Осії 4 розділ
Бог засудить та відкине Свій невірний народ.
Божий осуд
- Бог виступає проти злочинних мешканців Ізраїлевої землі:
1 Послухайте слова Господнього, Ізраїлеві сини, бо Господь має прю із мешканцями земними, бо нема на землі ані правди, ні милости, ані богопізнання.
2 Клянуть та неправду говорять, і вбивають та крадуть, і чинять перелюб, поставали насильниками, а кров доторкається крови.
Стосовно слів, що кров доторкається крові краще пояснює переклад Хоменка:
2 Невірні клятьби, брехні, душогубства, крадіж та перелюби! Прорвано перепони, кров ллється без упину!
3 Тому-то в жалобу земля упаде, і стане нещасним усякий мешканець на ній з польовою звіриною й з птаством небесним, і також морські риби погинуть.
Результатом невірності та зіпсуття невірного Божого народу стане жалоба, або, як сказав Ісус Христос, скорбота велика – Матвія 24 розділ:
21 Бо скорбота велика настане тоді, «якої не було з первопочину світу аж досі» й не буде.
З початком цієї скорботи великої – застосуванням Росією якоїсь потужної зброї проти Європи, можливо ядерної (див. «Гидота»), – на землі й справді настане час горя та біди – що для людей, що для тварин. Адже, окрім людей, екології нашої планети буде нанесено величезної шкоди. І про це також говориться в паралельних пророцтвах книги Об’явлення (8 розділ) – як результат сурмлення Божих ангелів після відкриття сьомої печатки.
- Суд над невірним народом:
4 Та тільки ніхто хай не свариться, і хай не плямує ніхто! А народ Мій – як суперечник з священиком.
5 І спіткнешся ти вдень, і спіткнеться з тобою й пророк уночі, і знищу Я матір твою!
Ці слова вказують, що після скорботи великої люди шукатимуть винних в цій трагедії. Але Бог закликає не шукати винних – бо винні вони самі – як суперечники зі священиком, – з представником Бога, а отже, з Самим Богом. Через це ці люди, як і їхні пророки – аналітики, радники, провідники, – спіткнуться, «втратять опору під ногами» – адже їхні прогнози та поради виявляться хибними.
Намір Бога знищити матір народу продовжує тему 2 розділу – про те, що ізраїльське суспільство – як зрадлива дружина. Тобто, Бог обіцяє знищити це зрадливе суспільство.
Тож, в символічному значенні це пророцтво Осії стосується сучасного християнського світу – Бог покарає його та знищить Західну цивілізацію (див. «Вавилон») – основою якої і є країни християнського світу.
- Погибіль через відсутність знання:
6 Погине народ Мій за те, що не має знання: тому, що знання ти відкинув, відкину й тебе, щоб не був ти для Мене священиком. А тому, що забув ти Закон свого Бога, забуду синів твоїх й Я!
Призначенням стародавнього Ізраїлю було бути представником Бога на землі перед іншими народами – виконувати роль священика. Та вони втратили цей статус. Пізніший аналог стародавнього Ізраїлю – християнський світ, – вчинив так само: відкинув Бога та Його Вчення – Знання. Тож і його чекає така ж доля – Бог відкине і цей християнський світ та його синів – тих, хто підтримує існуючу систему Західного світу.
7 Що більше розмножуються, то більше грішать проти Мене. Їхню славу зміню Я на ганьбу!
І справді – по мірі розвитку та зростання християнський світ все далі віддаляється від Бога та Його принципів. Тож їхня слава перетвориться на ганьбу – країни Заходу стають слабкими та нездатними протистояти сучасним викликам.
8 Вони жертву за прогріх народу Мого їдять, і до провини його свою душу схиляють.
В Новому Російському Перекладі (НРП) цей вірш звучить більш зрозуміло:
8 Они питаются жертвами за грехи Моего народа, потому и желают их беззаконий.
Тобто, священики зацікавлені в гріхах народу – бо їм з цього більше користі. Адже в ті давні часи жертва за гріх належала священикам – фактично, вони жили з цих жертв – Левит 6 розділ:
18 «Промовляй до Аарона та до синів його, говорячи: Оце закон про жертву за гріх: На місці, де зарізується цілопалення, буде зарізувана жертва за гріх перед лицем Господнім, – Найсвятіше вона!
19 Священик, що складає її як жертву за гріх, буде їсти її, – на місці святому буде вона їджена, на подвір'ї скинії заповіту.
Втім, варто розуміти, що тоді священики були безпосередньою частиною суспільства і приймали активну участь у громадському житті. Тому тодішні священики для нашого часу можуть символізувати взагалі провідників сучасного суспільства (що релігійних, що світських) – вони також наживаються на проблемах народу, намагаючись ніби вирішувати їх. Та насправді вони не вирішують їх, а лише сприяють цьому. Тому Бог не залишить без кари ні народ, ні їхніх провідників:
9 І буде священикові, як і народові, і дороги його навіщу Я на нім, і йому відплачу згідно вчинків його.
10 І вони будуть їсти, але не наситяться, чинитимуть блуд, та не розмножаться, бо покинули дбати про Господа.
11 Блуд і вино та сік виноградний володіють їхнім серцем.
Сучасний цивілізований світ – так званий Захід, – і справді ненаситний. Можливо саме це і мав на увазі Бог в цьому пророцтві Осії, – адже з буквальною їжею у них труднощів немає – наїдаються. Втім, Біблія часто порівнює їжу з духовною поживою. А ось тут Захід труднощі має – відкинувши Бога, вони не мають чіткого та надійного керівництва – тож народи Заходу, тримаючись своїх хибних принципів, бачать, що їхній світ руйнується і їм бракує надійної системи управління. Оце й може бути тим голодом, про який говориться в пророцтві. Щодо блуду – то, з одного боку, в країнах Заходу з їхнім принципом вільного, до того ж часто одностатевого, кохання, спостерігається демографічна криза – вони й справді не розмножуються. Але й тут, мабуть, є інше значення цього пророцтва – адже блуд в Біблії символізує загравання з іншими – народами, системами, урядами. Тут також спостерігається криза – нав’язуючи іншим країнам свої цінності, Захід не зростає насправді, а занепадає. Тож, вочевидь, це пророцтво саме про це. І в світлі всіх цих проблем країни Заходу віддані розвагам – блуд і вино та сік виноградний володіють їхнім серцем.
- Зіпсуття невірного народу:
12 Народ Мій допитується в свого дерева, і об'являє йому його палиця, бо дух блудодійства заводить до блуду, і вони заблудили від Бога свого.
Як колишні ізраїльтяни зверталися до ідолів – фальшивих богів, – так і мешканці та провідники сучасних провідних держав світу звертаються не до надійного Джерела – Бога, а до різних хибних філософій, поглядів, радників, покладаються на різні технології. Тож вони справді блудять – не маючи змоги бачити Істинний шлях.
13 На верховинах гірських вони жертви приносять, і кадять на взгір'ях під дубом, і тополею та теребінтом, бо хороша їхня тінь, – тому ваші дочки блудливими стали, а ваші невістки вчиняють перелюб.
Можливо, тут маються на увазі звичайні мешканці країн. Але, враховуючи те, що в Біблії жінка може символізувати певну систему цінностей – суспільство (див. «Жінка»), то, можливо, тут мається на увазі саме суспільство – яке блудить слідом за своїми провідниками. Що так, що так – суть від цього не міняється – без Знання від Бога наша цивілізація підходить до своєї погибелі:
14 Та не покараю ще ваших дочок, що вони блудодіють, та ваших невісток, що чинять перелюб, як відходять вони з блудодійками і жертви приносять з розпусницями. А народ без знання загибає!
Цей вірш в НРП звучить так:
14 Я не накажу ваших дочерей, когда они будут блудить, и не накажу ваших невесток, когда они будут нарушать супружескую верность, потому что мужчины сами уединяются с блудницами и приносят жертвы с храмовыми блудницами. Невежественный народ погибнет!
Тут підтверджується, що вслід за керівництвом блудить і все суспільство – весь народ.
15 Якщо ти блудливий, Ізраїлю, нехай Юда не буде провинний! І не ходіть до Ґілґалу, і не приходьте до Бет-Авену, і не присягайте: Як живий Господь!
*Бет-Авен в перекладі означає «дім зухвальців», «дім гріха». Ізраїльський цар Єровоам в місті Бет-Ель (що значить «дім Бога») встановив золотого тільця для поклоніння – щоб відвернути Ізраїль від чистого поклоніння Богові у Божому храмі в Єрусалимі – 1 Царів 12 розділ:
26 І сказав Єровоам у своєму серці: «Тепер вернеться царство до Давидового дому!
27 Якщо народ цей буде ходити до Єрусалиму, щоб приносити жертви в Господньому домі, то вернеться серце цього народу до їхнього пана, до Рехав'ама, царя Юдиного. І вони заб'ють мене, та й вернуться до Рехав'ама, царя Юдиного».
28 І порадився цар, і зробив два золоті тельці, і сказав до народу: «Досить вам ходити до Єрусалиму! Оце, Ізраїлю, боги твої, що вивели тебе з єгипетського краю».
29 І поставив він одного в Бет-Елі, а одного в Дані.
30 І була та річ на гріх, бо народ ходив до одного з них аж до Дану.
Тож тут, вочевидь, присутня гра слів – Бог назвав Бет-Ель (дім Божий) Бет-Авеном (дім гріха).
Отже, тут Ізраїль – це невірний Богові християнський світ, який Він засуджує. І якщо цей світ блудливий, то, як Бог закликає в 15 вірші, нехай ті, хто попри все хоче виявляти Йому вірність, – не підтримують неналежні практики цього світу – щоб трималися Божих настанов. Такі люди являються потенційною символічною Юдеєю – Божими обранцями, яких Бог збиратиме після скорботи великої – Матвія 24 розділ:
29 І зараз, по скорботі тих днів, «сонце затьмиться, і місяць не дасть свого світла», і зорі попадають з неба, і сили небесні порушаться.
30 І того часу на небі з'явиться знак Сина Людського, і тоді «заголосять всі земні племена», і побачать вони «Сина Людського, що йтиме на хмарах небесних» із великою потугою й славою.
31 І пошле Анголів Своїх Він із голосним сурмовим гуком, і зберуть Його вибраних – «від вітрів чотирьох, від кінців неба аж до кінців його».
І вони є тим останком, про який Бог говорить в Ісаї 1 розділ:
9 Коли б був Господь Саваот не лишив нам останку малого, ми були б як Содом, до Гоморри ми стали б подібні...
Отож, в Останні Дні все чіткіше відбуватиметься відділення Божого останку вірних Йому людей від решти невірного світу…
16 Бо Ізраїль зробився упертий, немов та уперта корова. Та тепер Господь пастиме їх, як вівцю на привіллі!
В перекладі Хоменка цей вірш звучить більш зрозуміло:
16 Ізраїль бо впертий, як телиця вперта; хіба Господь може пасти їх, як ягня, по лугах розлогих?
Тобто, з блудливим та впертим символічним Ізраїлем – сучасним християнським світом, – Бог не зможе поводитися як зі смиренними вівцями на привіллі – їх варто покинути:
17 Прилучивсь до бовванів Єфрем, – покинь ти його!
18 Збір п'яниць звироднілих учинився розпусним, їхні провідники покохали нечистість.
19 Вітер їх похапає на крила свої, і вони посоромляться жертов своїх.
Про певні вітри згадується в Об’явлення 7 розділ:
1 А по цьому я бачив чотирьох Анголів, що стояли на чотирьох кутах землі та тримали чотири земні вітри, щоб вітер не віяв на землю, ані на море, ані на жодне дерево.
2 І бачив я іншого Ангола, що від схід сонця виходив, і мав печатку Бога Живого. І він гучним голосом крикнув до чотирьох Анголів, що їм дано пошкодити землі та морю,
3 говорячи: «Не шкодьте ані землі, ані морю, ані дереву, аж поки ми покладемо печатки рабам Бога нашого на їхніх чолах!»
Це вітри світових подій, які похапають на крила свої невірний Ізраїль – сучасний християнський світ, так званий Захід. Ці вітри, як каже книга Об’явлення, покликані пошкодити землі та морю – духовності та народам світу. Результатом цього буде визнання народами хибності своїх вчинків – вони посоромляться жертов своїх.