Оберіть свою мову

Мойсей

  В статті «Бог Авраама, Ісака та Якова» ми визначили, що ці три вірних Богові чоловіки мають своє символічне відображення в історії людства. Та Біблія говорить ще про одного видатного чоловіка – Мойсея, чия діяльність вплинула не лише на долю одного народу Ізраїля, але й на долю всього людства. Адже, Мойсеєвий Закон присутній в основі не лише Юдаїзму, але й таких світових релігій, як Християнство та Іслам.

  Отож, розглядаючи П’ятикнижжя Мойсея, а особливо книгу Вихід, нам варто розуміти хто такий Мойсей, та, якщо це так, Кого він може символізувати.

  Основою для цього розуміння варто взяти слова з Повторення Закону 18 розділ:

15 Пророка з-посеред тебе, з братів твоїх, Такого, як я, поставить тобі Господь, Бог твій, – Його будете слухати, 
----------------
18 Поставлю Пророка для них з-поміж їхніх братів, Такого, як ти, і дам Я слова Свої в уста Його, і Він їм говоритиме все, що Я накажу.
19 І станеться, кожен, хто не слухатиме слів Моїх, що Той Пророк говоритиме Моїм Ім'ям, – Я покараю того.

  15 вірш йде від імені Мойсея, а наступні – від Божого Імені. Ізраїльтяни пам’ятали про ці слова, та чекали на обіцяного Пророка – Івана 6 розділ:

14 А люди, що бачили чудо, яке Ісус учинив, гомоніли: «Це Той справді Пророк, що повинен прибути на світ!»

  І Дії Апостолів 3 розділ:

22 Бо Мойсей провіщав: «Господь Бог вам Пророка підійме від ваших братів, як мене; у всім Його слухайтеся, про що тільки Він вам говоритиме!»
23 «І станеться, що кожна душа, яка не послухала б того Пророка, знищена буде з народу».
24 Так само всі пророки від Самуїла й наступних, скільки їх говорило, також провіщали ці дні.

  Як бачимо з наведених віршів, цим Пророком був (і Є) Ісус Христос.

  В цьому світлі набувають більш широкого значення слова Бога Мойсеєві з Вихід 4 розділ:

16 І він буде говорити за тебе до народу. І станеться, – він буде тобі устами, а ти будеш йому замість Бога.

  Тут Бог говорить Мойсеєві про Аарона – він мав бути його промовцем, а Мойсей йому – замість Бога.

  А також Вихід 7 розділ:

1 І сказав Господь до Мойсея: «Дивись, – Я поставив тебе замість Бога для фараона, а твій брат Аарон буде пророк твій.

  Бог доволі високо підняв статус Мойсея – до рівня Бога. А як вказує Біблія, Ісус Христос у Своєму доземному житті Був Богом ізраїльтян.

  Варто звернути увагу на Божий намір стосовно Ізраїля – Вихід 6 розділ:

6 Тому скажи синам Ізраїлевим: «Я – Господь! І Я виведу вас з-під тягарів Єгипту, і визволю вас від їхньої роботи, і звільню вас витягненим раменом та великими присудами.
7 І візьму вас Собі за народа, і буду вам Богом, і ви познаєте, що Я – Господь, Бог ваш, що виводить вас із-під тягарів Єгипту!
8 І введу вас до того Краю, що про нього Я підняв був Свою руку, щоб дати його Авраамові, Ісакові та Якову. І Я дам його вам на спадщину. Я – Господь!»
  

  Як говорить Біблія, Бог через Мойсея вивів Свій народ з Єгипту. Через Ісуса Христа Бог також виконає схожий намір – 1 Коринтян 15 розділ:

25 Бо належить Йому царювати, аж доки Він не «покладе всіх Своїх ворогів під ногами Своїми!»
26 Як ворог останній – смерть знищиться,
27 бо «під ноги Його Він усе впокорив». Коли ж каже, що впокорено все, то ясно, що все, окрім Того, Хто впокорив Йому все.
28 А коли Йому все Він упокорить, тоді й Сам Син упокориться Тому, Хто все впокорив Йому, щоб Бог був у всьому все.

  Як через Мойсея, так і через Ісуса Христа Бог звільняє Свій народ та укладає з ними Заповіт.

  Також, вартим згадки є випадок, коли після відвідування Господньої гори лице Мойсея променіло – Вихід 34 розділ:

29 І сталося, коли сходив Мойсей з гори Сінай, – а обидві таблиці свідоцтва в Мойсеєвій руці при сході його з гори, – що Мойсей не знав, що лице його стало променіти, бо Бог говорив з ним.
30 І побачив Аарон та всі Ізраїлеві сини Мойсея, – аж ось лице його променіло, і вони боялися підійти до нього!
31 І кликнув до них Мойсей, і звернулися до нього Аарон та всі начальники в громаді. І Мойсей говорив до них.
32 А потім попідходили всі Ізраїлеві сини, і він наказав їм усе, що Господь говорив з ним на горі Сінай.
33 І скінчив Мойсей говорити з ними, і дав на лице своє покривало.
34 А коли Мойсей входив перед Господнє лице на розмову з Ним, то здіймав покривало аж до свого виходу. І він виходив, і говорив до Ізраїлевих синів, що було наказано йому.
35 І бачили Ізраїлеві сини лице Мойсеєве, – що променіло лице Мойсеєве. І Мойсей знов накладав покривало на лице своє аж до відходу свого, щоб говорити з Ним.

  Подібний випадок – щодо Ісуса Христа, описано в Луки 9 розділі:

28 І сталось після оцих слів днів за вісім, узяв Він Петра, і Івана, і Якова, та й пішов помолитись на гору.
29 І коли Він молився, то вигляд лиця Його переобразився, а одежа Його стала біла й блискуча.

  Цей випадок лише відображає майбутню славу Ісуса Христа, яку Той отримає, зацарювавши в Небесному Царстві – Об’явлення 1 розділ:

12 І я оглянувся, щоб побачити голос, що говорив зо мною. І, оглянувшись, я побачив сім свічників золотих;
13 а посеред семи свічників «Подібного до Людського Сина, одягненого в довгу одежу і підперезаного» по грудях золотим поясом.
14 А «Його голова та волосся – білі, немов біла вовна, як сніг; а очі Його – немов полум'я огняне.
15 А ноги Його подібні до міді», розпалені, наче в печі; а «голос Його – немов шум великої води».
16 І сім зір Він держав у правиці Своїй, а з уст Його меч обосічний виходив, а обличчя Його, немов сонце, що світить у силі своїй.
17 І коли я побачив Його, то до ніг Йому впав, немов мертвий. І поклав Він на мене правицю Свою та й промовив мені: «Не лякайся! Я Перший і Останній,
18 і Живий. І був Я мертвий, а ось Я Живий на вічні віки. І маю ключі Я від смерти й від аду.

 Про ці схожості згадував апостол Павло – 2 Коринтян 3 розділ:

12 Тож, мавши надію таку, ми вживаємо великої сміливости,
13 а не як Мойсей, що покривало клав на обличчя своє, щоб Ізраїлеві сини не дивилися на кінець того, що минає.
14 Але засліпилися їхні думки, бо те саме покривало аж до сьогодні лишилось незняте в читанні Старого Заповіту, бо зникає воно Христом.
15 Але аж до сьогодні, як читають Мойсея, на їхньому серці лежить покривало,
16 «коли ж вони навернуться до Господа, тоді покривало здіймається».
17 Господь же – то Дух, а де Дух Господній, – там воля.
18 Ми ж відкритим обличчям, як у дзеркало, дивимося всі на славу Господню, і зміняємося в той же образ від слави на славу, як від Духа Господнього.

  В цих словах Павло звернув увагу на те, що Мойсей та Його Закон були меншими від Христа та Його Закону – бо Христос більший від Мойсея.

  Отже, всі ці вірші вказують на те, що Мойсей в П’ятикнижжі Мойсея символізує саме Ісуса Христа. В світлі цієї інформації набувають ширшого значення слова Ісуса Христа з Івана 5 розділу:

39 Дослідіть-но Писання, бо ви думаєте, що в них маєте вічне життя, – вони ж свідчать про Мене!

  Розуміння цього допоможе нам зрозуміти таємниці історії Мойсея та Божого народу.