Вихід 23 розділ
Бог продовжує давати повчання Своєму народові – про кривду своєму ближньому, про свята, та про обіцяний край. Божий Ангел, в Якому Ім’я Бога.
Справедливість, свята та Ангел
- Про поводження зі своїм ближнім:
1 Не будеш розносити неправдивих поголосок. Не покладеш руки своєї з несправедливим, щоб бути свідком неправди.
2 Не будеш з більшістю, щоб чинити зло. І не будеш висловлюватися про позов, прихиляючись до більшости, щоб перегнути правду.
Важлива, але складна для багатьох людей, настанова – не йти за більшістю. Тож треба триматися побудованих на Божих принципах поглядів та не забруднювати свого сумління. Такі дії вимагають сміливості та твердості. Схожі поради можна побачити в словах царя Соломона – Приповістей 29 розділ:
25 Страх перед людиною пастку дає, хто ж надію складає на Господа, буде безпечний.
Саме через страх перед більшістю до влади приходять диктатори та відбувається чимало огидних речей у цьому світі.
3 І не будеш потурати вбогому в його позові.
4 Коли стрінеш вола свого ворога або осла його, що заблудив, то конче повернеш його йому.
5 Коли побачиш осла свого ворога, що лежить під тягарем своїм, то не загаїшся помогти йому, – конче поможеш разом із ним.
Чи не схожі ці накази на заклик Ісуса Христа любити своїх ворогів?...
6 Не перегинай суду на бік вбогого свого в його позові.
7 Від неправдивої справи віддалишся, а чистого й справедливого не забий, бо Я не всправедливлю несправедливого.
8 А хабара не візьмеш, бо хабар осліплює зрячих і викривляє слова справедливих.
9 А приходька не будеш тиснути, бо ж ви познали душу приходька, бо самі були приходьками в єгипетськім краї.
Всі ці настанови прості та справедливі, і показують Божу Велич та любов до справедливості, і Його турботу про знедолених та нужденних. Якби люди дотримувалися цих настанов, то світ був би іншим.
- Про свята:
10 І шість літ будеш сіяти землю свою, і будеш збирати її врожай,
11 а сьомого – опустиш її та полишиш її, і будуть їсти вбогі народу твого, а позостале по них буде їсти польова звірина. Так само зробиш для виноградника твого, і для оливки твоєї.
Залишення поля в спокої на цілий рік (під паром) насправді сприяє врожайності – тож це ще й корисно. І знову ж таки – це піклування про бідних з народу. Враховуючи, що вказаний сьомий рік, можливо, для різних полів не був синхронним (не співпадав в часі), то бідні з народу щороку мали вільний доступ до тих чи інших полів…
Бог дбав також і про працівників:
12 Шість день будеш робити діла свої, а сьомого дня спочинеш, щоб відпочив віл твій, і осел твій, і щоб відідхнув син невільниці твоєї й приходько.
13 І все, що Я сказав вам, будете виконувати. А ймення інших богів не згадаєте, – не буде почуте воно на устах твоїх.
14 Три рази на рік будеш святкувати Мені.
15 Будеш дотримувати свято Опрісноків; сім день будеш їсти опрісноки, як наказав тобі, окресленого часу місяця авіва, бо в нім ти був вийшов з Єгипту. І не будете являтися перед лицем Моїм з порожніми руками.
16 І свято жнив первоплоду праці твоєї, що сієш на полі. І свято збирання при закінченні року, коли ти збираєш з поля працю свою.
Перше свято – Пасха. З цим святом все зрозуміло – Божий захист та спасіння. А два інших свята стосувалися важливих для людей справ – добробуту та достатку. І це залежало від Божого благословення – народ мав це розуміти.
17 Три рази на рік буде являтися ввесь чоловічий рід твій перед лицем Владики Господа.
18 Не будеш приносити крови жертви Моєї на квашенім, а лій Моєї святкової жертви не буде ночувати аж до ранку.
19 Початки первоплоду твоєї землі принесеш до дому Господа, Бога твого. Не будеш варити ягняти в молоці його матері.
Регулярно святкуючи свята та приносячи жертви Богові, люди пам’ятали про свого Бога. І це мало б спонукувати їх триматися Божих Законів.
Дивна настанова в останньому реченні (щодо готування ягняти) – повторюється в Мойсеєвому Законі (П’ятикнижжі) декілька разів. Чіткого пояснення цього наказу дослідники Біблії не мають. Юдейські рабини вважають, що тут мова про заборону вживання одночасно молочних та м’ясних продуктів. Та на це не схоже – бо чітко вказується: ягня в молоці ЙОГО матері – вказуючи на їхню спорідненість. Тож про що це? Звісно, це якось неправильно варити ягня в тому, що мало б давати йому життя. Можливо, саме це і намагався донести Бог до Свого народу – звернути увагу людей хоча б на часткову повагу до життя тварин. Наразі, більше сказати про це нічого…
- Бог посилає Свого Ангела перед Ізраїлем – що Ім’я Боже в Ньому:
20 Ось Я посилаю Ангола перед лицем твоїм, щоб він охороняв у дорозі тебе, і щоб провадив тебе до того місця, яке Я приготовив.
21 Стережися перед лицем Його, і слухайся Його голосу! Не протився Йому, бо Він не пробачить вашого гріха, – бо Ім'я Моє в Ньому.
Ім’я Боже в Ньому – цей Ангел відображає риси Бога та безпосередньо Його представляє (див. «Ім'я»). Вочевидь, цим Ангелом був Архангел Михаїл, Який, як говориться в книзі Даниїла (10 розділ), опікувався Божим народом. Та й ім’я Михаїл означає «Хто як Бог» – що дещо співзвучно з Божим твердженням, що Ім’я Моє (Боже) в Ньому.
22 Коли ж справді послухаєш ти його голосу, і вчиниш усе, що говорю, то Я буду ворогувати проти ворогів твоїх, і буду гнобити твоїх гнобителів.
23 Бо Мій Ангол ходитиме перед лицем твоїм, і запровадить тебе до амореянина, і хіттеянина, і періззеянина, і ханаанеянина, хіввеянина, і євусеянина, – а Я знищу його.
Виглядає, що це Той Самий Ангел, про Якого говориться в 14 розділі Вихід:
19 І рушив Ангол Божий, що йшов перед Ізраїльським табором, і пішов за ними; і рушив стовп хмари перед ними, і став за ними,
20 і ввійшов він у середину між табір Єгипту й між табір Ізраїлів. І була та хмара і темрява для Єгипту, а ніч розсвітлив він для Ізраїля. І не зближався один до одного цілу ніч.
Варто звернути увагу, що Господнього Дня – який почнеться за нашого часу, Архангел Михаїл знову почне підтримувати Божих людей та опікуватися ними – Даниїла 12 розділ:
1 І повстане того часу Михаїл, великий той князь, що стоїть при синах твого народу, і буде час утиску, якого не було від існування люду аж до цього часу. І того часу буде врятований із народу твого кожен, хто буде знайдений записаним у книзі.
Це пророцтво Даниїла підтверджує думку про те, що книга Вихід символізує події Останніх Днів та часу Тисячолітнього Божого Царства.
- Накази щодо дій Божого народу в Обіцяному Краю:
24 Не будеш вклонятися їхнім богам, і служити їм не будеш, і не будеш чинити за вчинками їх, бо конче порозбиваєш і конче поламаєш їхні стовпи для богів.
25 І будеш служити ти Господеві, Богові своєму, і Він поблагословить твій хліб та воду твою, і з-посеред тебе усуне хворобу.
26 У твоїм Краї не буде такої, що скидає плода, ані неплідної. Число твоїх днів Я доповню.
Ця обітниця актуальна і в наш час – для всіх тих, хто бажає бути з Богом. А в Божому Царстві вона сповниться в значно більшій мірі – адже це пророцтво саме про це Царство.
Про цей же період пророк Даниїл дав ще одне пророцтво – Даниїла 2 розділ:
44 А за днів тих царів Небесний Бог поставить царство, що навіки не зруйнується, і те царство не буде віддане іншому народові. Воно потовче й покінчить усі ті царства, а само буде стояти навіки.
Це пророцтво Даниїла узгоджується з наступними словами:
27 Свій страх пошлю перед лицем твоїм, і приведу в замішання ввесь цей народ, що ти ввійдеш між нього. І всіх ворогів твоїх оберну до тебе потилицею.
28 І пошлю шершня перед тобою, і він вижене перед тобою хіввеянина, ханаанеянина та хіттеянина.
Цікаво про шершня – нагадує пророцтво з Ісаї 7 розділ:
18 І станеться в день той, привабить Господь муху, що в кінці рік Єгипту, та бджолу, що в асирійському краї,
19 і вони прилетять, та усядуться всі по проваллях стрімких та по щілинах скельних, і в усіх терновиннях, та на луках усіх...
20 Дня того оголить Господь немов бритвою, найнятою по тім боці ріки, – царем асирійським, голову та волосся ніг, забере також бороду.
Оголити волосся – в тогочасній культурі це викрити потаємне, принизити. Як можна зрозуміти з пророцтва, муха з кінця рік Єгипту в проекції на наш час символізує інтереси Сполучених Штатів, а бджола в асирійському краї символізує сучасну Росію (див. «Числа і народи») – яка, як той шершень з 28 вірша, вижене невірних Богові людей геть…
29 Не вижену їх перед тобою в однім році, щоб не став той Край спустошеним, і не розмножилася на тебе польова звірина.
30 Помалу Я буду їх виганяти перед тобою, аж поки ти розродишся, і посядеш цей Край.
31 І покладу границю твою від моря Червоного й аж до моря Филистимського, і від пустині аж до Річки, бо дам в вашу руку мешканців цього Краю, – і ти виженеш їх перед собою.
32 Не складай умови з ними та з їхніми богами.
33 Не будуть сидіти вони в твоїм Краї, щоб не ввести тебе в гріх супроти Мене, коли будеш служити їхнім богам, бо це буде пастка тобі!»
Можна зробити висновок, що ці слова вказують на те, що перехід до Божого Царства не буде раптовим – це узгоджується з висновками з розгляду книги Буття. Тож світ ПОСТУПОВО буде підкорений Божим народом. Щоправда, скільки триватиме це ПОСТУПОВО, Біблія не вказує…
Отож, цікавий розділ – хороші настанови, цікаві прообрази.