Оберіть свою мову


1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40


 

Частина Четверта

Зіпсуття Ізраїля і кара за це

   Перш ніж ми продовжимо розгляд книги Вихід, зауважимо, що Закони, дані Богом Мойсеєві – про що ми читали в попередніх розділах, – були дані на горі лише і особисто Мойсеєві – коли він перебував там сам за Божим наказом. Призначенням цих Законів було впорядкування стосунків Божого народу зі своїм Богом. Далі Мойсей мав ще ці Закони донести народові. Проте, попередньо народ вже дав обіцянку виконувати ці Божі Закони – Вихід 19 розділ:

7 І прибув Мойсей, і покликав старших народніх, та й виложив перед ними всі ті слова, що Господь наказав був йому.
8 І відповів увесь народ разом, та й сказав: «Усе, що Господь говорив, зробимо!» А Мойсей доніс слова народу до Господа.

  Та, на жаль, Мойсеєва відсутність протягом сорока днів змінила ставлення Божого народу до своїх обіцянок Богові – вони їх забули.

  Вихід 32 розділ

  Зіпсуття Ізраїля. Мойсей благає Бога пробачити Ізраїль.

Золоте теля

-          Зіпсуття Ізраїля:

1 І побачив народ, що загаявся Мойсей зійти з гори. І зібрався народ проти Аарона, та й сказали до нього: «Устань, зроби нам богів, що будуть ходити перед нами, бо той Мойсей, муж, що вивів був нас із єгипетського краю, – ми не знаємо, що сталось йому».
2 І сказав їм Аарон: «Поздіймайте золоті сережки, що в ушах ваших жінок, ваших синів та дочок ваших, і поприносьте до мене».
3 І ввесь народ поздіймав з себе золоті сережки, що в їхніх ушах, та й позносили до Аарона.

  Цікаво – прикраси знімали лише з вух, – чи випадково?..

4 І взяв він це з їхньої руки, і вформував його в глині, і зробив із нього лите теля. А вони сказали: «Оце твої боги, Ізраїлю, що вивели тебе з єгипетського краю!»
5 І побачив це Аарон, і збудував жертівника перед ним. І кликнув Аарон та й сказав: «Завтра свято для Господа!»
6 І повставали вони взавтра рано вранці, і принесли цілопалення, і привели мирну жертву. І засів народ до їди та до пиття, і встали бавитися.

  Можна впевнено сказати, що чимало читачів Біблії дивувалися легковажності та маловірству стародавніх ізраїльтян – бачити Велич Бога, чути Його голос, дати особисто Йому обіцянку!.. І так швидко забути все це та зрадити Бога... Вражає? Так… Мабуть не один з сучасних читачів думав, що він би так не вчинив…

  Можливо ви здивуєтесь, але сучасний християнський світ нічим не кращий за стародавніх ізраїльтян. Скажете – до чого тут християнський світ? А ось до чого:

  Як ми знаємо, в книзі Вихід Мойсей символізує Ісуса Христа (див. «Мойсей»). А Ісус Христос також, як свого часу Мойсей, попередньо стисло дав Божі Закони Своїм учням в першому столітті – новоствореному Божому народові – першим християнам. І цей новий Божий народ також пообіцяв виконувати Божі Закони. Так як і Мойсей, після цього Ісус Христос особисто пішов до Бога – воскреснувши, щоб все приготувати – Івана 14 розділ:

2 Багато осель у домі Мого Отця; а коли б то не так, то сказав би Я вам, що йду приготувати місце для вас?
3 А коли відійду й приготую вам місце, Я знову прийду й заберу вас до Себе, щоб де Я
були й ви.

  Так само як колись ізраїльтяни вирішили, що Мойсей загаявся зійти з гори (1 вірш), сучасні послідовники Христа – християнський світ, – вважають, що Він десь забарився. Тож Ісуса Христа вже майже ніхто не чекає… І то давно.

  Як і стародавні ізраїльтяни, перші християни також бачили Велич Бога та Вчинки Його Сина Ісуса Христа. Вони також обіцяли Всевишньому Богові виконувати Його Закони. Усвідомлення необхідності виконувати ці Закони в християнському світі передавалося з покоління в покоління. Ба, навіть більше – про це говорить саме Боже Слово – Біблія, – яка, попри спротив та переслідування, успішно збереглася до наших днів, – а цього не було у стародавніх ізраїльтян.

  Так, можна згодитися – стародавні ізраїльтяни, які відвернулися від Бога, – на відміну від сучасного християнського світу, особисто бачили Божу Велич та чули Його голос. Адже тоді для них минуло всього лише сорок днів, а для нас – маже дві тисячі років. Але ми маємо значно більше свідчень про Божу Велич ніж стародавні ізраїльтяни – сучасна наука відкриває нам неймовірні таємниці Всесвіту – і всі вони, насправді, свідчать про Бога – Римлян 1 розділ:

19 тому, що те, що можна знати про Бога, явне для них, бо їм Бог об'явив.
20 Бо Його невидиме від створення світу, власне Його вічна сила й Божество, думанням про твори стає видиме. Так що нема їм виправдання,

  Та на жаль, в сучасному світі майже ніхто цього не бачить, і бачити не хоче. Тому далі Павло сказав взагалі дивні слова, які, як на диво, неймовірно точно описують сучасний християнський світ – так званий Захід:

21 бо, пізнавши Бога, не прославляли Його, як Бога, і не дякували, але знікчемніли своїми думками, і запаморочилось нерозумне їхнє серце.
22 Називаючи себе мудрими, вони потуманіли,
23 і славу нетлінного Бога змінили на подобу образа тлінної людини, і птахів, і чотириногих, і гадів.
24 Тому-то й видав їх Бог у пожадливостях їхніх сердець на нечистість, щоб вони самі знеславляли тіла свої.
25 Вони Божу правду замінили на неправду, і честь віддавали, і служили створінню більш, як Творцеві, що благословенний навіки, амінь.
26 Через це Бог їх видав на пожадливість ганебну,
бо їхні жінки замінили природне єднання на протиприродне.
27 Так само й чоловіки, позоставивши природне єднання з жіночою статтю, розпалилися своєю пожадливістю один до одного, і чоловіки з чоловіками сором чинили. І вони прийняли в собі відплату, відповідну їхньому блудові.
28 А що вони не вважали за потрібне мати Бога в пізнанні, видав їх Бог на розум перевернений,
щоб чинили непристойне.
29 Вони повні всякої неправди, лукавства, зажерливости, злоби, повні заздрости, убивства, суперечки, омани, лихих звичаїв,
30 обмовники, наклепники, богоненавидники, напасники, чваньки, пишні, винахідники зла, неслухняні батькам,
31 нерозумні, зрадники, нелюбовні, немилостиві.
32 Вони знають присуд Божий, що ті, хто чинить таке, варті смерти, а проте не тільки самі чинять, але й хвалять тих, хто робить таке.

  Можливо, саме тому апостол Павло застеріг християн прикладом стародавніх ізраїльтян часів Мойсея – 1 Коринтян 10 розділі:

7 Не будьте також ідолянами, як деякі з них, як написано: «Люди сіли, щоб їсти та пити, і встали, щоб грати».

  Кому і чому тільки не поклоняються люди сучасного християнського світу – різним впливовим та багатим людям, речам, багатству… Тільки не Богові…

  Цікаво, що Ісус Христос знав про це – інакше б Він не сказав наступне в Луки 18 розділ:

8 ------------------------ Та Син Людський, як прийде, чи Він на землі знайде віру?»...

  Отож, сучасний християнський світ також має своє золоте теля, якому всі поклоняються – багатству та статусу. І біля цього золотого теляти всі також полюбляють розваги та задоволення власних потреб. А про Бога всі й думати забули…

  А тут ще пригадаємо, що золоте теля було відлито саме з прикрас для вух – чи не тому, що в сучасному світі цінності формуються через те, що люди постійно чують? – в рекламі, ЗМІ, соцмережі. І тут на думку приходять слова апостола Павла в 2 Тимофія 4 розділ:

3 Настане-бо час, коли здорової науки не будуть триматись, але за своїми пожадливостями виберуть собі вчителів, щоб вони їхні вуха влещували.

  Тож, можливо не просто так золоте теля було відлито саме з прикрас для вух…

-          Боже обурення швидким відступництвом Ізраїля:

7 А Господь промовляв до Мойсея: «Іди, зійди, бо зіпсувся народ твій, якого ти вивів із єгипетського краю.
8 Зійшли вони скоро з дороги, що наказав був Я їм, –
зробили собі лите теля, і поклонились йому, і склали йому жертви, та й сказали: Оце твої боги, Ізраїлю, що вивели тебе з єгипетського краю!»
9 І промовив Господь до Мойсея: «Я бачив народ той, і ось народ –
твердошиїй він!

  Ще з початку своєї історії ізраїльтяни не виявляли вірності своєму Богові – і Бог це бачив. Втім, це можна сказати і про все людство загалом.

10 А тепер залиши Мене, – і розпалиться гнів Мій на них, і Я винищу їх, а тебе зроблю великим народом».
11 І Мойсей став благати лице Господа, Бога свого, та й сказав: «Нащо, Господи, розпалюється гнів Твій на народ Твій, якого Ти випровадив з єгипетського краю силою великою та міцною рукою?
12 Нащо будуть казати єгиптяни, говорячи: На зле ти їх вивів, щоб їх повбивати в горах, та щоб винищити їх з-поверхні землі?... Вернися з розпалу гніву Свого, та й відверни зло від Свого народу!
13 Згадай про Авраама, Ісака та Ізраїля, рабів Своїх, що Ти їм присягався був Собою, та говорив їм: Помножу ваших нащадків, немов зорі небесні, і всю оту землю, що про неї казав, дам вашим нащадкам, і вони посядуть навіки».

  Відповідь Мойсея доволі влучна. Хоча може здатися дивним, що нібито Бог Сам цього не бачив – Він же Бог!.. Втім, найймовірніше, це просто емоційне забарвлення історії, описаної саме для людей – щоб показати Боже обурення.

14 І відвернув Господь зло, про яке говорив, щоб зробити Своєму народові.
15 І повернувся, і зійшов Мойсей із гори, –
а в руці його дві таблиці свідоцтва, писані з обох їхніх сторін, – звідси й звідти вони були писані.
16 А таблиці –
Божа робота вони, а письмо – Боже письмо воно, вирізьблене на таблицях.
17 І почув Ісус голос народу, як кричав він, та й сказав до Мойсея: «Крик бою в таборі!»
18 А той відказав: «Це не крик сили переможців і не крик слабости переможених, –
я чую голос співу!»

  Те, що Ісус (Навин – слуга Мойсея) не знав про події в таборі, вказує, що він, виходить, або сидів під горою (далеко від табору), або чекав Мойсея на горі нижче вершини – всі 40 днів.

  Божий намір вивести народ з Мойсея теж може мати певне відображення – адже Ісус Христос, Якого й символізує Мойсей, таки заснував новий Божий народ лише з обраних вірних. І згодом до цього народу долучилися, і ще долучаться, й інші люди з різних народів – яких, як ми побачили в розгляді попередніх розділів, символізують сини Якова – а отже й племена Ізраїля.

-          Мойсеїв гнів:

19 І сталося, коли він наблизився до табору, то побачив теля те та танці... І розпалився гнів Мойсеїв, і він кинув таблиці із рук своїх, – та й розторощив їх під горою!...

  Кам’яні таблиці символізують незмінні Божі Закони – побудовані на принципах любові та взаємоповаги. Та в час Господнього гніву – в час Кінця, – ці Закони, так би мовити, будуть розбиті – не працюватимуть.

20 І схопив він теля, що зробили вони, та й спалив на огні, та змолов, аж став порох... І розсипав на поверхні води, і напоїв тим синів Ізраїлевих.

 Цікаво – Мойсей спалив те теля. І саме для вогню захований цей світ – 2 Петра 3 розділ:

7 А теперішні небо й земля заховані тим самим словом, і зберігаються для огню на день суду й загибелі безбожних людей.

  Як ми вже вказали, золотим телям сучасного християнського світу є багатство та жага наживи. А Ісус Христос говорив, що спокуси з землі будуть забрані – Матвія 13 розділ:

41 Пошле Людський Син Своїх Анголів, і вони позбирають із Царства Його всі спокуси, і тих, хто чинить беззаконня,

  Про схоже сказано в Ісаї 2 розділ:

12 Бо настане день Господа Саваота на все горде й високе, і на все висунене, і понижене буде воно,
13 і на всі кедри ливанські, високі та висунені, і на всілякі башанські дуби,
14 і на всі гори високі, і на всі згір'я піднесені,
15 і на всі башти високі, і на всі мури стрімкі,
16 і на всі кораблі із Таршішу, і на все, на що дивимося пожадливо!
17 І понизиться гордість людини, й обнижена буде високість людей,
і буде високим Сам тільки Господь того дня,
18 а божища зовсім минуться!

  Тож після того, як Божі Закони будуть «розбиті» – те, чому поклоняється сучасне невірне людство – багатство та інші хибні цінності цього світу, – буде спалено та знищено – Бог ним «напоїть народи» (20 вірш).

21 І сказав Мойсей Ааронові: «Що вчинив тобі народ цей, що ти гріх великий навів на нього?»
22 А Аарон відказав: «Нехай не запалиться гнів мого пана! Ти знаєш народ цей, що він у злому.
23 І вони сказали мені: Зроби нам богів, що будуть ходити перед нами, бо той Мойсей, муж, що вивів нас із єгипетського краю, –
ми не знаємо, що сталось йому.
24 І сказав я до них: Хто має золото, –
поздіймайте з себе. І дали вони мені, а я кинув його в огонь, – і вийшло те теля».
25 І побачив Мойсей народ, що незагнузданий він, бо Аарон розгнуздав його на ганьбу поміж їхніми ворогами.

  Дивно, що Аарон, який, фактично, сприяв ідолопоклонству Ізраїля та приймав у цьому участь, не був покараний Богом та залишився на своєму становищі священника. Хоча в 21 вірші чітко вказується і на його провину. Можливо, відповідь на це питання криється в символічному значенні образу Аарона – ким він був. А був він призначений Богом стежити за народом – дбати про його потреби. А хто мав дбати про потреби християнства після Ісуса Христа? Старші Церкви – так зване духівництво. І так є – духовні провідники християнських церков жваво сприяли та сприяють відступництву простих людей, та самі символічно поклоняються золотому теляті і своїм прикладом сприяють такому ж поклонінню інших. Втім, уникнення Аароном кари не означає, що невірні духовні провідники Божого народу уникнуть покарання (див. 33 вірш далі). А нові – яких Бог настановить дбати про Його народ після початку Господнього Дня, – виконуватимуть добре свої обов’язки. Можливо, саме тому Аарон в цій історії уникнув покарання – бо символізує всіх (і добрих, і поганих) духовних провідників Божого народу.

-          Перша кара за гріх Ізраїля:

26 І став Мойсей у брамі табору й сказав: «Хто за Господа – до мене!» І зібралися до нього всі Левіїні сини.
27 І сказав він до них: «Так сказав Господь, Бог Ізраїлів: Припашіть кожен меча свого на стегно своє, перейдіть, і верніться від брами до брами в таборі, –
і повбивайте кожен брата свого, і кожен приятеля свого, і кожен ближнього свого».
28 І зробили Левіїні сини за словом Мойсеєвим. І впало з народу того дня близько трьох тисяч чоловіка.
29 І сказав Мойсей: «Освятіть сьогодні себе для Господа, бо кожен мстився на сині своїм та на браті своїм, і щоб сьогодні Він дав вам благословення».

  В Хоменка цей вірш звучить так:

29 І сказав Мойсей: «Посвятіть себе сьогодні Господеві, кожен проти свого сина й проти свого брата, щоб на вас сьогодні зійшло благословення.»

  Інші перекладачі Біблії (російський, ТАНАХ та ін) подають ці слова в минулому часі – вказуючи, що вбивством своїх синів та братів левити освячують свої руки, або, як подає Хоменко, посвячують себе виконанню Божої волі.

  Виходить, що лише плем’я Левія виявило вірність Богові. Також, можна сказати, що лише плем’я Левія виявило готовність стати Божим знаряддям у покаранні невірних ізраїльтян.

  Якщо інші події щодо золотого теляти мають своє відображення в нашому часі, то чи ця історія з синами Левія також може щось символізувати? Для відповіді на це питання згадаємо останні слова Якова щодо Левія – Буття 49 розділ:

5 Симеон і Левій – то брати, їхня зброя – знаряддя насильства.
6 Хай до їхньої змови не входить душа моя, і нехай не прилучиться слава моя до їх зборів, бо вони в своїм гніві людину забили, а в своїй самоволі вола копит позбавили...
7 Проклятий гнів їхній, бо сильний, та їхня лютість, тяжка-бо вона! Поділю їх я в Якові, і їх розпорошу в Ізраїлі!

  Ці слова Якова, вочевидь, стосуються історії з Діною (Буття 34 розділ) – коли Симеон та Левій підступно повбивали всіх чоловіків Сихему. А як ми зауважили в розгляді згаданого розділу книги Буття, в тій історії Сихем символізує сучасний християнський світ – сучасний Захід. Знищить його, як ми знаємо з розгляду Біблійних пророцтв, Росія з союзниками. Тож виходить, що Симеон та Левій можуть символізувати саме Росію з союзниками – як знаряддя покарання невірного людства.

  Можливим таке трактування виглядає з огляду на те, що Бог Росію з союзниками називає своїм військом (див. «Знаряддя») – Йоїла 2 розділ:

1 Засурміть на Сіоні в сурму, здійміть крик на святій горі Моїй! Затремтіть, всі мешканці землі, бо прийшов день Господній, бо близько вже він,
2 день темноти та темряви, день хмари й імли! Як несеться досвітня зоря по горах, так народ цей великий й міцний. Такого, як він, не бувало відвіку, і по ньому не буде вже більш аж до літ з роду в рід!
-----------------------------
10
Трясеться земля перед ним, тремтить небо, сонце та місяць темніють, а зорі загублюють сяйво своє.
11 І голос Свій видасть Господь перед військом Своїм, бо табір Його величезний, бо міцний виконавець слова Його, бо великий день Господа й вельми страшний, і хто зможе його перенести?
12 Тому-то тепер промовляє Господь: Верніться до Мене всім серцем своїм, і постом святим, і плачем та риданням!

  Отож, як бачимо, виконання синами Левія Божого вироку над невірним Ізраїлем може символізувати знищення Росією невірного християнського Заходу.

-          Мойсей знову йде до Господа:

30 І сталося назавтра, і сказав Мойсей до народу: «Ви згрішили великим гріхом, а тепер зійду я до Господа, – може складу окуплення за ваш гріх».
31 І вернувся Мойсей до Господа та й сказав: «О, згрішив цей народ великим гріхом, –
вони зробили собі золотих богів!
32 А тепер, коли б Ти пробачив їм їхній гріх! А як ні, –
витри мене з книги Своєї, яку Ти написав»...
33 І промовив Господь до Мойсея: «Хто згрішив Мені, того витру із книги Своєї.

  Цими словами Бог засвідчив, що не залишить без кари злочинців.

  Тут вперше згадується певна Божа книга, куди Він записує Своїх вірних – тих, що на життя. А злісних грішників Він звідти витре. Отже, виглядає, що всі люди записуються туди, мабуть, з народження – і пишуться все їхнє життя. По мірі визначення невиправні грішники звідти «витираються». Ця книга згадується, наприклад, ще в книзі Об’явлення 3 розділі:

5 Переможець зодягнеться в білу одежу, а ймення його Я не змию із книги життя, і ймення його визнаю перед Отцем Своїм і перед Його Анголами.

  Звісно ж, це не реальна книга – це, вочевидь, Божа пам’ять.

34 А тепер іди, провадь цей народ туди, куди казав Я тобі. Ось Мій Ангол піде перед лицем твоїм. А в день кари Моєї – покараю їх за їхній гріх!»

  Коли саме настане цей день Божої кари – одразу (про що, можливо, говориться в 35 вірші), чи пізніше (наприклад, під час самої подорожі по пустелі), або в час Останнього Суду – в Божому Царстві, – не вказується. Так само буде і в час Господнього Дня з грішниками – хтось буде покараний одразу, хтось протягом Божого Тисячолітнього Царства, а хтось – під час Останнього Суду в кінці Тисячолітнього Царства (див. «Боже Царство»).

35 І Господь ударив той народ за те, що вони зробили теля, яке Аарон учинив був.

  Доволі дивний та цікавий розділ, в якому проглядаються паралелі щодо Останніх Днів – які можуть допомогти нам зрозуміти, що чекає на цей світ найближчим часом. А отже, вибрати правильну тактику поведінки та дій.


1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40