Вихід 6 розділ
Бог відповідає на нарікання Мойсея та відправляє його з Аароном ще раз до фараона. Роди Рувима, Симеона, Левія та Аарона з Мойсеєм.
Божий намір
- Бог виявляє Себе та Свій намір Мойсеєві:
1 І сказав Господь до Мойсея: «Тепер побачиш, що вчиню Я фараонові, бо він, змушений рукою сильною, їх відпустить, і, змушений рукою сильною, вижене їх із краю свого».
2 І говорив Бог до Мойсея, та й сказав йому: «Я – Господь!
3 І являвся Я Авраамові, Ісакові та Яковові Богом Всемогутнім, але Йменням Своїм Господь* Я не дався їм пізнати.
*в оригіналі тут ЙГВГ (Єгова або Яхве). Більше про Боже Ім’я див. «Ім’я».
Цікаво – якщо Мойсеєві, який символізує Ісуса Христа (див. «Мойсей»), Бог виявив Своє Ім’я, а він виявив Його ізраїльтянам, то й Ісус Христос ЗНАВ Боже Ім’я – і виявив Його людям – Івана 17 розділ:
6 Я Ім'я Твоє виявив людям, що Мені Ти із світу їх дав. Твоїми були вони, і Ти дав їх Мені, і вони зберегли Твоє слово.
4 А також Я склав був із ними Свого заповіта, що дам їм землю ханаанську, землю їх мандрування, в якій вони мандрували.
5 І почув Я теж стогін синів Ізраїлевих, що єгиптяни роблять їх своїми рабами, – і згадав заповіта Свого.
6 Тому скажи синам Ізраїлевим: «Я – Господь! І Я виведу вас з-під тягарів Єгипту, і визволю вас від їхньої роботи, і звільню вас витягненим раменом та великими присудами.
7 І візьму вас Собі за народа, і буду вам Богом, і ви познаєте, що Я – Господь, Бог ваш, що виводить вас із-під тягарів Єгипту!
8 І введу вас до того Краю, що про нього Я підняв був Свою руку, щоб дати його Авраамові, Ісакові та Якову. І Я дам його вам на спадщину. Я – Господь!»
Цими словами Бог відповів Мойсеєві на погіршення умов праці та утиски ізраїльтян від єгиптян – закликав набратися мужності та терпіння, і бути готовими до визволення – яке вже близько. Це нагадує слова Ісуса Христа Своїм учням на час Кінця – Луки 21 розділ:
28 Коли ж стане збуватися це, то випростуйтесь, і підійміть свої голови, – бо зближається ваше визволення!
Все це є прообразом на сучасний Божий народ – поневолений цим грішним світом, та на цю грішну землю, яка, як свого часу Ханаанський Край, була обіцяна вірним Богові людям – Псалом 36 (37):
29 Успадкують праведні землю, і повік будуть жити на ній.
- Бог ще раз відправляє Мойсея та Аарона до фараона:
9 І так говорив Мойсей до синів Ізраїлевих, та вони не слухали Мойсея через легкодухість та тяжку роботу.
10 І казав Господь до Мойсея, говорячи:
11 «Увійди, говори до фараона, царя єгипетського, і нехай він відпустить Ізраїлевих синів із свого краю».
12 І казав Мойсей перед лицем Господнім, говорячи: «Таж Ізраїлеві сини не слухали мене, – як же послухає мене фараон? А я – необрізановустий!»
13 І казав Господь до Мойсея та до Аарона, і дав їм накази до Ізраїлевих синів та до фараона, царя єгипетського, щоб вивести Ізраїлевих синів з єгипетського краю.
Попри те, що ізраїлеві сини не бажали прислухатися до слів Мойсея та Аарона, Бог не змінив Свого наміру вивести ізраїльтян з Єгипту. Тим паче, що Він це обіцяв Авраамові, Ісаку та Якову – а Він завжди дотримує Свого слова.
- Роди Рувима, Симеона, Левія та Аарона з Мойсеєм:
Може здатися, що наступні вірші виглядають, як вирвані з контексту – ніби не по темі. Але, якщо уважно читати Біблію, то можна зауважити, що опис родоводів, зазвичай, зустрічається на зміні теми – позначає закінчення попередньої та початок нової історії. В даному випадку ситуація така ж – закінчується опис стану Божого народу (5, 6 розділи), та переходиться до виконання Божого присуду над Єгиптом.
Також, тут описується рід Мойсея та Аарона – показується, кого саме Бог обрав для виконання Його місії.
Зауважимо, що Рувим, Симеон та Левій – це перші три сина Якова від Лії. Наступним сином був Юда – також від Лії.
До цього додамо ще одне зауваження – описуються роди лише перших трьох синів Якова – від Рувима до Левія. Чому так – чому немає опису родів наступних синів Якова? Мабуть, тому що потрібно було підвести лише до Мойсея та Аарона – нащадків Левія.
14 Оце голови батьківських домів їхніх. Сини Рувима, перворідного Ізраїлевого: Ханох і Паллу, Хецрон і Кармі, – це родини Рувимові.
15 А сини Симеонові: Ємуїл, і Ямін, і Огад, і Яхін, і Цохар, і Шаул, син ханаанеянки, – це родини Симеонові.
16 А оце імена синів Левієвих за їхніми родинами: Ґершон, і Кегат, і Мерарі. А літа життя Левієвого – сто і тридцять і сім літ.
17 Сини Ґершонові: Лівні, і Шім'ї за їхніми родинами.
18 А сини Кегатові: Амрам, і Їцгар, і Хеврон, і Уззіїл. А літа життя Кегатового сто і тридцять і три роки.
19 А сини Мерарі: Махлі та Муші. Оце родини Левієві за їхніми родами.
20 І взяв Амрам свою тітку Йохевед собі за жінку, і вона породила йому Аарона та Мойсея. А літа життя Амрамового – сто і тридцять і сім літ.
Мойсей та Аарон були рідними братами. Причому Мойсей був молодшим.
21 А сини Їцгарові: Корах, і Нефеґ, і Зіхрі.
22 А сини Уззіїлові: Мішаїл, і Елцафан, і Сітрі.
23 І взяв Аарон Елішеву, дочку Амінадавову, сестру Нахшонову, собі за жінку, і вона породила йому Надава, і Авігу, і Елеазара, і Ітамара.
24 А сини Корахові: Ассир, і Елкана, і Аваасаф, – це родини Корахові.
25 А Елеазар, син Ааронів, узяв собі з дочок Путіїлових за жінку, і вона породила йому Пінхаса. Оце голови батьківських домів Левітів за їхніми родинами.
Пінхас в майбутньому зупинить поразу від Бога за аморальність ізраїльтян з моавськими жінками (Числа 25 розділ). Далі якраз дається пояснення, для чого тут описуються роди, з яких вийшли Мойсей та Аарон:
26 Оце Аарон і Мойсей, що Господь говорив їм: «Виведіть Ізраїлевих синів з єгипетського краю за їхніми військовими відділами».
27 Вони ті, що говорили до фараона, царя єгипетського, щоб вивести Ізраїлевих синів з Єгипту, – це Мойсей та Аарон.
28 І сталося в дні, коли Господь говорив до Мойсея в єгипетськім краї,
29 то казав Господь до Мойсея, говорячи: «Я – Господь! Говори фараонові, цареві єгипетському, усе, що Я говорю тобі».
30 І сказав Мойсей перед обличчям Господнім: «Таж я необрізановустий! Як же слухати буде мене фараон?»
В цьому розділі очевидні паралелі між станом стародавнього Божого народу та сучасного. Як тоді володар провідної світової держави обтяжував Божий народ непомірною працею, так і тепер – можновладці світу створюють умови, щоб люди все більше та більше працювали для збагачення цих можновладців. Як стародавньому Божому народові Бог обіцяв певний Край – де до цього ті були приходьками, – так і сучасні Божі люди є приходьками на цій грішній землі (див. «Приходьки») – яка також обіцяна Божим людям.