Вихід 2 розділ
Народження Мойсея. Мойсей стає сином дочки фараона. Втеча Мойсея до мідіянського краю, та його одруження там.
Мойсей
- Народження Мойсея:
1 І пішов один муж з дому Левія, і взяв собі за жінку дочку Левієву.
2 І завагітніла та жінка, та й сина вродила. І побачили його, що він гарний, та й ховала його три місяці.
3 Та не могла його більше ховати. І взяла йому папірусову скриньку, і виасфальтувала її асфальтом та смолою, і положила до неї дитину, та й поклала в очереті на березі Річки.
4 А сестра його стояла здалека, щоб довідатися, що йому станеться.
5 І зійшла фараонова дочка купатися на Річку, а служниці її ходили понад Річкою. І побачила вона ту скриньку серед очерету, – і послала невільницю свою, щоб узяла її.
6 І відчинила, та й побачила дитину, – ось хлопчик плаче. І вона змилосердилася над ним, та й сказала: «Це з єврейських дітей!»
7 І сказала сестра його до фараонової дочки: «Чи не піти й не покликати тобі жінку-мамку з єврейок, і вона годуватиме тобі дитину?»
8 І сказала їй дочка фараонова: «Іди». І пішла та дівчина, і покликала матір дитини.
Варто зауважити, що в книзі Вихід Мойсей символізує Ісуса Христа (див. «Мойсей»). І вже з самого їхнього народження можна побачити певні схожі події щодо них. Наприклад, кожному з них одразу після народження загрожувала смертельна небезпека – як ми читали в попередньому розділі, фараон наказав вбивати новонароджених єврейських хлопчиків, а при народженні Ісуса Христа, в місті, де Він народився, намагаючись знищити потенційного майбутнього царя Ізраїля (тобто, Ісуса Христа), юдейський цар Ірод наказав повбивати всіх хлопчиків віком до 2 років – Матвія 2 розділ:
13 Як вони ж відійшли, ось Ангол Господній з'явивсь у сні Йосипові та й сказав: «Уставай, візьми Дитятко та матір Його, і втікай до Єгипту, і там зоставайся, аж поки скажу тобі, бо Дитятка шукатиме Ірод, щоб Його погубити».
14 І він устав, узяв Дитятко та матір Його вночі, та й пішов до Єгипту.
15 І він там зоставався аж до смерти Іродової, щоб збулося сказане від Господа пророком, який провіщає: «Із Єгипту покликав Я Сина Свого».
16 Спостеріг тоді Ірод, що ті мудреці насміялися з нього, та й розгнівався дуже, і послав повбивати в Віфлеємі й по всій тій околиці всіх дітей від двох років і менше, за часом, що його в мудреців він був випитав.
Навіть щодо фараонової дочки та Мойсея також можна зауважити паралель з Ісусом Христом та Його Вченням: Як ми знаємо, в Біблії жінка може символізувати певну систему цінностей (див. «Жінка»), Єгипет – це домінуюча світова держава часу сповнення пророцтва (див. «Числа та народи»), а Мойсей, як ми вже вказали, символізує Ісуса Христа.
Отже, фараонова дочка – яка може символізувати систему цінностей символічного Єгипту (в часи Ісуса Христа – це Рим), усиновила приреченого на смерть Мойсея – який може символізувати Ісуса Христа та залишене Ним Вчення. Коли Ісус Христос залишив Вчення Своїм учням, вони, разом з цим Вченням, також були приреченими на загибель у цьому світі сатани – символічному Єгипті – в Римській імперії. І в той час дочка символічного Єгипту того часу – влада Риму, – «усиновила» Вчення Христа – зробивши християнство офіційною релігією Риму…
- Мойсей стає сином дочки фараона:
9 А дочка фараонова сказала до неї: «На тобі цю дитину, та й годуй її для мене. А я дам тобі заплату». І взяла та жінка дитину, і годувала її.
10 І підросло те дитя, і вона привела його до фараонової дочки, – і він став їй за сина. І вона назвала йому ймення Мойсей, і сказала: «бо з води я витягла його».
Мойсеєва мати доглядала за сином доволі тривалий час – тож мала змогу навчати його. Цікаве значення імені Мойсей – «витягнений, витягуючий». Зауважимо також, що Мойсея було витягнено з Річки (мається на увазі річка Ніл). Як ми побачили в статті «Річка», в Біблії річка може символізувати інформацію, знання. Тож витягнення Мойсея з річки може символізувати витягнення його, скажімо, з інформаційного поля цього світу сатани – зі світу обману. Він також витягнув Ізраїль з Єгипту – який, як ми знаємо, символізує домінуючу країну світу (див. «Числа та народи»), а отже, формує світове інформаційне поле. Фактично, те ж саме можна сказати і про Ісуса Христа – Він виведе Своїх людей, які є Божим народом, з цього світу сатани – зі світу обману.
- Мойсеїв вибір:
11 І сталося за тих днів, і підріс Мойсей. І вийшов він до братів своїх, та й приглядався до їхніх терпінь. І побачив він єгиптянина, що бив єврея з братів його.
12 І озирнувся він туди та сюди, і побачив, що нікого нема, – та й убив єгиптянина, і заховав його в пісок.
13 І вийшов він другого дня, – аж ось сваряться двоє євреїв. І сказав він несправедливому: «Нащо ти б'єш свого ближнього?»
14 А той відказав: «Хто тебе настановив за начальника та за суддю над нами? Чи ти думаєш убити мене, як ти вбив був єгиптянина?» І злякався Мойсей та й сказав собі: «Справді, та справа стала відома!»
Цікаве запитання поставив Мойсеєві єврей – адже в майбутньому Мойсей і справді став настановленим начальником та суддею над Ізраїлем. Ісус Христос також буде Начальником та Суддею – всього світу.
Вартим уваги є те, що Мойсей зацікавився долею свого народу – тож не бажав видавати себе за єгиптянина, навіть, фактично, будучи сином фараона, заможним. Про це згадував апостол Павло в Євреїв 11 розділ:
23 Вірою Мойсей, як родився, переховувався батьками своїми три місяці, бо вони бачили, що гарне дитя, і не злякались наказу царевого.
24 Вірою Мойсей, коли виріс, відрікся зватися сином дочки фараонової.
25 Він хотів краще страждати з народом Божим, аніж мати дочасну гріховну потіху.
26 Він наругу Христову вважав за більше багатство, ніж скарби єгипетські, бо він озирався на Божу нагороду.
27 Вірою він покинув Єгипет, не злякавшися гніву царевого, бо він був непохитний, як той, хто Невидимого бачить.
Так само й Ісус Христос – Йому пропонував світове панування сам диявол – Луки 4 розділ:
5 І він вивів Його на гору високу, і за хвилину часу показав Йому всі царства на світі.
6 І диявол сказав Йому: «Я дам Тобі всю оцю владу та їхню славу, бо мені це передане, і я даю, кому хочу, її.
7 Тож коли Ти поклонишся передо мною, то все буде Твоє!»
8 І промовив Ісус йому в відповідь: «Написано: Господеві Богові своєму вклоняйся, і служи Одному Йому!»
Також, юдеї хотіли зробити Ісуса Христа царем Юдеї – Івана 6 розділ:
14 А люди, що бачили чудо, яке Ісус учинив, гомоніли: «Це Той справді Пророк, що повинен прибути на світ!»
15 Спостерігши ж Ісус, що вони мають замір прийти та забрати Його, щоб настановити царем, знов на гору пішов Сам один.
Як і Мойсей, Ісус Христос волів бути з Божим народом та служити Всевишньому Богові.
- Мойсей втікає з Єгипту:
15 І почув фараон про цю справу, та й шукав, щоб убити Мойсея. І втік Мойсей від фараонового лиця, і оселився в країні Мідіян.
16 А в мідіянського жерця було сім дочок. І прийшли вони, і витягали воду, і наповнили корита, щоб напоїти отару свого батька.
17 І прийшли пастухи й відігнали їх. І встав Мойсей, та й оборонив їх, і напоїв їхню отару.
18 І прибули вони до Реуїла, свого батька, а той поспитав: «Чого ви сьогодні так скоро прийшли?»
*Реуїл в перекладі означає «дружба Божа».
19 А ті відказали: «Якийсь єгиптянин оборонив нас від руки пастухів, а також навіть натягав нам води й напоїв отару».
Навіть тут – Мойсей захистив утискуваних та напоїв водою спраглих. Чи не нагадує це Ісуса Христа? – Івана 4 розділ:
13 Ісус відповів і сказав їй: «Кожен, хто воду цю п'є, буде прагнути знову.
14 А хто питиме воду, що Я йому дам, прагнути не буде повік, бо вода, що Я йому дам, стане в нім джерелом тієї води, що тече в життя вічне».
20 І сказав він до своїх дочок: «А де він? Чому ви покинули того чоловіка? Покличте його, і нехай він з'їсть хліба».
21 І погодився Мойсей сидіти з тим чоловіком, а той видав за Мойсея дочку свою Ціппору.
22 І породила вона сина, а він назвав ім'я йому: Ґершом, бо сказав: «Я став приходьком у чужому краї».
Значення імені Ґершом – «приходько». Апостол Павло сказав, що всі вірні Богові слуги, фактично, були приходьками (див. «Приходьки») – це ж стосується і всіх вірних учнів Ісуса Христа.
І в цій історії Мойсея також можна зауважити паралелі з Ісусом Христом: вперше звернувшись до Божого народу, Мойсей врятував одного з братів. Але свої все одно прийняли його вороже – внаслідок чого йому навіть загрожувала смерть від володаря Єгипту. Тож він був вимушений покинути чужинний край перебування Божого народу. Так само й Ісус Христос, прийшовши на землю, звільнив декого з народу – давши Знання. Але юдеї все одно прийняли Його вороже – Івана 1 розділ:
11 До свого Воно прибуло, – та свої відцурались Його.
Як і Мойсеєві, Ісусові теж загрожувала смертельна небезпека – Його навіть вбили, – та Він, як ми знаємо, воскрес. І по певних причинах Ісус Христос, як і Мойсей, був вимушений покинути ворожі терени перебування Божого народу – цей світ, – який Біблія часто зображає саме Єгиптом.
Щодо мідіянського жерця та його дочок аналогія також проглядається: Ісус Христос залишив Своїм учням Вчення – заснувавши Християнство. Та в час Його відсутності це Вчення обросло поганськими практиками. Саме це може символізувати те, що Мойсей зупинився у того жерця – в якого було сім дочок (чомусь саме сім – число Божої повноти (див. «Числа та народи») – чи не тому, що тут присутня Божа Рука?), та одружився на одній з них. Адже, як пам’ятаємо, жінка (дочка) в Біблії може символізувати певну моральну Основу, систему цінностей для побудови суспільства. І так само, як згодом Мойсей зі своєю жінкою та синами приєднався до Божого народу, так і християни цього світу, хоч і занечищені поганськими звичаями, долучаться до Божого народу. Але лише ті, які, як і син Мойсея Ґершом, ім’я якого означає «приходько», будуть приходьками (чужинцями) в цьому світі сатани.
- Бог вирішує звільнити ізраїльтян з Єгипту:
23 І сталося по довгих днях, – і вмер цар Єгипту. А Ізраїлеві сини стогнали від тієї роботи та кричали. І їхній зойк через ту роботу донісся до Бога.
24 І почув Бог їхній стогін. І згадав Бог Свого заповіта з Авраамом, Ісаком та Яковом.
25 І Бог бачив синів Ізраїлевих, і Бог зглянувся над ними.
Як тоді, так і в наш час – надійде час (а він уже надійшов), коли Бог згадає про Своїх людей, та вирішить «вивести» їх з цього світу сатани – сучасного аналогу стародавнього Єгипту.