Вихід 18 розділ
Мойсеїв тесть Їтро відвідує Мойсея та дає йому слушну пораду. Упорядкування суду серед Ізраїля.
Помічники
- Мойсеїв тесть Їтро:
1 І почув Їтро, жрець мідіянський, Мойсеїв тесть, усе, що зробив був Бог для Мойсея та для Свого народу Ізраїлевого, що вивів Господь Ізраїля з Єгипту.
2 І взяв Їтро, Мойсеїв тесть, жінку Мойсеєву Ціппору, по відісланні її,
3 та обох синів її, що ймення одному Ґершом, бо сказав був: «Я став приходьком у чужому краї»,
4 а ймення другому Еліезер, бо «Бог мого батька був мені поміччю, і визволив мене від фараонового меча».
Можливо тут не випадково згадується про імена синів Мойсея та їхнє значення – адже всі вірні Богові слуги приходьки у цьому світі сатани (див. Вихід 2 розділ), але Бог визволить їх з-під влади символічного Єгипту сучасного світу…
5 І прибув Їтро, тесть Мойсеїв, і сини його та жінка його до Мойсея в пустиню, де він отаборився там біля Божої гори.
6 І сказав він до Мойсея: «Я, тесть твій Їтро, приходжу до тебе, і жінка твоя, і обидва сини її з нею».
7 І вийшов Мойсей навпроти свого тестя, та й уклонився до землі, і поцілував його. І питали вони один одного про мир, і ввійшли до намету.
8 І оповів Мойсей своєму тестеві про все, що зробив був Господь фараонові та Єгиптові через Ізраїля, про всі ті труднощі, які він спіткав був по дорозі, та Господь визволив їх.
9 І тішився Їтро всім тим добром, що вчинив Господь для Ізраїля, що визволив його з єгипетської руки.
10 І промовив Їтро: «Благословенний Господь, що визволив вас з єгипетської руки та з руки фараонової, що визволив народ з-під руки єгипетської.
11 Тепер я знаю, що Господь більший за всіх богів, бо зробив це за те, що єгиптяни вихвалялись над ними».
Як відомо, у давнину люди вважали, що є різні боги – та й, загалом, 10 розділ книги Даниїла підтверджує це. Тож, навіть будучи мідійським жрецем, вочевидь, іншого бога, Їтро поважав Бога ізраїльтян. Ще б пак – було за що!..
12 І взяв Їтро, Мойсеїв тесть, цілопалення та жертви для Бога. І прийшов Аарон та всі старші Ізраїлеві їсти хліб з Мойсеєвим тестем перед Божим обличчям.
Знаковим тут є те, що мідіянський жрець приніс цілопалення Богу ізраїльтян – Всевишньому Богу, – і разом з ним були Мойсей та Аарон зі старшими Ізраїля – і ця жертва, вочевидь, була прийнятна Богом. Це і дивно, і цікаво – адже не факт, що Мойсеїв тесть Їтро був обрізаним. Втім, в символічному значення це може мати відношення до слів з Ісаї 2 розділ:
2 І станеться на кінці днів, міцно поставлена буде гора дому Господнього на шпилі гір, і піднята буде вона понад згір'я, – і полинуть до неї всі люди.
3 І підуть численні народи та й скажуть: «Ходіть та зберімось на гору Господню, до дому Бога Якового, і доріг Своїх Він нас навчить, і ми підемо стежками Його! Бо вийде з Сіону Закон, і слово Господнє – з Єрусалиму».
4 І Він буде судити між людьми, і буде численні народи розсуджувати. І мечі свої перекують вони на лемеші, а списи свої – на серпи. Не підійме меча народ проти народу, і більше не будуть навчатись війни!
Згідно цих слів до Божого народу долучатимуться й інші народи в служінні Всевишньому Богові. В будь-якому випадку, навіть служителі інших богів будуть вимушені визнати та поважати Всевишнього Бога – віддадуть Йому належну шану.
- Порада Мойсеєвого тестя:
13 І сталося назавтра, і сів Мойсей судити народ, а народ стояв навколо Мойсея від ранку аж до вечора.
14 І побачив тесть Мойсеїв усе, що він робить народові, та й сказав: «Що це за річ, що ти робиш народові? Для чого ти сидиш сам-один, а ввесь народ стоїть навколо від ранку аж до вечора?»
15 А Мойсей відказав своєму тестеві: «Бо народ приходить до мене питатися суду Бога.
16 Бо як мають вони справу, то приходять до мене, і я суджу поміж тим і тим, та оголошую постанови Божі та закони Його».
17 І сказав тесть Мойсеїв до нього: «Недобра ця річ, що ти чиниш.
18 Справді стомишся і ти, і народ той, що з тобою, бо ця справа тяжча за тебе. Не потрапиш ти чинити її сам-один!
19 Тепер послухай мого слова, пораджу тобі, – і буде Бог із тобою! Стій за народ перед Богом, і принось справи до Бога.
20 І ти остережеш їх за постанови та за закони, і об'явиш їм ту путь, якою вони підуть, і те діло, яке вони зроблять.
21 А ти наздриш зо всього народу мужів здібних, богобоязливих, мужів справедливих, що ненавидять зиск, і настановиш їх над ними тисяцькими, сотниками, п'ятдесятниками та десятниками.
22 І будуть вони судити народ кожного часу. І станеться, – кожну велику справу вони принесуть до тебе, а кожну малу справу – розсудять самі. Полегши собі, і нехай вони несуть тягар із тобою.
23 Коли ти зробиш цю річ, а Бог тобі накаже, то ти втримаєшся, а також увесь народ цей прийде на своє місце в мирі».
24 І послухався Мойсей голосу тестя свого, і зробив усе, що той був сказав.
25 І вибрав Мойсей здібних мужів зо всього Ізраїля, і настановив їх начальниками над народом, – тисяцькими, сотниками, п'ятдесятниками та десятниками.
26 І судили вони народ кожного часу. Справу трудну приносили Мойсеєві, а кожну малу справу – судили самі.
27 І відпустив Мойсей тестя свого, і він пішов собі до краю свого.
Тут, як і в попередньому розділі, Божому слузі дається порада ділитися своїми обов’язками з іншими, гідними людьми. Незважаючи на те, що Мойсей мав особливі взаємини з Богом, все ж і він потребував сторонньої допомоги в служінні. В Час Кінця ситуація буде схожа – обов’язки варто буде ділити між вірними Богові.
Чи може цей розділ мати якесь символічне значення для нас? Виходячи з символічного значення попередніх розділів, ми, так би мовити, закінчили на часі, коли Ісус Христос в час Господнього Дня даватиме духовну воду Божому народові, і коли проти цього народу певний агресор вестиме війну, та в результаті програє. І цим агресором, як ми розуміємо, буде сучасна Росія. Цілком логічно, що після цього Божий народ потребуватиме керівників, які зможуть допомагати Ісусові Христові – Якого й символізує Мойсей (див. «Мойсей»), – організовувати цей народ. Біблія розповідає про таких помічників – Об’явлення 5 розділ:
8 А коли Він узяв книгу, то чотири тварині й двадцять чотири старці попадали перед Агнцем, а кожен мав гусла й золоті чаші, повні пахощів, а вони – молитви святих.
9 І нову пісню співають вони, промовляючи: «Ти достойний узяти цю книгу, і розкрити печатки її, бо Ти був заколений, і кров'ю Своєю Ти викупив людей Богові з усякого племени, і язика, і народу, і люду.
10 І Ти їх зробив для нашого Бога царями, і священиками, – і вони на землі царюватимуть!»
Цими викупленими людьми є сто сорок чотири тисячі обраних – Об’явлення 14 розділ:
1 І я глянув, – і ось Агнець стоїть на Сіонській горі, а з Ним сто сорок чотири тисячі, що мають Ім'я Його й Ім'я Отця Його, написане на своїх чолах.
2 І почув я голос із неба, немов шум великої води, і немов гук міцного грому. І почув я голос гуслярів, що грали на гуслах своїх,
3 і співали, як пісню нову перед престолом і перед чотирьома тваринами й старцями. І ніхто не міг навчитися пісні, окрім цих ста сорока чотирьох тисяч, викуплених від землі.
4 Це ті, хто не осквернився з жінками, бо чисті вони. Вони йдуть за Агнцем, куди Він іде. Вони викуплені від людей, первістки Богові й Агнцеві,
5 не знайшлося-бо підступу в їхніх устах, бо вони непорочні!
*Більше про цих обраних див. «Брати Христові».
Отож, хронологія символічних подій в книзі Вихід відповідає хронологічному опису Біблійних подій Господнього Дня – і після визволення та згуртування Божого народу, ПІСЛЯ Господнього Дня, згадані сто сорок чотири тисячі обраних почнуть виконувати свої обов’язки – допомагатимуть Ісусові Христові правити людством.
Проте варто розуміти, що й на землі потрібні будуть відповідальні люди, які зможуть допомогти Христу та Його братам організовувати людство майбутнього. І історія, описана в цьому розділі книги Вихід, найймовірніше, символічно розповідає також і про них…