Вихід 3 розділ
Явлення Бога Мойсеєві на горі Хорив. Бог посилає Мойсея вивести Ізраїль з Єгипту.
Кущ у вогні
- Явлення Бога Мойсеєві на горі Хорив:
1 А Мойсей пас отару тестя свого Їтра, жерця Мідіянського. І провадив він цю отару за пустиню, і прийшов був до Божої гори, до Хориву.
2 І явився йому Ангол Господній у полум'ї огняному з-посеред тернового куща. І побачив він, що та тернина горить огнем, але не згорає кущ.
3 І сказав Мойсей: «Зійду-но, і побачу це велике видіння, – чому не згорає та тернина?»
4 І побачив Господь, що він зійшов подивитися. І кликнув до нього Бог з-посеред тієї тернини і сказав: «Мойсею, Мойсею!» А той відказав: «Ось я!»
5 І сказав Він: «Не зближайся сюди! Здійми взуття своє з ніг своїх, бо те місце, на якому стоїш ти, – земля це свята!»
6 І сказав: «Я Бог батька твого, Бог Авраама, Бог Ісака й Бог Якова!» І сховав Мойсей обличчя своє, бо боявся споглянуть на Бога!
- Божий намір:
7 І промовив Господь: «Я справді бачив біду Свого народу, що в Єгипті, і почув його зойк перед його гнобителями, бо пізнав Я болі його.
Щодо цих слів на думку приходять слова апостола Павла з Римлян 8 розділ:
19 Бо чекання створіння очікує з'явлення синів Божих,
20 бо створіння покорилось марноті не добровільно, але через того, хто скорив його, в надії,
21 що й саме створіння визволиться від неволі тління на волю слави синів Божих.
22 Бо знаємо, що все створіння разом зідхає й разом мучиться аж досі.
23 Але не тільки воно, але й ми самі, маючи зачаток Духа, і ми самі в собі зідхаємо, очікуючи синівства, відкуплення нашого тіла.
Всі побожні люди знаходяться у важкому рабстві сучасного світу – який є сучасним символічним аналогом тогочасного Єгипту – Об’явлення 11 розділ:
8 І їхні трупи полишить на майдані великого міста, що зветься духовно Содом і Єгипет, де й Господь наш був розп'ятий.
Біблійні Содом та Єгипет уособлюють в собі всі риси світу грішного людства.
8 І Я зійшов, щоб визволити його з єгипетської руки, та щоб вивести його з цього краю до Краю доброго й широкого, до Краю, що тече молоком та медом до місця ханаанеянина, і хіттеянина, і амореянина, і періззеянина, і хіввеянина, і євусеянина.
9 А тепер – ось зойк Ізраїлевих синів дійшов до Мене, і Я також побачив той утиск, що ним єгиптяни їх тиснуть.
- Боже завдання Мойсеєві:
10 А тепер іди ж, і Я пошлю тебе до фараона, і виведи з Єгипту народ Мій, синів Ізраїлевих!»
11 І сказав Мойсей до Бога: «Хто я, що піду до фараона, і що виведу з Єгипту синів Ізраїлевих?»
12 А Він відказав: «Та Я буду з тобою! А це тобі знак, що Я послав тебе: коли ти виведеш народ із Єгипту, то ви будете служити Богові на оцій горі».
І справді – хто такий Мойсей в порівнянні з фараоном? Ні влади, ні сили – якщо, звісно ж, не враховувати Бога. Ісус Христос також не був шанований світом в часи Його перебування на землі, і, фактично, не є шанований тепер. Але Бог зробить так, що всі будуть вимушені слухатися Його Сина – Ісуса Христа – Псалом 2 розділ:
1 Чого то племена бунтують, а народи задумують марне?
2 Земні царі повстають, і князі нараджуються разом на Господа та на Його Помазанця:
3 «Позриваймо ми їхні кайдани, і поскидаймо із себе їхні пута!»
4 Але Той, Хто на небесах пробуває – посміється, Владика їх висміє!
5 Він тоді в Своїм гніві промовить до них, і настрашить їх Він у Своїм пересерді:
6 «Я ж помазав Свого Царя на Сіон, святу гору Свою.
7 Я хочу звістити постанову: Промовив до Мене Господь: Ти Мій Син, Я сьогодні Тебе породив.
8 Жадай Ти від Мене, – і дам Я народи Тобі, як спадщину Твою, володіння ж Твоє – аж по кінці землі!
9 Ти їх повбиваєш залізним жезлом, потовчеш їх, як посуд ганчарський»...
10 А тепер – помудрійте, царі, навчіться ви, судді землі:
11 Служіть Господеві зо страхом, і радійте з тремтінням!
12 Шануйте Сина, щоб Він не розгнівався, і щоб вам не загинути в дорозі, бо гнів Його незабаром запалиться. Блаженні усі, хто на Нього надіється!
Тут навіть немає потреби думати, про Кого мова – про Божого Сина Ісуса Христа. І так, як Бог є зі Своїм Сином, так Він був з Мойсеєм.
13 І сказав Мойсей до Бога: «Ото я прийду до Ізраїлевих синів та й скажу їм: «Бог ваших батьків послав мене до вас», то вони запитають мене: «Яке Ім'я Його?» Що я скажу їм?»
14 І сказав Бог Мойсеєві: «Я Той, що є». І сказав: «Отак скажеш Ізраїлевим синам: Сущий послав мене до вас».
В оригіналі Боже Ім’я Сущий подається як Ehejeh – Той, що Є, Буде, Сущий.
15 І сказав іще Бог до Мойсея: «Отак скажи Ізраїлевим синам: Господь*, Бог батьків ваших, Бог Авраама, Бог Ісака й Бог Якова послав мене до вас. А оце Ім'я Моє навіки, і це пам'ять про Мене з роду в рід.
*В 15 вірші в оригіналі подається як ЙГВГ (в староєврейській мові в написанні голосні звуки відсутні) – це Боже Ім’я Єгова або Яхве.
Деякі дослідники Біблії вважають, що Боже Ім’я Ehejeh (Той, що Є, Сущий) має споріднене значення з Іменем Єгова чи Яхве. Проте, загалом вони не мають спільної думки щодо значення Імені Єгова чи Яхве – як і щодо правильної вимови. Та в Біблії ім’я – це не фонетика, а характеристика власника імені (див. «Ім’я»). Тож Ім’я Сущий, мабуть як не можна краще, передає характеристику (визначення) Всевишнього Бога – це, можна сказати, абсолютне Ім’я, Яке вирізняє Всевишнього Бога з-поміж всіх інших богів. Адже Всевишній Бог справді Є – Він справді СУЩИЙ, Той, що Є.
Як пам’ятаємо, в книзі Вихід Мойсей може символізувати Ісуса Христа (див. «Мойсей»). У цих віршах Бог виявляє Своє Ім’я Мойсеєві та відправляє його виявити Його Ім’я Ізраїлевим синам – людям Божого народу. Саме це Свого часу зробив Ісус Христос – Івана 17 розділ:
6 Я Ім'я Твоє виявив людям, що Мені Ти із світу їх дав. Твоїми були вони, і Ти дав їх Мені, і вони зберегли Твоє слово.
Тож і тут присутні паралелі між Мойсеєм та Ісусом Христом.
16 Іди, збери старших Ізраїлевих та й скажи їм: Господь, Бог батьків ваших, явився мені, Бог Авраама, Ісака та Якова, говорячи: Згадуючи, згадав Я про вас, та про заподіяне вам ув Єгипті».
17 І сказав Я: «Я виведу вас з єгипетської біди до Краю ханаанеянина, і хіттеянина, й амореянина, і періззеянина, і хіввеянина, і євусеянина, до Краю, що тече молоком та медом.
18 І вони послухають слова твого, і прийдеш ти та старші Ізраїлеві до єгипетського царя, та й скажете йому: Господь, Бог євреїв, стрівся був нам. А тепер ми підемо в триденну дорогу в пустиню, і складемо жертви Господеві, Богові нашому!
Як ми могли побачити в статті «Пустеля», пустиня – це місце очищення. Тож, вочевидь, згідно Божого наміру, Його народ мав там очиститися для служіння Йому.
19 І Я знаю, що єгипетський цар не дасть вам піти, як не буде змушений рукою сильною.
20 І Я витягну Свою руку, та й поб'ю Єгипет усіма чудами Моїми, що вчиню серед нього, а потому він відпустить вас.
Сучасний світ, в якому, наразі, домінує так званий Захід, також не бажає, щоб вірні Богові люди могли жити за Божими Законами. Та Бог заставить володарів цього світу «відпустити» Його народ.
21 І Я дам милість цьому народові в очах Єгипту, – і станеться, коли підете, не підете ви впорожні!
22 Бо позичить жінка від сусідки своєї і від мешканки дому свого посуд срібний і посуд золотий та одежу, і покладете це на синів ваших та на дочок ваших, – і заберете здобич від Єгипту».
Біблія містить чимало пророцтв щодо того, що скарби цього світу дістануться Божому народові. Наприклад, Приповісті 13 розділ:
22 Добрий лишає спадок і онукам, маєток же грішника схований буде для праведного.
А також Йова 27 розділ:
13 Така доля людини безбожної, це спадщина насильників, що отримають від Всемогутнього:
14 Як розмножаться діти його – то хіба для меча, а нащадки його – не наситяться хлібом!
15 Позосталих по нім моровиця сховає, і вдовиці його не заплачуть...
16 Якщо накопичить він срібла, немов того пороху, і наготує одежі, як глини,
17 то він наготує, а праведний вдягне, а срібло невинний поділить...
Все це показує паралелі між виходом ізраїльтян з Єгипту і виходом сучасного Божого народу з-під влади цього світу сатани.