Осії 6 розділ
Продовження пророцтв з 5 розділу, який закінчився тим, що саме в час утиску ізраїльтяни захочуть шукати Бога. Саме таким закликом і починається 6 розділ.
Жнива
- Навернімось до Господа:
1 Ходіть, і вернімось до Господа, бо Він пошматував – і нас вилікує, ударив – і нас перев'яже!
Як можна зробити висновок з цього вірша, саме ті, хто зрозуміє, від Кого походить покарання, збагнуть, що по допомогу треба звертатися саме до Бога. Вони зрозуміють, що причиною їхніх бід є їхні провини.
2 Оживить він нас до двох день, а третього дня нас поставить, – і будемо жити ми перед обличчям Його.
Цікаві слова про оживлення на третій день – адже Ісус Христос також воскрес на третій день – Івана 2 розділ:
18 І обізвались юдеї й сказали Йому: «Яке нам знамено покажеш, що Ти можеш робити таке?»
19 Ісус відповів і промовив до них: «Зруйнуйте цей храм, – і за три дні Я поставлю його!»
20 Відказали ж юдеї: «Сорок шість літ будувався цей храм, а Ти за три дні поставиш його?»
21 А Він говорив про храм тіла Свого.
22 Коли ж Він із мертвих воскрес, то учні Його згадали, що Він говорив це, і ввірували в Писання та в слово, що сказав був Ісус.
Є ще одні дещо схожі вірші в Ісаї 37 розділ:
30 А оце тобі знак: їжте цього року збіжжя самосійне, а другого року саморосле, а третього року сійте та жніть, і садіть виноградники, та й їжте їхній плід.
Як ми визначили в статті «Храм», слова Осії в 2 вірші вказують на час відновлення (оживлення) Божого народу після того, як Бог пошматує та вдарить Свій невірний народ. В часи Осії – це Ізраїль, а в наш час – це сучасний християнський Захід. Виходячи з того, що в Біблії один день часто символізує один рік, то саме на третій рік після скорботи великої – про яку попереджав Ісус Христос в Матвія 24:21 (див. «Гидота»), – Божий народ почне активно збиратися – щоб пізнати Господа:
3 І пізнаймо, намагаймось пізнати ми Господа! Міцно поставлений прихід Його, мов зірниці, і Він прийде до нас, немов дощ, немов дощ весняний, що напоює землю.
Прихід Господа буде як дощ, що приносить полегшення та життя. І він точно прийде – мов зірниця (світанок) – після темної ночі цього світу. Тут також акцентується на пізнанні (знанні) – як в Осії 4 розділ:
6 Погине народ Мій за те, що не має знання….
Саме в противагу відсутності знання звучать слова з Софонії 2 розділ:
3 Шукайте Господа, всі покірні землі, хто виконує право Його! Шукайте правди, шукайте смирення, – може будете сховані ви в день Господнього гніву!
Фактично, в розглядуваних нами віршах Осії говориться про Друге Пришестя Ісуса Христа – про яке також говориться в Малахії 3 розділ:
1 Ось Я посилаю Свого Ангола, і він перед обличчям Моїм приготує дорогу. І нагло прибуде до храму Свого Господь, Якого шукаєте ви, і Ангол заповіту, Якого жадаєте. Ось іде Він, говорить Господь Саваот!
2 І хто витерпить день Його прибуття, і хто встоїть, коли Він з'явиться? Бо Він, як огонь той у золотаря, і як у пральників луг.
3 І Він сяде топити та чистити срібло, і очистить синів Левія, і їх перечистить, як золото й срібло, і будуть для Господа жертву приносити в правді.
4 Тоді буде дар Юди та Єрусалиму приємний для Господа, як за днів віковічних і за років стародавніх.
Ці вірші Малахії явно співзвучні зі словами пророка Осії.
- Жнива:
4 Що, Єфреме, зроблю Я тобі, що зроблю тобі, Юдо? Бо ваша любов, немов хмара поранку, і мов та роса, що зникає уранці, –
5 тому Я тесав їх пророками, позабивав їх прореченням уст Своїх, і суд Мій, як світло те, вийде.
Любов Ізраїля та Юди виявилась не тривалою – як вранішня роса. Та Бог терпеливо їх «витесував та забивав» – обробляв, намагаючись скерувати на вірний шлях. І коли Бог почне Свій Суд – Він викриє всі справи невірного народу – як те світло – Івана 3 розділ:
19 Суд же такий, що світло на світ прибуло, люди ж темряву більш полюбили, як світло, – лихі-бо були їхні вчинки!
20 Бо кожен, хто робить лихе, ненавидить світло, і не приходить до світла, щоб не зганено вчинків його.
21 А хто робить за правдою, той до світла йде, щоб діла його виявились, бо зроблені в Бозі вони».
Не варто думати, що Божі Слова через стародавніх пророків не мають впливу на сучасний світ – саме зараз Бог через Своє Слово виявить діла невірного світу – освітивши їх Своїм Світлом – покаже справжню їхню сутність.
6 Бо Я милости хочу, а не жертви, і Богопізнання – більше від цілопалень.
Як просто викладена Божа вимога до людей – Бог хоче милості, та Богопізнання – щоб люди, як вказано в Осії 4:6 (див. вище), мали Знання. А люди все вигадують всілякі непотрібні правила та звичаї. Цей вірш неодноразово цитував Ісус Христос – намагаючись звернути на це увагу людей – Матвія 9 розділ:
13 Ідіть же, і навчіться, що то є: «Милости хочу, а не жертви». Бо Я не прийшов кликати праведних, але грішників до покаяння».
7 Вони заповіта Мого порушили, мов той Адам, вони там Мене зрадили.
Цікаве порівняння ізраїльтян – до невірного Адама. Як ми знаємо з розгляду Буття 2 розділ, Адам – це людство загалом. Так і ці слова Осії також стосуються людства загалом.
8 Ґілеад, місто злочинців, повне кривавих слідів.
9 І як той розбишака чигає, так ватага священиків на дорозі в Сихем – учиняють розбій, бо злочин учиняють вони.
10 У домі Ізраїля бачу жахливе, – там блуд у Єфрема, занечистивсь Ізраїль.
11 Також, Юдо, для тебе жнива приготовлені, як Я долю народу Свого поверну!
Засудивши невірний Ізраїль, Бог говорить, що має намір провести для Юди жнива – щоб долю народу Свого (Божого) повернути. А це нагадує притчу Ісуса Христа з Матвія 13 розділ:
24 Іншу притчу подав Він їм, кажучи: «Царство Небесне подібне до чоловіка, що посіяв був добре насіння на полі своїм.
25 А коли люди спали, прийшов ворог його, і куколю між пшеницю насіяв, та й пішов.
26 А як виросло збіжжя та кинуло колос, тоді показався і кукіль.
27 І прийшли господареві раби, та й кажуть йому: «Пане, чи ж не добре насіння ти сіяв на полі своїм? Звідки ж узявся кукіль?»
28 А він їм відказав: «Чоловік супротивник накоїв оце». А раби відказали йому: «Отож, – чи не хочеш, щоб пішли ми і його повиполювали?»
29 Але він відказав: «Ні, – щоб, виполюючи той кукіль, ви не вирвали разом із ним і пшеницю.
30 Залишіть, – хай разом обоє ростуть аж до жнив; а в жнива накажу я женцям: Зберіть перше кукіль і його пов'яжіть у снопки, щоб їх попалити; пшеницю ж спровадьте до клуні моєї».
Згідно притчі Ісуса Христа, жнива – це час відділення, очищення. Тож Бог в Останні Дні очистить Свій народ – відділивши від решти невірного світу, – і збере його.