Вихід 24 розділ
Бог вперше являється старшим Ізраїля. Мойсей іде на гору до Господа.
Побачити Бога
Виходячи з того, що в книзі Вихід Божий пророк Мойсей символізує Божого Сина Ісуса Христа (див. «Мойсей»), варто звернути увагу на те, що й події, пов’язані з укладанням Божого Заповіту з Ізраїлем часів Мойсея, можуть мати своє відображення в укладанні Божого Заповіту з новим Божим народом часів Ісуса Христа. Ще зауважимо, що час укладання Христового Нового Заповіту триває від часів першого століття (коли Ісус ще був на землі) до наших днів, і виповниться аж в Тисячолітньому Божому Царстві. Тому події часів Мойсея можуть мати своє відображення протягом всього цього тривалого часу.
- Мойсей та старші народу наближаються до Господа:
1 А до Мойсея сказав Він: «Вийди до Господа ти й Аарон, Надав та Авігу, та сімдесят із Ізраїлевих старших, і вклоніться здалека.
Кількість людей була наступна: Мойсей, три його найближчих помічники, та сімдесят старших народу. З них всіх лише Мойсей мав іти на гору до Господа – решта мали спостерігати здалека.
2 А Мойсей нехай підійде до Господа сам, а вони не підійдуть. А народ з ним не вийде».
- Народ обіцяє виконувати Божі накази, принесення жертв Богові, Божий Заповіт з Ізраїлем:
3 І прибув Мойсей, та й оповів народові всі Господні слова та всі закони. І ввесь народ відповів одноголосно, та й сказали: «Усе, про що говорив Господь, зробимо!»
4 І написав Мойсей всі Господні слова. І встав він рано-вранці, та й збудував жертівника під горою, та дванадцять кам'яних стовпів для дванадцяти Ізраїлевих племен.
5 І послав він юнаків, синів Ізраїлевих, і вони зложили цілопалення, і принесли жертви, мирні жертви для Господа, бички.
6 І взяв Мойсей половину крови, і вилив до мідниць, а другу половину тієї крови вилив на жертівника.
7 І взяв він книгу заповіту, та й відчитав вголос народові. А вони сказали: «Усе, що говорив Господь, зробимо й послухаємо!»
8 І взяв Мойсей тієї крови, і покропив на народ, та й сказав: «Оце кров заповіту, що Господь уклав із вами про всі оці речі!»
Половина крові була вилита на жертівник – представлена Господу. А половина покроплена на народ – очищення від гріха та приєднання народу до умов Заповіту (Угоди). Все це Свого часу зробив Ісус Христос – представив викупну Жертву (Свою кров) Богові, і Своєю ж кров’ю «обмив» від гріха побожних людей – уклавши Новий Заповіт (Угоду). Тож ця історія ізраїльтян має певні паралелі з історією Ісуса Христа в першому столітті. Окрім цього, ця історія має безпосереднє відношення і до нашого часу – адже лише в наш час буде виявлений результат жертви Ісуса Христа – будуть обрані та очищені брати Христові (див. «Брати Христові»). Тому лише в наш час – після Господнього Дня, – Божі обранці зможуть побачити Бога – як в історії Мойсея вибрані змогли підійти, побачити та вклонитися Богові.
Варто звернути увагу, що лише Мойсей міг піднятися на гору та приступити до Бога. Так само й Ісус Христос – лише Він зміг приступити до Бога (після воскресіння), після чого почне царювати в Божому Царстві. Аарон, Надав, Авігу, та сімдесят Ізраїлевих старших – ті, хто змогли побачити Бога, символізують, вочевидь, тих, кого Біблія називає святими Всевишнього чи братами Христа. Мабуть саме про них говорив Ісус Христос в Нагірній Проповіді – Матвія 5 розділ:
8 Блаженні чисті серцем, бо вони будуть бачити Бога.
Першими з них були апостоли Ісуса Христа. І в наші дні також будуть такі Божі обранці.
9 І вийшов Мойсей й Аарон, Надав та Авігу, та сімдесят Ізраїлевих старших,
10 і вони споглядали на Ізраїлевого Бога, а під ногами Його ніби зроблене з сапфірової плити, і немов саме небо, щодо ясности.
11 І він не простяг Своєї руки на достойних із синів Ізраїля. І вони споглядали на Бога, – і їли й пили.
Старші народу бачили Бога, і вони залишилися живі – хоча пізніше Бог сказав, що це неможливо – Вихід 33 розділ:
20 І Він промовив: «Ти не зможеш побачити лиця Мого, – бо людина не може побачити Мене – і жити».
Тож вони, вочевидь, бачили Його у видінні.
Це видовище було показано, щоб народ розумів, від Кого вони отримують Закон.
- Мойсей піднімається на гору до Бога:
12 І промовив Господь до Мойсея: «Вийди до Мене на гору, і будь там. І дам тобі кам'яні таблиці, і закона та заповідь, що Я написав для навчання їх».
Цікаво, чи кам’яні таблиці часом не мають символічного значення? – Адже камінь – це скеля. А Скелею було названо Ісуса Христа – 1 Коринтян 10 розділ:
4 і пили всі той самий духовний напій, бо пили від духовної скелі, що йшла вслід за ними, а та скеля – був Христос!
І, як буде видно далі (Вихід 32 розділ), перші кам’яні таблиці були розбиті через невірність Ізраїлю – як і Ізраїль зрадив Бога, відкинувши Ісуса Христа в першому столітті. Після чого були зроблені інші кам’яні таблиці – як і Новий Заповіт, залишений Христом. І Заповіді – що на перших таблицях, що на других – були однаковими, – як і Божі Заповіді – що в Старому Заповіті, що в Новому (див. «Десять Заповідей»).
13 І встав Мойсей та Ісус, слуга його, і вийшов Мойсей на Божу гору.
14 А до старших сказав він: «Сидіть нам на цім місці, аж поки ми вернемось до вас! А ось Аарон та Хур будуть із вами. Хто матиме справу, нехай прийде до них».
Поки Мойсей був на горі у Бога, старшими в таборі залишилися Аарон та Хур. Так само й Ісус Христос, в час, коли Він «пішов до Бога» (вознісся на небо), то залишив на землі апостолів. І, вочевидь, й до нашого часу були вірні Богові люди – представники Христа на землі, які мали опікуватися Божим народом до повернення (другого Пришестя) Ісуса Христа.
З контексту виглядає, що на гору до Бога піднімався також і слуга Мойсея – Ісус (Навин). Та він, мабуть, сидів біля підніжжя гори, в хмару не входив...
15 І вийшов Мойсей на гору, а хмара закрила гору.
16 І слава Господня спочивала на горі Сінай, а хмара закривала її шість день. А сьомого дня Він кликнув до Мойсея з середини хмари.
Будучи покликаним до Бога на гору, Мойсей ще шість днів чекав на те, щоб бути прийнятим Богом. Так само й Ісус Христос – після воскресіння Він ще певний час очікував на вознесіння – прийняття Його Богом.
17 А вид Господньої слави – як огонь, що пожирає на верхів'ї гори, на очах Ізраїлевих синів.
18 І ввійшов Мойсей у середину хмари, і вийшов на гору. І Мойсей пробував на горі сорок день та сорок ночей.
Народ бачив, що Мойсей пішов на гору до Господа, та не бачив, що саме він там робив – хмара закрила верхів’я гори і Мойсей увійшов в неї. Цікаво, що й Ісуса Христа, коли Він возносився, закрила хмара – Дії Апостолів 1 розділ:
9 І, прорікши оце, як дивились вони, Він угору возноситись став, а хмара забрала Його з-перед їхніх очей...
Як бачимо, Мойсей перебував у Бога сорок днів та ночей. Ісус Христос також чекав на небі до часу, коли Бог дасть Йому завдання – Псалом 109 (110):
1 Псалом Давидів. Промовив Господь Господеві моєму: «Сядь праворуч Мене, доки не покладу Я Твоїх ворогів за підніжка ногам Твоїм!»
2 Господь із Сіону пошле берло сили Своєї, – пануй Ти поміж ворогами Своїми!
Отож, перебування Мойсея на горі сорок днів та ночей символізує повний, достатній час (див. «Числа та народи»), який Ісус Христос очікував, поки Бог дасть Йому наказ панувати поміж Його ворогами – до нашого часу…