Вихід 34 розділ
Мойсей знову йде на гору до Господа. Бог показує Мойсеєві Свою Славу. Нові таблиці Заповіту. Лице Мойсея променіє.
Божа Слава
- Мойсей йде на гору:
1 І промовив Господь до Мойсея: «Витеши собі дві кам'яні таблиці, як перші, і Я напишу на цих таблицях слова, що були на перших таблицях, які ти розбив.
Як ми пам’ятаємо з 24 розділу, перші кам’яні таблиці зробив Сам Бог і Він же написав на цих таблицях Свої Закони та Заповіді. Та через невірність ізраїльтян Мойсей розбив ці таблиці – про що ми читали в 32 розділі. І після цього Бог наказав уже Мойсеєві витесати нові кам’яні таблиці – щоб Бог на них написав Свої Закони та Заповіді.
В розгляді 24 розділу ми зробили припущення, що перші таблиці, вочевидь, символізували Мойсеєвий Закон – коли Бог особисто вивів ізраїльтян з Єгипетської неволі та особисто дав їм Свої Закони та Заповіді. А таблиці, висічені Мойсеєм, символізують Новий Заповіт, укладений Ісусом Христом – Якого, як ми знаємо, й символізує Мойсей (див. «Мойсей»). І так як ізраїльтяни, що розкаялися в своїй невірності Богові, прийняли Божі Закони, написані Богом на нових таблицях, так і учні Христа прийняли Його Новий Заповіт. І як в часи Мойсея невірні ізраїльтяни були покарані племенем Левія, так невірні юдеї були покарані римлянами в 70 році н.е. – за те, що зневажили Бога та Його Сина Ісуса Христа. Отож, історія про кам’яні таблиці Мойсея сповнилася на юдеях часів Ісуса Христа. Та, як ми мали змогу вже не раз бачити, всі Біблійні історії стародавнього Ізраїлю часто є прообразом на світові події стосовно всього людства.
Отож, як ми зауважили в розгляді 32 розділу, сучасний християнський світ, або так званий Захід, також зрадив Бога – знехтувавши Законами, залишеними Ісусом Христом, – та поклоняється своєму «золотому теляті» – багатству та статусу. І Господній День буде Днем Божого гніву за таке відступництво – коли Бог нищитиме невірні народи християнського світу знаряддям Свого гніву – Росією та її союзниками (див. «Знаряддя»). А ті, хто залишиться вірним Богові чи розкається в своїх переступах – вони отримають Божу милість, і саме для них «запрацює» Новий Заповіт Ісуса Христа. Адже в першому столітті – коли Ісус перебування на землі, – цей Новий Заповіт лише був укладений, але повної сили він набуде з настанням Божого Царства – коли буде застосовано силу Викупної Жертви Ісуса Христа – коли Бог врятує Своїх вірних та воскресить до небесного життя Своїх обраних – так званих братів Христа (див. «Брати Христові»).
2 І приготовся на рано. І вийдеш рано-вранці на гору Сінай, і станеш Мені там на верхів'ї гори.
3 А з тобою ніхто не вийде, і на всій горі нехай нікого не буде видно. І також дрібна худоба й худоба велика нехай не пасеться навпроти тієї гори».
4 І витесав він дві кам'яні таблиці, як перші. І встав Мойсей рано-вранці, та й вийшов на гору Сінай, як Господь звелів був йому. І взяв він у руку свою дві таблиці кам'яні.
- Бог являється Мойсеєві у Своїй Славі:
5 А Господь зійшов у хмарі, і став там із ним, та й покликав Ім'ям Господа.
6 І перейшов Господь перед лицем його, та й викликнув: «Господь, Господь, – Бог милосердний, і милостивий, довготерпеливий, і многомилостивий та правдивий,
7 що дотримує милість для тисяч, що вибачає провину й переступ та гріх, та певне не вважає чистим винуватого, бо карає провину батьків на дітях, і на дітях дітей, і на третіх, і на четвертих поколіннях».
Як бачимо, покликати Ім’ям Господа (5 вірш) – це описати риси Господа, озвучити Його характеристику (див. «Ім’я»).
Попри те, що Господь милостивий та вибачає провини – Він не вибачає тим, хто не кається, хто й далі грішить. До цього додамо, що діти переважно наслідують поведінку батьків – тож якщо грішать батьки, то можуть грішити і їхні діти. Та й дії батьків часто мають наслідки для дітей – наприклад, попередні і теперішні покоління людей нашого часу нещадно нищать нашу планету – і наслідки цього дістануться нашим нащадкам.
Яскравим прикладом покарання на майбутніх поколіннях являється юдейський народ. В часи Ісуса Христа юдеї, як народ, не прийняли Божого Сина і домоглися Його смерті. Ось як про це розповідається в Матвія 27 розділі:
20 А первосвященики й старші попідмовляли народ, щоб просити за Варавву, а Ісусові смерть заподіяти.
21 Намісник тоді відповів і сказав їм: «Котрого ж із двох ви бажаєте, щоб я вам відпустив?» Вони ж відказали: «Варавву».
22 Пилат каже до них: «А що ж маю зробити з Ісусом, що зветься Христос?» Усі закричали: «Нехай розп'ятий буде!»...
23 А намісник спитав: «Яке ж зло Він зробив?» Вони ж зачали ще сильніше кричати й казати: «Нехай розп'ятий буде!»
24 І, як побачив Пилат, що нічого не вдіє, а неспокій ще більший стається, набрав він води, та й перед народом умив свої руки й сказав: «Я невинний у крові Його! Самі ви побачите»...
25 А ввесь народ відповів і сказав: «На нас Його кров і на наших дітей!»..
Через те, що старші народу тих часів не прийняли Христа та, попри численні докази, переконали людей в тому, що Він був самозванцем, нащадки юдейського народу вже не одне покоління страждають через ці провини своїх прабатьків – які, загалом, самі вказали, що Кров Ісуса Христа на них та їхніх дітях…
Отож, покарання за провину батьків на дітях, і на дітях дітей, і на третіх, і на четвертих поколіннях вказує на те, що наслідки провини батьків впадуть і на їхніх дітей. Втім, якщо покаються та зміняться – Бог вибачить – Єзекіїля 33 розділ:
11 Скажи їм Як живий Я, – говорить Господь Бог, – не прагну смерти несправедливого, а тільки щоб вернути несправедливого з дороги його, і буде він жити! Наверніться, наверніться з ваших злих доріг, і нащо вам умирати, доме Ізраїлів?
Показуючи Свою Славу Бог діятиме згідно з виголошеним Своїм Іменем – виявить милість вірним та покарає противників. А це, фактично, опис Божого Суду. І цей Суд, як говорить Біблія, триватиме аж тисячу років – Об’явлення 20 розділ:
7 Коли ж скінчиться тисяча років, сатана буде випущений із в'язниці своєї.
8 І вийде він зводити народи, що вони на чотирьох краях землі, Ґоґа й Маґоґа, щоб зібрати їх до бою, а число їхнє – як морський пісок.
9 І вийшли вони на ширину землі, і оточили табір святих та улюблене місто. І зійшов огонь з неба, – і пожер їх.
10 А диявол, що зводив їх, був укинений в озеро огняне та сірчане, де звірина й пророк неправдивий. І мучені будуть вони день і ніч на вічні віки.
11 І я бачив престола великого білого, і Того, Хто на ньому сидів, що від лиця Його втекла земля й небо, і місця для них не знайшлося.
12 І бачив я мертвих малих і великих, що стояли перед Богом. І розгорнулися книги, і розгорнулась інша книга, – то книга життя. І суджено мертвих, як написано в книгах, за вчинками їхніми.
13 І дало море мертвих, що в ньому, і смерть і ад дали мертвих, що в них, – і суджено їх згідно з їхніми вчинками.
14 Смерть же та ад були вкинені в озеро огняне. Це друга смерть, – озеро огняне.
15 А хто не знайшовся написаний в книзі життя, той укинений буде в озеро огняне...
Протягом цього Тисячолітнього Божого Царства відбуватиметься Божий Суд, коли люди за сприятливих умов матимуть змогу або показати свою вірність Богові, або відступитися від Нього остаточно (див. «Боже Царство»). Втім, варто розуміти, що хоча цей Суд триватиме аж тисячу років, та почнеться він ще від нашого часу – часу Кінця. Тому людство й потребуватиме Божої підтримки – і Бог її надасть, – як про це говориться далі:
8 І Мойсей поквапно вклонився до землі, і впав,
9 та й сказав: «Якщо я знайшов милість в очах Твоїх, Владико, то нехай же Владика йде серед нас, бо народ цей твердошиїй. І Ти пробачиш нашу провину та наш гріх, і зробиш нас спадком Своїм».
10 А Він відказав: «Ось Я складаю заповіта перед усім народом твоїм. Я чинитиму чуда, які не були творені на всій землі і в жодного народу. І побачить увесь народ, серед якого ти знаходишся, чин Господній, що Я чиню його з тобою, – який він страшний!
Не варто думати, що Божі чуда відбуватимуться лише протягом Господнього Дня – цих чуд чимало буде і протягом всього Тисячолітнього Божого Царства – як от воскресіння, наприклад…
- Божі накази:
11 Виконуй те, що Я наказую тобі сьогодні. Ось Я виганяю перед тобою амореянина, і ханаанеянина, і хіттеянина, і періззеянина, і хіввеянина, і євусеянина.
12 Стережися, щоб не склав ти умови з мешканцем тієї землі, що ти входиш на неї, – щоб він не став пасткою серед тебе.
13 Бо ви їхні жертівники поруйнуєте, а їхні камінні стовпи для богів поторощите, а їхні дерева святі повирубуєте.
14 Бо не будеш ти кланятись богові іншому, бо Господь – Заздрісний ім'я Його, Бог заздрісний Він!
Як маємо змогу бачити знову, Ім’я Бога – це Його характеристика.
15 Щоб не склав ти умови з мешканцем Краю, як будуть вони любодіяти вслід за богами своїми, і будуть богам своїм жертви приносити, то якщо він покличе тебе, то ти не будеш їсти із жертви його.
16 І не візьмеш із дочок його для синів своїх, бо будуть вони любодіяти вслід за богами своїми, і вчинять розпусниками синів твоїх вслід за богами своїми.
17 Литих богів не зробиш собі.
Ці вимоги були цілком актуальними для стародавнього Ізраїлю – це мало б вберегти народ від зіпсуття та зберегти чистоту стосунків з Богом. Але ці вимоги також актуальні і для нашого часу. Чим? Система сучасного людства підходить до свого Кінця – Бог вижене з землі негідних людей. І сучасному Божому народові також необхідно уникати способу життя та цінностей теперішнього невірного людства. І особливо актуальним цей наказ буде в Тисячолітньому Царстві. Тож, як бачимо, аналогія тут присутня…
18 Будеш виконувати свято Опрісноків. Сім день будеш їсти опрісноки, що Я наказав був тобі на умовлений час місяця авіва, бо в місяці авіві ти вийшов з Єгипту.
19 Усе, що відкриває утробу, – то Моє, як і всяка твоя худоба, що є самець, відкриття утроби вола та вівці.
20 А відкриття утроби осла викупиш ягням. А якщо його не викупиш, то заб'єш його, зламавши шию. Кожного перворідного з синів твоїх викупиш. І не будуть являтися перед обличчя Моє з порожньою рукою.
Вимога не з’являтися перед Божим лицем з порожньою рукою стосується вияву поваги до Господа. А також, забезпечення безперервного служіння Богові в храмі – адже всі приношення народу йшли священикам, які служили в храмі.
21 Шість день будеш працювати, а дня сьомого спочинеш від праці; в орці й у жнива спочинеш від праці.
22 І свято тижнів зробиш собі, і первоплоду жнив пшениці, і свято збору врожаю під кінець року.
23 Тричі в році вся чоловіча стать буде являтися перед лице Владики Господа, Бога Ізраїлевого.
Вимоги були чіткими та простими до виконання, і за їхнє дотримання Бог обіцяє повний захист та підтримку:
24 Бо Я вижену людей перед лицем твоїм, і розширю границю твою, і ніхто не запрагне твоєї землі, коли ти ходитимеш являтися перед лице Господа, Бога твого, тричі в році.
25 Не будеш приносити на квашенім крови жертви твоєї, і не переночує до рана святкова жертва Пасхи.
26 Початок первоплодів твоєї землі принесеш у дім Господа, Бога твого. Не будеш варити ягняти в молоці його матері».
Тут знову повторюється дивний наказ не варити ягняти в молоці його матері (Вихід 23:19). Молоко – їжа для ягняти – те, що дає життя. Мабуть те, що дає життя, не може використовуватися для того, щоб його забирати. Беручи до уваги цю інформацію, а також загальну концепцію вказаних вище Божих наказів, можна припустити, що наказ щодо молока матері та ягняти, фактично, в широкому значенні є закликом дослухатися до свого, навченого Богом, сумління – не чинити неправильно, неприродньо.
27 І промовив Господь до Мойсея: «Напиши собі слова, бо згідно з цими словами склав Я заповіта з тобою та з Ізраїлем».
28 І був він там з Господом сорок день і сорок ночей, хліба не їв і води не пив. І написав на таблицях слова Заповіту, – Десять Заповідей.
В проекції на наш час ці події вказують, що після покарання невірного християнського світу, Бог через Ісуса Христа (Якого, як пам’ятаємо, символізує Мойсей) дасть (оновить) Свої Закони Своєму новому народові – Даниїла 12 розділ:
4 А ти, Даниїле, заховай ці слова, і запечатай цю книгу аж до часу кінця. Багато-хто дослідять її, і так розмножиться знання».
Того часу Ісус Христос запанує над світом – що і символізує наступна подія:
- Лице Мойсея променіє:
29 І сталося, коли сходив Мойсей з гори Сінай, – а обидві таблиці свідоцтва в Мойсеєвій руці при сході його з гори, – що Мойсей не знав, що лице його стало променіти, бо Бог говорив з ним.
30 І побачив Аарон та всі Ізраїлеві сини Мойсея, – аж ось лице його променіло, і вони боялися підійти до нього!
31 І кликнув до них Мойсей, і звернулися до нього Аарон та всі начальники в громаді. І Мойсей говорив до них.
32 А потім попідходили всі Ізраїлеві сини, і він наказав їм усе, що Господь говорив з ним на горі Сінай.
33 І скінчив Мойсей говорити з ними, і дав на лице своє покривало.
34 А коли Мойсей входив перед Господнє лице на розмову з Ним, то здіймав покривало аж до свого виходу. І він виходив, і говорив до Ізраїлевих синів, що було наказано йому.
35 І бачили Ізраїлеві сини лице Мойсеєве, – що променіло лице Мойсеєве. І Мойсей знов накладав покривало на лице своє аж до відходу свого, щоб говорити з Ним.
Бог не вперше говорив з Мойсеєм, але лише цього разу лице Мойсея стало променіти. Так, звісно – Мойсей був під дією Божого Духу та Божої Слави – Яку Бог перевів перед ним. Та це, вочевидь, вказує, що статус Мойсея змінився – він став посередником між Богом та людьми – як і Ісус Христос – 1 Тимофія 2 розділ:
5 Один-бо є Бог, і один Посередник між Богом та людьми, – людина Христос Ісус,
Так само й Ісус Христос – з приходом Божого Тисячолітнього Царства Його статус зміниться – Він стане Посередником між Богом та людьми, ставши Царем Божого Царства. Тут варто згадати випадок, описаний в Луки 9 розділ:
29 І коли Він молився, то вигляд лиця Його переобразився, а одежа Його стала біла й блискуча.
30 І ось два мужі з Ним розмовляли, були то Мойсей та Ілля,
31 що з'явилися в славі, і говорили про кінець Його, який в Єрусалимі Він мав докінчити.
32 А Петро та приявні з ним були зморені сном, але, пробудившись, бачили славу Його й обох мужів, що стояли при Ньому.
Як вказано в наведеному тут 32 вірші, це було видіння Ісуса Христа у Славі Його – коли Він зацарює...
Спробуємо узагальнити символічне значення кам’яних таблиць, розглянуте в цьому розділі. Отже, перші кам’яні таблиці, зроблені та дані Самим Богом Мойсеєві, символізували Мойсеєвий Закон. А другі – витесані вже Мойсеєм, символізували Новий Заповіт, укладений Людиною Ісусом Христом (саме таким Він був для юдеїв) – як і Мойсей сам витесав ті кам’яні таблиці. Але ці образи, як ми вже вказали, мають і ширше – світове сповнення. І цього разу перші кам’яні таблиці, зроблені Богом, символізують Вчення Ісуса Христа в першому столітті – Який був не простою людиною, а Сином Самого Бога. Тоді другі кам’яні таблиці символізують відновлене Вчення Ісуса Христа – яке Бог допоможе очистити Своїм обранцям в Останні Дні.