Давай - Не стримуй - Не протився - Слова - Не суди - Дзеркало - Молитва - Терпіння - Служіння - Віра - Сіль - Наповнення - Так та Ні
Не стримуй
39 А Я вам кажу не противитись злому. І коли вдарить тебе хто у праву щоку твою, – підстав йому й другу.
40 А хто хоче тебе позивати й забрати сорочку твою, – віддай і плаща йому.
41 А хто силувати тебе буде відбути подорожнє на милю одну, – іди з ним навіть дві.
42 Хто просить у тебе – то дай, а хто хоче позичити в тебе – не відвертайсь від нього.
(Матвія 5 розділ)
29 Хто вдарить тебе по щоці, підстав йому й другу, а хто хоче плаща твого взяти, – не забороняй і сорочки.
30 І кожному, хто в тебе просить – подай, а від того, хто твоє забирає, – назад не жадай.
31 І як бажаєте, щоб вам люди чинили, так само чиніть їм і ви.
(Луки 6 розділ)
Ці слова Ісуса Христа ставали пасткою для багатьох людей. Вчення Христа подобається багатьом, та виконувати Його наказ стосовно «підставити другу щоку» міг не кожен – багато-хто вважає це слабкістю. Хоча, якщо добре подумати, то для такого вчинку потрібна неабияка сила – сила духу... Та ці вірші (після тих, що про щоку) доволі співзвучні з нашим закликом «не стримуй».
Яскравим прикладом не стримування є праведний Йов, який після неймовірних втрат майна та дітей сказав (Йова 1:21):
«Я вийшов нагий із утроби матері своєї, і нагий повернусь туди, в землю! Господь дав, – і Господь узяв... Нехай буде благословенне Господнє Ім'я!»
Лише справді сильна духовно людина могла так сказати та не впасти у відчай.
Проте, принцип «не стримувати» має значно глибше значення. Егоїстична людина все орієнтує на себе – хоче всім володіти, все вирішувати. І це вводить таку людину в залежність від власності та влади. Тут варто згадати слова апостола Павла в Римлян 6 розділ:
16 Хіба ви не знаєте, що кому віддаєте себе за рабів на послух, то ви й раби того, кого слухаєтесь, – або гріха на смерть, або послуху на праведність?
А також, 1 Коринтян 6 розділ:
12 Усе мені можна, та не все на пожиток. Усе мені можна, але мною ніщо володіти не повинно.
Якщо якісь речі чи становище надто вами бажані (маєте ви їх чи ні) – то це панує над вами. А отже, ви їх раб – раб речей, становища, бажань. Бути здатним «не стримувати» може лише той, хто не гониться за матеріальним достатком чи становищем. Варто зазначити, що синонімом словосполучення «не стримуй» є слово «відпускай», а це повертає нас до вже знайомих слів царя Соломона з Екклезіяст 11 розділу:
1Хліб свій пускай по воді, бо по багатьох днях знов знайдеш його.
А що мав на увазі цей мудрий цар Соломон ми вже розглядали в попередній статті, тож рухаємось далі.
Раз ми вже звернулись до синонімів згаданих виразів та слів, то антонімами до них буде «стримуй» та «забирай». З першого погляду вже можна зробити висновок, що такий підхід до життя хибний. Скільки б людина не здобула досягнень, матеріальних здобутків – все буде марним. За своє життя, досить коротке до того ж життя, звичайна людина може використати лише обмежений обсяг багатств та послуг. А життя в гонитві за цими примарними багатствами та послугами виявиться «гонитвою за вітром», як про це влучно сказав той же цар Соломон в Екклезіяст 4 розділі:
4 І я бачив ввесь труд та ввесь успіх учинку, викликає заздрість одного до одного, – і це все марнота та ловлення вітру!...
Кажуть, що коли Александр Македонський захопив стародавню Індію, то він сказав індійським мудрецям, що відтепер це його земля. На що індійські мудреці відповіли, що кожній людині належить шмат землі, не більший за той, на якому вона стоїть. І справді, яка користь з завоювань цього, нехай відомого та видатного, правителя? Все своє доросле, проте дуже коротке життя він провів у боях та обмежував себе. Що сталось з його імперією? Після його смерті імперія була розділена на чотири частини між його найближчими полководцями, між яким почалися чвари. А самому Александрові дістався достатньо малий шмат землі, на якому його й поховали – як і сказали індійські мудреці. Як сказав Соломон, Александр «ловив вітер» і спіткало його те, про що говорив знову ж таки мудрий цар Соломон в Екклезіяст 5 розділі:
14 як він вийшов нагий із утроби матері своєї, так відходить ізнов, як прийшов, і нічого не винесе він з свого труду, що можна б узяти своєю рукою!...
Це все, звісно, цікаво, та все ж основною думкою цієї статті є заклик «не стримувати» себе до добрих діл та мати склад розуму, щоб легко «відпускати». Якщо ви осягнете це, якщо ви зрозумієте принцип згаданих на початку статті слів Ісуса Христа, – то зможете осягнути справжню ціль та призначення людського життя. Ваше життя вже не буде марнотним та ви не будете «ловити вітер». Якщо ви зможете контролювати власні бажання – то вони не будуть панувати над вами. Христос навчав та давав настанови на щодень, – зокрема й згадані на початку статті, та сказав слова, які ми неодноразово цитували на наших сторінках з Євангелії від Івана 8 розділу:
32 і пізнаєте правду, – а правда вас вільними зробить!»
А чого найбільше прагнули всі люди всіх часів? Свободи! А справжній шлях до неї досяжний кожному зокрема. Можна згадати слова відомого миролюбного борця за свободу – Магатми Ґанді: «Свобода – це стан розуму». Це значно краща свобода за ту, яку можна здобути зі зброєю в руках.
А зараз повернімось до початку цієї статті, а точніше до слів Ісуса Христа, які починались наступними словами:
А Я вам кажу не противитись злому. І коли вдарить тебе хто у праву щоку твою, – підстав йому й другу.
Гадаєте – Христос мав на увазі, що коли вас б’ють, то справді треба підставляти другу щоку? Авжеж ні! Ключовими в цих словах є «не противитись злу». Значно ширше слова Ісуса Христа пояснив апостол Павло в посланні до Римлян 12 розділі:
17 Не платіть нікому злом за зло, дбайте про добре перед усіма людьми!
18 Коли можливо, якщо це залежить від вас, – живіть у мирі зо всіма людьми!
19 Не мстіться самі, улюблені, але дайте місце гніву Божому, бо написано: «Мені помста належить, Я відплачу, говорить Господь».
20 Отож, як твій ворог голодний, – нагодуй його; як він прагне, – напій його, бо, роблячи це, ти згортаєш розпалене вугілля йому на голову.
21 Не будь переможений злом, але перемагай зло добром!
Всім нам добре відомий вислів, що зло породжує зло. Також помста породжує помсту. А отже, і добро породжує добро – нехай не одразу, та наслідком добра є лише добро. Той же Павло навів відомі всім слова на підтвердження цього в посланні до Галатів 6 розділ:
7 Не обманюйтеся, – Бог осміяний бути не може. Бо що тільки людина посіє, те саме й пожне!
Якщо говорити про приклади та практичне застосування вчення Христа про «підставити щоку», то можна навести приклад визвольної боротьби індійського народу під керівництвом Магатми Ґанді від поневолення Британією, та чорношкірого населення ПАР під керівництвом Нельсона Мандели від режиму апартеїду. Згадані борці за права та свободи свого народу були відомі своїми мирними протестами, своєю схильністю до ненасилля. Магатма Ґанді залишив по собі багату спадщину висловів та афоризмів, одним з яких є: перемога, досягнута насильством, рівноцінна поразці – тому що короткочасна. Його боротьба, його життєвий шлях, як і подальша історія Індії, є підтвердженням правоти цього простого та усміхненого мудреця. Хоча, це всього лише практичні приклади.
Суть вчення Христа значно глибша. Жодні скарби, влада, здобутки цього світу насправді не варті того, щоб за них триматись. Все, що є в цьому світі, це те, про що писав апостол Іван в 1 Івана 2 розділ:
15 Не любіть світу, ані того, що в світі. Коли любить хто світ, у тім немає любови Отцівської,
16 бо все, що в світі: пожадливість тілесна, і пожадливість очам, і пиха життєва, – це не від Отця, а від світу.
17 Минається і світ, і його пожадливість, а хто Божу волю виконує, той повік пробуває!
Варто згодитись, що, можливо, все в статті написано непогано. Та які висновки? А висновки такі: до життя, як і до майна, варто відноситись просто. Не триматись за свої скарби, за своє життя. Значно важливішим за це є дотримання Божих настанов та принципів. Якщо ви будете провадити гідне життя, якщо будете проявляти любов до Бога та інших людей, якщо будете прислухатись свого, навченого Богом, сумління, – то ви ніколи не будете посоромлені і ваше життя набуде справжнього сенсу. Як сказав цар Давид в Псалмі 36:
25 Я був молодий і постарівся, та не бачив я праведного, щоб опущений був, ні нащадків його, щоб хліба просили
Тож, не противтесь злу!
Та все таки – як щодо «підставити другу щоку»? Чи можна захищати себе та свою родину? На цю тему – в наступній статті. Тож, далі буде….
Давай - Не стримуй - Не протився - Слова - Не суди - Дзеркало - Молитва - Терпіння - Служіння - Віра - Сіль - Наповнення - Так та Ні