1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66
Ісаї 44 розділ
Викуплений Божий народ Ізраїль, нерозумні надії невірного людства, здійснення Божого наміру.
Відродження Ізраїля
- Вибраний народ:
1 А тепер ось послухай, о Якове, рабе Мій, та Ізраїлю, якого Я вибрав.
2 Так говорить Господь, що тебе учинив і тебе вформував від утроби, і тобі помагає: Не бійся, рабе Мій, Якове, і Єшуруне, якого Я вибрав!
*Єшурун – праведний, улюблений, друга назва Ізраїля. Тут мова про символічний Ізраїль (див. «Обраний народ») – вірних Богові людей в Останні Дні, яких вибере Собі Господь – зі всіх народів.
3 Бо виллю Я воду на спрагнене, а текучі потоки на суходіл, – виллю Духа Свого на насіння твоє, а благословення Моє на нащадків твоїх,
Відкривши вірним людям Істину, Бог зіллє на них Свого Духа, – схоже значення має вилити воду на спрагнене – дати Знання. І це призведе до благословення Божого народу:
4 і будуть вони виростати, немов між травою, немов ті тополі при водних потоках!
5 Цей буде казати: Я Господній, а той зватиметься йменням Якова, інший напише своєю рукою: для Господа я, і буде зватися йменням Ізраїля.
4 вірш, фактично, співзвучний зі словами в Ісаї 60 розділ:
22 Цей малий стане тисячею, і наймолодший – народом міцним! Я, Господь, цього часу оце приспішу!
Бог посприяє тому, щоб до Його народу приєднувалося все більше людей – зі щирим та добрим серцем. І, як вказує наведений вірш, зріст народу буде суттєвим.
В 5 вірші продовжується тема попереднього розділу, – де ми побачили, що називатися іменем Ізраїля – це жити за (Божими) законами Божого народу (див. «Ім’я»).
- Величність Творця:
6 Так говорить Господь, Цар Ізраїлів та Викупитель його, Господь Саваот: Я перший, і Я останній, і Бога нема, окрім Мене!
7 І хто зветься, як Я? Хай розкаже про те, й хай звістить те Мені з того часу, коли Я заклав у давнині народ, і хай нам розкаже майбутнє й прийдешнє.
Зватися так, як Бог – відображати ті ж риси та мати таку ж Силу та Владу. Таким є лише Всевишній Бог, – свідченням цього буде Божий народ – вірні Йому люди:
8 Не бійтеся та не лякайтесь! Хіба здавна Я не розповів був тобі й не звістив? А ви свідки Мої! Чи є Бог, окрім Мене? І Скелі немає, не знаю ні жодної!
Про Свої наміри Всевишній Бог повідомив ще здавна – в Своєму Слові Біблії, – і Божий народ про це засвідчить! Це буде свідченням того, що Всевишній Бог – Істинний Бог, – на противагу фальшивим богам нерозумних людей:
- Безглуздя ідолопоклонства:
Відштовхуючись від того, що це пророцтво Ісаї також мало б стосуватися часу Кінця, сприйматимемо наступні вірші в контексті стосовно нашого часу.
9 Всі, що роблять бовванів, – марнота вони, і їхні улюбленці не помагають, а свідками того самі: не бачать вони та не знають, щоб застидатись!
Цікаво цей вірш звучить у Новому Російському Перекладі (НРП):
9 Все, кто делает идолов - ничтожества, и вещи, которыми они дорожат, не приносят никакой пользы. Их свидетели не видят и не понимают, поэтому они будут опозорены.
Цікавими тут є слова про «речі, якими вони дорожать» – сучасні люди справді поклоняються речам. Тож для нашого часу таке трактування слів цілком слушне…
10 Хто бога зробив та ідола вилив, що він не помагає?
11 Тож друзі його посоромлені будуть усі, майстрі ж – вони тільки з людей. Хай вони всі зберуться та стануть: вони полякаються та посоромляться разом!
12 Коваль тне з заліза сокиру, і в горючім вугіллі працює, і формує божка молотками та робить його своїм сильним раменом, а при тім той голодний й безсилий, не п'є води й мучиться...
13 А тесля витягує шнура, визначує штифтом його, того ідола, гемблями робить його та окреслює циркулем це, і робить його на подобу людини, як розкішний зразок чоловіка, щоб у домі поставити.
14 Настинає кедрин він собі, і візьме граба й дуба, і міцне собі викохає між лісними деревами, ясен посадить, а дощик вирощує.
15 І стане людині оце все на паливо, – і візьме частину із того й зогріється, теж підпалить в печі й спече хліб. Також виробить бога й йому поклоняється, ідолом зробить його, – і перед ним на коліна впадає.
16 Половину його він попалить в огні, на половині його варить м'ясо та їсть, печеню пече й насичається, також гріється та приговорює: «Як добре, – нагрівся, відчув я огонь...»
17 А останок його він за бога вчинив, за боввана свого, перед ним на коліна впадає та кланяється, йому молиться й каже: «Рятуй же мене, бо ти бог мій!»
18 Не знають і не розуміють вони, бо їхні очі зажмурені, щоб не побачити, і стверділи їхні серця, щоб не розуміти!
19 І не покладе він до серця свого, і немає знання ані розуму, щоб проказати: «Половину його попалив я в огні, і на вугіллі його я пік хліб, смажив м'ясо та їв. А решту його за огиду вчиню, – буду кланятися дерев'яній колоді?»
20 Він годується попелом! Звело його серце обманене, – і він не врятує своєї душі, та не скаже: «Хіба не брехня у правиці моїй?»
Так, все описане тут чудово підходить стародавнім людям, які поклонялися різним ідолам, – що є лише витвором рук людини. Гадаєте, це не стосується сучасного людства? Чому ж? – Як і колись, люди не поважають Всевишнього Бога та покладаються на власний розум та діла. Сучасні люди й далі покладають надії на витвори своїх рук. Та якими б високотехнологічними вони не були – це все одно витвір людини. Як і колись, в наш час жоден витвір людини не може зрівнятися з Могутністю Всевишнього Бога – тому що це все одно витвір грішної та недосконалої людини. Тож всі наведені в віршах аргументи слушні і для нашого часу.
Тим паче, що навіть дуже майстерно та досконало зроблений людиною витвір лише підтверджує майстерність та здібність людини-майстра – яка все одно вище свого творіння. Тобто, будь-який створений людиною предмет поклоніння (бог, ідол) є нижчим від творця – людини, – як і людина нижче свого Творця – Бога. А покладатися навіть на людину марно – Псалом 145 (146):
3 Не надійтесь на князів, на людського сина, бо в ньому спасіння нема:
4 вийде дух його – і він до своєї землі повертається, – того дня його задуми гинуть!
5 Блаженний, кому його поміч – Бог Яковів, що надія його – на Господа, Бога його,
6 що небо та землю вчинив, море й усе, що є в них, що правди пильнує навіки,
Як сказано в Псалмі, покладатися варто лише на Всевишнього Бога.
- Очищення Божого народу:
21 Пам'ятай про це, Якове та Ізраїлю, бо ти раб Мій! Я тебе вформував був для Себе рабом, Мій Ізраїлю, – ти не будеш забутий у Мене!
22 Провини твої постирав Я, мов хмару, і немов мряку – гріхи твої, – навернися ж до Мене, тебе-бо Я викупив!
З часів Ісуса Христа визначення Божого народу доволі просте – його озвучив апостол Петро в Дії Апостолів 10 розділ:
34 А Петро відкрив уста свої та й промовив: «Пізнаю я поправді, що «не дивиться Бог на обличчя»,
35 але в кожнім народі приємний Йому, хто боїться Його й чинить правду.
Сучасний Божий Ізраїль – це всі вірні Божим принципам люди (див. «Обраний народ»), – саме їхні провини Бог пробачить на сповнення слів з Івана 3 розділ:
16 Так-бо Бог полюбив світ, що дав Сина Свого Однородженого, щоб кожен, хто вірує в Нього, не згинув, але мав життя вічне.
З цього тішитимуться всі Божі створіння:
23 Радійте, небеса, бо Господь це зробив; викликуйте радісно, глибини землі; втішайтеся співом, о гори та лісе, та в нім всяке дерево, бо Господь викупив Якова, і прославивсь в Ізраїлі!
24 Так говорить Господь, твій Відкупитель, та Той, що тебе вформував від утроби: Я, Господь, Той, Хто чинить усе: Розтягнув Я Сам небо та землю втвердив, – хто при тім був зо Мною?
25 Хто ознаки ламає брехливим, і робить безглуздими чарівників, Хто з нічим мудреців відсилає, і їхні знання обертає в нерозум,
Люди сьогодення гордяться своїми знаннями, – та якщо в них немає місця Богові – це ніщо – 1 Коринтян 3 розділ:
19 Цьогосвітня-бо мудрість – у Бога глупота, бо написано: «Він ловить премудрих у хитрощах їхніх!»
20 І знову: «Знає Господь думки мудрих, що марнотні вони!»
Тож Бог зруйнує марні сподівання невірного людства та принизить їхню мудрість. Але Своїх вірних людей ВІн підтримає:
- Здійснення Божого наміру:
26 Хто сповнює слово Свого раба, і виконує раду Своїх посланців, Хто Єрусалимові каже: «Ти будеш заселений!» а юдейським містам: «Забудовані будете ви, а руїни його відбудую!»
27 Хто глибіні проказує: «Висохни, а річки твої Я повисушую»,
Як можна зрозуміти з попередніх розділів, Божим рабом є святі Всевишнього – яких ще названо братами Христа (див. «Брати Христові»). Вони, вочевидь, в першу чергу будуть представлені двома Божими свідками з 11 розділу книги Об’явлення. Саме з початком їхньої діяльності почне відбудовуватися символічний Єрусалим – центр поклоніння Богові, і почне збиратися Божий народ – символічні юдейські міста відбудуються.
Глибина (або ще безодня) має відношення до моря – яке, як ми знаємо, в Біблії символізує народи. Тож 27 вірш вказує, що, за прикладом вод Червоного моря під час виходу Ізраїля з Єгипту, народи цього світу «висохнуть» – давши можливість зібратися (або ж перейти до безпечного місця) Божому народові. Річка – це певне джерело (див. «Річка»), і в даному випадку – це джерело брехні та омани, яка обплутує весь світ людства. Все це буде усунуто для звільнення Божого народу – за допомогою певного Божого обранця:
- Кір:
28 Хто до Кіра говорить: «Мій пастирю», і всяке Моє пожадання він виконає та Єрусалимові скаже: «Збудований будеш!» а храмові: «Будеш закладений!»
В перекладі Хоменка цей вірш звучить так:
28 Я кажу про Кира: - Це мій пастир, що вволить усю мою волю, що скаже Єрусалимові: - Відбудуйся! - а храмові: Поклади основи!»
Пророцтво Ісаї написане в межах 700 років до нашої ери. Кір, про якого мова йде в цьому пророцтві – це Кір Великий, цар Мідо-Персії, – під керівництвом якого було завойовано Вавилонську Імперію та звільнено поневолені Вавилоном народи, в числі яких були і юдеї. Роки життя цього царя близько 590-530 років до н. е. – значно пізніше написання пророцтва Ісаї. На сповнення цього пророцтва саме цар Кір Великий видав наказ про повернення юдеїв на батьківщину та відбудову Єрусалиму та Господнього храму в місті – Ездри 6 розділ:
3 Першого року царя Кіра цар Кір видав наказа: Дім Божий в Єрусалимі – дім той нехай будується на місці, де приносять жертви, а його підвалини заложені. ------------------------
----------------------------------
5 А посуд Божого дому, золотий та срібний, що Навуходоносор виніс був із храму, що в Єрусалимі, і переніс до Вавилону, нехай повернуть, і нехай він піде до храму, що в Єрусалимі, на своє місце, і покладеш те в Божому домі»...
6 «Тепер же ти, Таттенаю, наміснику Заріччя, ти, Шетор-Бозенаю з товаришами своїми, перси, що в Заріччі, – віддаліться звідти!
7 Позоставте працю цього Божого дому, – юдейський намісник та юдейські старші збудують той Божий дім на його місці.
8 А від мене даний наказ про те, що ви будете робити з тими юдейськими старшими, щоб збудувати цей Божий дім, а з царського добра, з данини Заріччя, нехай докладно дається видаток тим людям, щоб не спиняти роботи.
9 А що буде потрібне, чи телят, чи баранів, чи овечок на принесення Небесному Богові, пшеницю, сіль, вино та оливу, що скажуть священики, які в Єрусалимі, щоб без омани видавалося їм день-у-день,
10 щоб вони завжди приносили пахощі в жертву Небесному Богові та молилися за життя царя та синів його.
------------------------------
12 А Бог, що вчинив, щоб там пробувало Ім'я Його, знищить кожного царя та народ, що простягне свою руку, щоб змінити це, щоб ушкодити той Божий дім, що в Єрусалимі! ----------------------
------------------------------
14 А юдейські старші будували, і щастило їм за пророцтвом пророка Огія та Захарія, сина Іддо. І вони збудували й закінчили з наказу Бога Ізраїлевого та з наказу Кіра, і Дарія, і Артаксеркса, царя перського.
Як показують історичні дані, цар Кір Великий не був шанувальником Бога юдеїв – він був вдячний всім богам, які, як він вважав, дали йому великі перемоги. І серед них, на думку Кіра, був і Бог юдеїв – завдяки Якому, як показують пророцтва Ісаї (45 розділ), Кір Великий справді вів переможні завоювання. Тож, не відаючи цього, Кір Великий сповнив Божу Волю – звільнив Божий народ з Вавилонського полону. І після цього Кір також не став поклонятися Всевишньому Богові – навпаки, після завоювання Вавилону він став шанувальником Вавилонського бога Мардука – з руки якого Кір нібито отримав царство, – про що записано в стародавньому історичному документі під назвою «Маніфест Кіра».
Тож вислів у 28 вірші «Мій пастирю» вказує на те, що Кір просто виконував Божу Волю стосовно звільнення Божого народу від влади Вавилону. Інакше кажучи, як говориться в наступному розділі, Кір, не знаючи Всевишнього Бога, був проваджений Ним для виконання Його Волі – Ісаї 45 розділ:
1 Так говорить Господь до Свого помазанця Кіра: Я міцно тримаю тебе за правицю, щоб перед обличчям твоїм повалити народи, і з стегон царів розв'яжу пояси, щоб відчинити двері перед тобою, а брами не будуть замикані.
------------------------
4 ради раба Мого Якова й ради вибранця Мого Ізраїля, і кличу тебе твоїм іменням, тебе називаю, хоч ти не знаєш Мене.
5 Я – Господь, і нема вже нікого, нема іншого Бога, крім Мене. Я тебе підперізую, хоч ти не знаєш Мене,
Про це ж говориться в Ісаї 37 розділ:
26 Хіба ти не чув, що віддавна зробив Я оце, що за днів стародавніх Я це був створив? Тепер же спровадив Я це, що ти нищиш міста поукріплювані, на купу румовищ обертаєш їх.
27 А мешканці їхні – безсилі, настрашені та побентежені, вони стали, як зілля оте польове, мов трава зеленіюча, як трава на дахах, як попалене збіжжя, яке не доспіло...
28 І сидіння твоє, і твій вихід та вхід твій Я знаю, і твоє проти Мене обурення.
29 За твоє проти Мене обурення, що гординя твоя надійшла до вух Моїх, то на ніздрі твої Я сережку привішу, а вудило Моє – в твої уста, і тебе поверну Я тією дорогою, якою прийшов ти!
Хоча історично ці слова стосуються асирійського царя Санхеріва, як ми бачили в розгляді цього пророцтва, воно стосується сучасної Росії – яка зруйнує сучасний аналог стародавнього Вавилону – Західну цивілізацію (див. «Вавилон»).
Отож, Кір в пророцтві Ісаї символізує сучасну Росію – яка, виконуючи Божу Волю, зруйнує так званий Захід – або ж, як сказано в 27 вірші, висушить глибину (море людства) та звільнить шлях для збирання Божого народу.
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66