: «в Ісаку буде насіння тобі».
8 Цебто, не тілесні діти – то діти Божі, але діти обітниці признаються за насіння.
Виходячи з того, що Ісак символізує Самого Ісуса Христа (див. «Бог Авраама, Ісака та Якова»), ці Павлові слова набувають ще ширшого значення – всі послідовники Христа – діти Авраама. Тобто, всі люди з різних народів – які є послідовниками Христа, – можуть рахуватися дітьми Авраама – Дії Апостолів 10 розділ:
34 А Петро відкрив уста свої та й промовив: «Пізнаю я поправді, що «не дивиться Бог на обличчя»,
35 але в кожнім народі приємний Йому, хто боїться Його й чинить правду.
2. Земля Авраамового скитання:
Як відомо, земля скитання Авраама та його нащадків – Ханаан, – земля відома своїми аморальними мешканцями, яких в майбутньому Бог наказав ізраїльтянам винищити. Але, як ми знаємо, Біблія містить чимало прообразів – тож земля скитання Авраама є прообразом на всю нашу землю, планету, – яку ще на початках людської історії Бог заповів людству. Всі побожні люди, яких, як ми визначили вище, Бог вважає нащадками Авраама (по духу), являються чужинцями чи приходьками в цьому світі грішних та аморальних людей (див. «Приходьки»).
9 І сказав Авраамові Бог: «А ти заповіта Мого стерегтимеш, ти й потомство твоє по тобі в їхніх поколіннях.
10 То Мій заповіт, що його ви виконувать будете, поміж Мною й поміж вами, і поміж потомством твоїм по тобі: нехай кожен чоловічої статі буде обрізаний у вас.
11 І будете ви обрізані на тілі крайньої плоті вашої, і стане це знаком заповіту поміж Мною й поміж вами.
12 А кожен чоловічої статі восьмиденний у вас буде обрізаний у всіх ваших поколіннях, як народжений дому, так і куплений за срібло з-поміж чужоплемінних, що він не з потомства твого.
13 Щодо обрізання, – нехай буде обрізаний уроджений дому твого й куплений за срібло твоє, – і буде Мій заповіт на вашім тілі заповітом вічним.
Цікавий символ заповіту – обрізання крайньої плоті кожного чоловічої статі. Як ми знаємо, перший чоловік Адам символізує і чоловіка, і жінку (Буття 3 розділ) – тому до цього Заповіту з Богом входив увесь народ – як чоловіки, які обрізались, так і жінки з цього народу. Обрізаний втрачає частку свого тіла – що цікаво, частку тієї частини тіла, яка найбільше спонукує чоловіків до гріха – адже статевий потяг чи не найсильніший збудник до гріха, – тому й аморальність один з найбільш поширених гріхів людства. Саме по собі чоловіче обрізання жодного дискомфорту чи дисфункції для тіла чоловіка не несе. Навпаки, як вважають лікарі, в певній мірі сприяє покращенню гігієни. Як і з землею скитання, цей наказ про обрізання також є прообразом – прообразом обрізання (обмеження, взяття під контроль) своєї гріховної природи. Саме це мав на увазі Бог в книзі Єремії 4 розділ:
4 Обрізуйтеся Господеві, й усуньте із ваших сердець крайні плоті, юдеї та мешканці Єрусалиму, щоб не вийшла, немов той огонь, Моя лютість, – і буде палати вона, і не буде кому погасити через злі ваші вчинки!
Про справжнє значення обрізання говорив також апостол Павло – Римлян 2 розділ:
28 Бо не той юдей, що є ним назовні, і не то обрізання, що назовні на тілі,
29 але той, що є юдей потаємно, духово, і обрізання – серця духом, а не за буквою; і йому похвала не від людей, а від Бога.
Отож, як ми визначили, обрізання є символом «обрізання» гріховної складової людини – на сповнення Божої поради Каїнові – Буття 4 розділ:
6 І сказав Господь Каїнові: «Чого ти розгнівався, і чого похилилось обличчя твоє?
7 Отож, коли ти добре робитимеш, то підіймеш обличчя своє, а коли недобре, то в дверях гріх підстерігає. І до тебе його пожадання, а ти мусиш над ним панувати».
14 А необрізаний чоловічої статі, що не буде обрізаний на тілі своєї крайньої плоті, то стята буде душа та з народу свого, – він зірвав заповіта Мого!»
Той, хто не може контролювати свої гріховні схильності – загине, – і мова тут про прийдешнє Боже Царство…
15 І сказав Авраамові Бог: «Сара, жінка твоя, нехай свого ймення не кличе вже: Сара, бо ім'я їй: Сарра.
*Сарра в перекладі означає вельможа, княжна.
Як ми побачили в статті «Неплідна», Сарра символізує Жінку з 12 розділу книги Об’явлення:
1 І з'явилась на небі велика ознака: Жінка, зодягнена в сонце, а під ногами її місяць, а на її голові вінок із дванадцяти зір.
2 І вона мала в утробі, і кричала від болю, та муки терпіла від породу.
------------------------------
5 І дитину вродила вона чоловічої статі, що всі народи має пасти залізним жезлом. І дитина її була взята до Бога, і до престолу Його.
Саме на цій Жінці сповняться Божі благословення Сарри:
16 І поблагословлю Я її, і теж з неї дам сина тобі. І поблагословлю Я її, і стануться з неї народи, і царі народів будуть із неї».
- Авраамів сумнів:
17 І впав Авраам на обличчя своє, і засміявся. І подумав він у серці своїм: «Чи в столітнього буде народжений, і чи Сарра в віці дев'ятидесяти літ уродить?»
Можливо й в наш час (якраз коли і має «народитися» новий Божий народ) здаватиметься, що побожних людей майже не залишилося, що світ погруз у гріху та злобі. Та для Бога немає нічого неможливого – Божий народ «народиться»!
Після народження Ізмаїла Авраам ще довгі роки чекав на сповнення Божої обітниці про нащадка. Тож не дивна певна його зневіра – яка й проявилася в його наступних словах:
18 А до Бога сказав Авраам: «Хоча б Ізмаїл жив перед лицем Твоїм!»
19 Бог же сказав: «Але Сарра, твоя жінка, сина породить тобі, а ти назвеш ім'я йому Ісак. І Свого заповіта з ним Я складу, щоб був вічний заповіт для нащадків його по нім.
Жінка з 12 розділу книги Об’явлення народила Дитя, Основою Якого, як ми розуміємо, є Ісус Христос. Так і Сарра, народить сина Ісака – який, за словами апостола Павла, символізує саме Ісуса Христа – Євреїв 11 розділ:
17 Вірою Авраам, випробовуваний, привів був на жертву Ісака, і, мавши обітницю, приніс однородженого,
18 що йому було сказано: «В Ісакові буде насіння тобі».
19 Бо він розумів, що Бог має силу й воскресити з мертвих, тому й одержав його на прообраз.
Втім, Бог не забув і про інших нащадків Авраама:
20 А щодо Ізмаїла, Я послухав тебе: Ось Я поблагословлю його, і вчиню його плідним, і дуже-дуже розмножу його. Він породить дванадцять князів, і великим народом учиню Я його.
В попередньому розділі ми з вами визначили, що матір Ізмаїла Аґар символізувала Мойсеєвий Закон. Тож виходить, що Авраамів син Ізмаїл символізує Ізраїль – ізраїльтян під Мойсеєвим Законом. Ось як Бог описав майбутнє Ізмаїла – Буття 16 розділ:
12 А він буде як дикий осел між людьми, – рука його на всіх, а рука всіх – на нього. І буде він жити при всіх своїх браттях».
Чи ж не видно схожості з долею ізраїльтян?...
Втім, тут варто звернути увагу на дванадцять князів – число людської повноти для Бога (див. «Числа та народи»). Цілком можливо, що Ізмаїл символізує всіх людей цього світу – які не з Божого народу.
21 А Свого заповіта Я складу з Ісаком, що його Сарра вродить тобі на цей час другого року».
22 І Він перестав говорити з ним. І Бог вознісся від Авраама.
- Обрізання Авраама та всіх чоловічої статі в його домі:
23 І взяв Авраам Ізмаїла, сина свого, і всіх уроджених у домі його, і всіх, хто куплений за срібло його, кожного чоловічої статі з-поміж людей Авраамового дому, і обрізав тіло крайньої плоті їх того самого дня, як Бог говорив з ним.
Ізмаїл, як і ізраїльтяни, був обрізаний фізично – що символізує те, що фактично Бог уклав заповіт зі всіма нащадками Авраама. Та лише ті, хто обріже «крайню плоть свого серця» – той буде справжнім нащадком Авраама.
24 А Авраам був віку дев'ятидесяти й дев'яти літ, як обрізано було тіло крайньої плоті його.
25 А Ізмаїл був віку тринадцяти літ, як обрізано було тіло крайньої плоті його.
26 Того самого дня був обрізаний Авраам та Ізмаїл, син його.
27 І всі мужі дому його, – народжені дому й куплені за срібло з-поміж чужоплемінних, – були обрізані з ним.
Авраам послухався Бога та виконав умову Заповіту – і став прообразом всіх вірних Богові людей.