1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66
Ісаї 6 розділ
Видіння Господа на престолі. Очищення Ісаї та його завдання звіщати.
Ісая
- Видіння Господа на престолі у Славі Його:
1 Року смерти царя Озії бачив я Господа, що сидів на високому та піднесеному престолі, а кінці одежі Його переповнювали храм.
*Ісая бачив це видіння близько 739 року до н.е.
2 Серафими стояли зверху Його, по шість крил у кожного: двома закривав обличчя своє, і двома закривав ноги свої, а двома літав.
Як бачимо, вигляд Серафима схожий на вигляд Херувима – кожен має по 6 крил і однаково їх розташовують (див. Єзекіїля 1 розділ).
3 І кликав один до одного й говорив: «Свят, свят, свят Господь Саваот, уся земля повна слави Його!»
4 І захиталися чопи порогів від голосу того, хто кликав, а храм переповнився димом!
Зауважимо – Серафими казали, що уся земля повна слави Його (Бога). Це може вказувати на Бога – як Творця – Псалом 18 (19):
2 Небо звіщає про Божую славу, а про чин Його рук розказує небозвід.
Але це може й вказувати на те, що Бог почав Суд над усією землею. І враховуючи загальний контекст книги Ісаї, останнє більш ймовірно. Тим паче, що це узгоджується з іншими пророками щодо Останніх Днів, наприклад, Даниїла 7 розділ:
9 Я бачив, аж ось поставили престоли, і всівся Старий днями. Одежа Його – біла, як сніг, а волосся голови Його – немов чиста вовна, а престол Його – огняне полум'я, колеса Його – палахкотючий огонь.
10 Огненна річка пливла й виходила з-перед Нього; тисяча тисяч служили Йому, і десять тисяч десятків тисяч стояли перед Ним; суд усівся, і розгорнулися книги.
Отже, Ісая у видінні побачив Бога на початку Його Суду над землею.
- Очищення Ісаї:
5 Тоді я сказав: «Горе мені, бо я занапащений! Бо я чоловік нечистоустий, і сиджу посеред народу нечистоустого, а очі мої бачили Царя, Господа Саваота!»
Мабуть, Ісая злякався так, тому що пам’ятав Божі слова Мойсеєві, записані у Вихід 33 розділ:
20 І Він промовив: «Ти не зможеш побачити лиця Мого, – бо людина не може побачити Мене – і жити».
До того ж, вочевидь Ісая розумів причину такого свого стану: кожна людина грішна та недосконала, а Бог СВЯТИЙ. Та для Бога це не було проблемою:
6 І прилетів до мене один з Серафимів, а в руці його вугіль розпалений, якого він узяв щипцями з-над жертівника.
7 І він доторкнувся до уст моїх та й сказав: «Ось доторкнулося це твоїх уст, і відійшло беззаконня твоє, і гріх твій окуплений».
Зазвичай розпалене вугілля бралося з золотого жертівника для кадіння (Вихід 30 розділ). Тож можемо зробити висновок, що тут мова йде саме про цей жертівник. Тепер варто відкрити Об’явлення 8 розділ:
3 І прийшов другий Ангол, та й став перед жертівником із золотою кадильницею. І було йому дано багато кадила, щоб до молитов усіх святих додав на золотого жертівника, що перед престолом.
4 І знявся дим кадильний з молитвами святих від руки Ангола перед Бога.
5 А Ангол кадильницю взяв, і наповнив її огнем із жертівника, та й кинув на землю. І зчинилися громи, і гуркотнява, і блискавиці та трясіння землі...
Як бачимо, цей жертівник символізує засоби для молитви святих (4 вірш). З цього можна зробити висновок, що вугіль розпалений символізує ревність Божих святих. Тож саме завдяки ревності та молитвам святих Ісая зміг отримати очищення. Тут варто згадати 31 (32) Псалом:
1 Давидів. Пісня навчальна. Блаженний, кому подарований злочин, кому гріх закрито,
2 блаженна людина, що Господь їй гріха не залічить, що нема в її дусі лукавства!
Закриття гріха, або ж очищення, отримають брати Христові – ті, кого Біблія називає святими Всевишнього (див. «Брати Христові»). Саме про них говориться в Об’явлення 14 розділ:
1 І я глянув, – і ось Агнець стоїть на Сіонській горі, а з Ним сто сорок чотири тисячі, що мають Ім'я Його й Ім'я Отця Його, написане на своїх чолах.
2 І почув я голос із неба, немов шум великої води, і немов гук міцного грому. І почув я голос гуслярів, що грали на гуслах своїх,
3 і співали, як пісню нову перед престолом і перед чотирьома тваринами й старцями. І ніхто не міг навчитися пісні, окрім цих ста сорока чотирьох тисяч, викуплених від землі.
4 Це ті, хто не осквернився з жінками, бо чисті вони. Вони йдуть за Агнцем, куди Він іде. Вони викуплені від людей, первістки Богові й Агнцеві,
5 не знайшлося-бо підступу в їхніх устах, бо вони непорочні!
Тут 5 вірш майже повторює закінчення 2 вірша 31 Псалма…
- Ісая зголошується служити Богові, та виконувати Його завдання:
8 І почув я голос Господа, що говорив: «Кого Я пошлю, і хто піде для Нас?» А я відказав: «Ось я, – пошли Ти мене!»
Ісая не зволікаючи та з ревністю виявив готовність послужити Богові – адже він робив це і до цього – на що вказують його пророцтва в попередніх розділах.
9 А Він проказав: «Іди, і скажеш народові цьому: Ви будете чути постійно, та не зрозумієте, і будете бачити завжди, але не пізнаєте.
10 Учини затужавілим серце народу цього, і тяжкими зроби його уші, а очі йому позаклеюй, щоб не бачив очима своїми, й ушима своїми не чув, і щоб не зрозумів своїм серцем, і не навернувся, і не був уздоровлений він!»
З наступних слів може здатися, що Ісая питається: скільки часу люди не будуть чути його? Втім, все ж можна дійти висновку, що тут мається на увазі питання: скільки часу Божий пророк МАЄ звіщати Божу звістку? – до самого КІНЦЯ:
11 І сказав я: «Аж доки, о Господи?» А Він відказав: «Аж доки міста спустіють без мешканця, і доми без людей, а земля спустошена буде зовсім...»
12 І віддалить людину Господь, і буде велике опущення серед землі...
13 І коли позостанеться в ній ще десята частина, вона знову спустошена буде... Але мов з теребинту й мов з дубу, зостанеться в них пень по зрубі, насіння бо святости – пень їхній!
Вочевидь цим насінням святости є той малий останок – про який Ісая згадує в 1 розділі:
9 Коли б був Господь Саваот не лишив нам останку малого, ми були б як Содом, до Гоморри ми стали б подібні...
А також, це ті зосталі, про яких Ісая згадує в 4 розділі:
3 І буде зосталий в Сіоні й полишений в Єрусалимі, – святим буде зватися він, кожен, хто жити записаний в Єрусалимі,
Звернемо увагу, що бути записаним жити в Єрусалимі – це бути Божим обранцем, святим Всевишнього.
Вочевидь, саме про схожий запис до певної Книги говорив Даниїл в Даниїла 12 розділ:
1 І повстане того часу Михаїл, великий той князь, що стоїть при синах твого народу, і буде час утиску, якого не було від існування люду аж до цього часу. І того часу буде врятований із народу твого кожен, хто буде знайдений записаним у книзі.
Як ми раніше зауважили, цим малим останком та зосталими є Божі коштовності – ті, про яких говорить пророк Огій в 2 розділі:
6 Бо так промовляє Господь Саваот: Ще раз, – а станеться це незабаром, – і Я затрясу небо та землю, і море та суходіл!
7 І затрясу всіма народами, і прийдуть коштовності всіх народів, і наповню цей дім славою, говорить Господь Саваот.
8 Моє срібло й Моє золото, говорить Господь Саваот.
9 Більша буде слава цього останнього дому від першого, говорить Господь Саваот, і на цьому місці Я дам мир, говорить Господь Саваот».
Пророк
Отже, на що може вказувати ця історія Ісаї?
Ісая не цурався служіння Богові і ще до цього часу ревно звіщав Божу волю невірному Божому народові. Та для особливої Божої місії він потребував очищення – що й зробив з ним Серафим. Завданням Ісаї було доносити Божу звістку народові, який не хотів її слухати. І як ми визначили в розгляді попередніх розділів, в наш час ця звістка в першу чергу призначена невірному християнському світові – який є основою сучасного Заходу. Проте, стосується ця звістка всього світу – виходячи з наступних пророцтв книги Ісаї…
Біблія згадує про ще один випадок, коли Божий слуга потребував очищення – Захарія 3 розділ:
3 А Ісус одягнений був у брудну одежу, і стояв перед лицем Ангола.
4 І він заговорив та й сказав до тих, що стояли перед його лицем, говорячи: «Здійміть з нього цю брудну одежу!» І сказав він йому: «Я зняв з тебе провину твою, і зодягну тебе в шати коштовні».
5 І він сказав: «Нехай покладуть чистого завоя на його голову!» І поклали чистого завоя на його голову, і зодягли його в шати, а Ангол Господній стояв.
Ісус, про якого згадується в цьому пророцтві – це первосвященик, який жив в Єрусалимі за часів відбудови Єрусалимського храму після Вавилонського полону. Цілком можливо, що Ісая, як і Ісус з пророцтва Захарії, можуть мати спільне символічне значення.
Окрім цього, описана в розглядуваному розділі історія Ісаї нагадує випадок з Іваном Богословом – коли і йому після того, як він уже звіщав Божу волю, після певних символічних подій було наказано звіщати ще – Об’явлення 10 розділ:
1 І бачив я іншого потужного Ангола, що сходив із неба. Був одягнений в хмару, і над його головою веселка була, а обличчя його – немов сонце, а ноги його – як стовпи огняні,
2 і мав у руці своїй книжку розгорнену. І він поставив свою праву ногу на море, а ліву – на землю,
---------------------------
8 І голос, що я чув його з неба, став знов говорити зо мною й казати: «Піди, та візьми розгорнену книжку з руки Ангола, що стоїть на морі й землі».
9 І пішов я до Ангола та й промовив йому, щоб дав мені книжку. А він мені каже: «Візьми, і з'їж її! І гіркість учинить вона для твого живота, та в устах твоїх буде солодка, як мед.»
10 І я взяв з руки Ангола книжку та й з'їв її. І була вона в устах моїх, немов мед той, солодка. Та коли її з'їв, вона гіркість зробила в моїм животі...
11 І сказали мені: «Ти мусиш знову пророкувати про народи, і поган, і язики, і про багато царів».
Зауважимо – перед наказом, записаним в 11 вірші, Іван з’їв певний сувій. Така ж подія трапилася з Божим пророком Єзекіїлем – Єзекіїля 3 розділ:
1 І сказав Він до мене: «Сину людський, з'їж, що знайдеш! З'їж цього звоя, і йди, говори до Ізраїлевого дому!»
2 І відкрив я свої уста, і Він дав мені з'їсти цього звоя.
3 І сказав Він до мене: «Сину людський, нагодуй свого живота, і наповни своє нутро тим звоєм, що даю Я тобі!» І я з'їв. І був він в устах моїх солодкий, як мед.
4 І сказав Він до мені: «Сину людський, іди, ввійди до Ізраїлевого дому, і говори до них Моїми словами.
5 Бо ти посланий не до народу чужої мови та тяжкого язика, але до Ізраїлевого дому,
6 не до численних народів чужої мови та тяжкого язика, що ти не розумієш їхніх слів. Та коли б і до них послав тебе, вони будуть слухати тебе!
7 Але Ізраїлів дім не захоче слухатися тебе, бо вони не хочуть слухатися Мене, бо ввесь Ізраїлів дім – твердолобі та жорстокосерді вони!
Знову ж таки, зауважимо – як бачимо в 7 вірші, Єзекіїль отримав схоже завдання як Ісая…
В книзі Малахії Бог каже, що перед Днем Господнім має прийти пророк Ілля – Малахії 4 розділ:
5 Ось Я пошлю вам пророка Іллю, перше ніж день Господній настане, великий й страшний!
6 І приверне він серце батьків до синів, і серце синівське до їхніх батьків, щоб Я не прийшов, і не вразив цей Край прокляттям!
Ісус Христос сказав, що в першому столітті цим Іллею був Іван Христитель – Матвія 11 розділ:
13 Усі-бо Пророки й Закон до Івана провіщували.
14 Коли ж хочете знати, – то Ілля він, що має прийти.
Тільки тоді День Господній прийшов лише для Юдеї – коли римляни в 70 році знищили Єрусалим та Господній храм. Сучасний світ стоїть на порозі більшого Господнього Дня – який охопить цілий світ. І цього разу, як і колись у першому столітті, також має прийти символічний пророк Ілля – це Божий пророк Останніх Днів (див. «Ілля»).
У видінні преображення Ісуса Христа – яке стосується Останніх Днів (нашого часу), Ісус Христос спілкувався з двома пророками – Іллею та Мойсеєм – Луки 9 розділ:
29 І коли Він молився, то вигляд лиця Його переобразився, а одежа Його стала біла й блискуча.
30 І ось два мужі з Ним розмовляли, – були то Мойсей та Ілля,
31 що з'явилися в славі, і говорили про кінець Його, який в Єрусалимі Він мав докінчити.
32 А Петро та приявні з ним були зморені сном, але, пробудившись, бачили славу Його й обох мужів, що стояли при Ньому.
33 І сталось, як із Ним розлучались вони, то промовив Петро до Ісуса: «Учителю, добре нам бути отут! Поставмо ж отут три шатрі: задля Тебе одне, і Мойсею одне, і одне для Іллі!» Він не знав, що говорить...
Про цих же двох пророків – виходячи з їхньої сили, говорить книга Об’явлення 11 розділ:
3 І звелю Я двом свідкам Своїм, і будуть вони пророкувати тисячу двісті й шістдесят день, зодягнені в волосяницю.
4 Вони – дві оливі та два свічники, що стоять перед Богом землі.
5 І коли б хто схотів учинити їм кривду, то вийде огонь з їхніх уст, – і поїсть ворогів їхніх. А коли хто захоче вчинити їм кривду, – той отак мусить бути забитий.
6 Вони мають владу небо замкнути, щоб за днів їхніх пророцтва не йшов дощ. І мають владу вони над водою, – у кров обертати її, і вдарити землю всілякою карою, скільки разів вони схочуть.
Саме цих двох Божих свідків символізують священик Ісус (очищення якого описує наведений вище 3 розділ книги Захарія) та намісник Зоровавель – Захарія 4 розділ:
11 І заговорив я та й до нього сказав: «Що це за дві оливки праворуч свічника й ліворуч його?»
12 І заговорив я вдруге, та й до нього сказав: «Що це за дві галузки оливок, що через дві золоті рурки виливають з себе золото?»
13 І сказав він до мене, говорячи: «Хіба ти не знаєш, що це?» А я відказав: «Ні, пане!»
14 І він сказав: «Це два Помазанці, що стоять перед Господом всієї землі».
Отож, виходить, що пророк Ісая, як і священик Ісус з пророцтва Захарія, а також пророки Єзекіїль та Іван Богослов, і до цього – з огляду на ряд пророцтв в книзі Єремії, – ще можна додати й пророка Єремію, – разом всі вони символізують пророка Іллю – який має прийти перед Господнім Днем. Тобто певні їхні історії та завдання матимуть сповнення на цьому пророкові Останніх Днів…
І насамкінець – вартим уваги є те, що попередні пророцтва Ісаї, як ми побачили в розгляді 1-5 розділів, стосуються цілого світу. І наступні пророцтва, як ми побачимо далі, також стосуються цілого світу – але є більш детальними. Тож можна сказати, що попередні пророцтва Ісаї є, так би мовити, анонсом наступних – більш масштабних та детальних пророцтв.
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66