Малахії 2 розділ
Вірність Богові та дотримання Його Законів.
Ненавиджу розвід
- Покарання невірних священиків:
1 А тепер до вас заповідь цяя, священики!
2 Якщо ви не послухаєтесь, і не покладете на серце собі, щоб Іменню Моєму давати хвалу, – говорить Господь Саваот, – то пошлю Я прокляття на вас, і прокляну благословення ваші, і вже проклинаю, бо ви не берете до серця цього!
3 Ось Я обітну вам рамено, і розпорошу нечистість на ваших обличчях, нечистість свят ваших, і до неї вас винесуть.
Так цей вірш звучить в Хоменка:
3 Ось я зламаю вам рамено і кину вам у лице покидьком, - покидьком святкових жертв ваших, - і викинуть вас разом із ним.
Так цей вірш звучить в Новому Російському Перекладі (НРП):
3 Из-за вас Я накажу потомков. Я забросаю ваши лица навозом ваших праздничных жертв, и вас выбросят вместе с ним.
Зламати (чи обітнути) рамено – позбавити нащадків, майбутнього. Деякі перекладачі Біблії (як от, наприклад, НРП) подають ці слова в значенні, що Бог покарає нащадків невірних священиків. Також, ще можна припустити, що тут мається на увазі позбавити життєздатності – стануть нездатні діяти. Втім, будь-яке з наведених пояснень не міняє суті – Бог покарає невірних священиків – провідників Його народу.
Отже, невірні провідники народу (в наш час – провідники людства, яке належить Богові) не мають майбутнього – їх чекає прокляття. А це, згідно Біблії, смерть.
- Заповіт з Левієм – обов’язки священиків:
4 І пізнаєте ви, що Я заповідь вам цю послав, щоб був заповіт Мій з Левієм, каже Господь Саваот.
5 Заповіт Мій з ним був для життя та для миру, і Я дав йому страх, і він налякався Мене, та боявсь перед Іменням Моїм.
6 Закон правди в устах його був, і не знайшлась на губах його кривда, – у мирі й простоті ходив він зо Мною, і багато-кого відвернув від вини.
Як бачимо, Бог Сам вказує, що Його Заповіт – для життя та для миру. Та людство ніяк цього не може зрозуміти – тож не виконує Божі Заповіді, – тому в світі стільки страждань.
Перші левити виявляли вірність Богові та стерегли Його Закон – вони відповідали Божому призначенню:
7 Бо уста священикові знання стережуть та Закона шукають із уст його, бо він Ангол Господа Саваота.
*Ангел в Біблії – Божий посланець. Тож і священик – Божий посланець. Саме в такому значенні подають ці слова інші перекладачі.
Отож, як подає 6 вірш, вірні Богові провідники народу можуть багато-кого відвернути від вини – врятувати від переступу. Та в сучасному світі переважна більшість духовних провідників далекі від свого призначення – вони зневажають служіння Богові та діють заради наживи – чим відвернули багатьох людей від Бога:
8 А ви відхилились з дороги, вчинили таке, що багато спіткнулись в Законі, Левієвого заповіта понищили, говорить Господь Саваот.
Священики були з племені Левія, з роду Аарона. Тож Левієва заповідь стосувалася і священиків – адже обов’язком левитів було дбати про духовні потреби Божого народу. В наш час ізраїльські левити вже давно не виконують свою службу. Але їхню працю ніхто не відміняв, – їхній аналог – сучасне християнське духівництво, – має виконувати Левієвий заповіт – їхнє призначення стерегти знання та подавати Закон (Божий).
- Невірні провідники народу – «Ненавиджу розвід»:
9 Тому-то і Я вас зробив погорджуваними й низькими для всього народу, бо не стережете доріг Моїх ви, та не безсторонні в Законі.
10 Чи Отець нам усім не один? Хіба Бог не один нас створив? Чому ж один одного зраджуємо ми, щоб нам зневажати заповіт батьків наших?
Невірність священиків призвела до невірності всього народу:
11 Зраджує Юда, і робиться нечисть серед Ізраїля та в Єрусалимі, – бо Юда зневажив святиню Господню, яку покохав був, і дочку бога чужого за жінку узяв.
Як бачимо з цього вірша, тут мова не про звичайний шлюб чоловіка та жінки, а про «одруження з Господньою святинею». Тобто, в даному випадку з Божим Законом. Це узгоджується з нашим висновком у статті «Жінка» – що жінка в Біблії символізує певну систему цінностей.
12 Нехай Господь вигубить кожного, хто таке робить, – того, хто чуває та відповідає з наметів Якова, і хто дар приносить Господу Саваоту.
В Хоменка цей вірш звучить так:
12 Нехай Господь викорінить того, хто так чинить, - того, хто кличе, і того, хто відповідає з Якова наметів, і того, хто офіру Господеві сил приносить.
В Новому Російському Перекладі (НРП) цей вірш звучить так:
12 Да исторгнет Господь из шатров Иакова всякого, поступающего так, кто бы он ни был, даже если он приносит жертвы Господу Сил.
Навіть ті, хто ніби служать Богові, за зраду будуть знищені – про це також говорив Ісус Христос в Матвія 7 розділ:
21 Не кожен, хто каже до Мене: «Господи, Господи!» увійде в Царство Небесне, але той, хто виконує волю Мого Отця, що на небі.
22 Багато-хто скажуть Мені того дня: «Господи, Господи, хіба ми не Ім'ям Твоїм пророкували, хіба не Ім'ям Твоїм демонів ми виганяли, або не Ім'ям Твоїм чуда великі творили?»
23 І їм оголошу Я тоді: «Я ніколи не знав вас... Відійдіть від Мене, хто чинить беззаконня!»
Бог не прийме прохань та молитви зрадників:
13 І робите й друге таке: Господнього жертівника ви слізьми покриваєте, плачем та стогнанням, бо до дарів уже Він не звернеться більше, і милої жертви з рук ваших не візьме.
14 А ви ще й говорите: «Защо?» – За те, що засвідчив Господь між тобою й жоною юнацтва твого, якій ти невірність вчинив, а вона ж твоя подруга, і дружина умови твоєї!
В світлі порівняння служіння Богові до шлюбу, ці слова набувають іншого значення – мова йде про зраду Божих Законів. Це узгоджується з контекстом 11 вірша.
15 Хіба Бог не один нас учинив? І залишок духу – Його. А що цей один? Насіння від Бога шукав. Тому свого духа пильнуйте, і дружину юнацтва свойого не зраджуйте!
В Огієнка цей вірш не дуже зрозумілий. В Хоменка звучить так:
15 Хіба він не створив їх як одну істоту, що має тіло й дух у собі? Чого ж шукає ця одна істота? - Потомства від Бога. Майте ж до вашого життя пошану, і нехай ніхто не зраджує жінки юнацтва свого.
Тобто, вказується, що так як одружені чоловік та жінка – одне тіло (Буття 2:34 та Матвія 19:5,6), так одним тілом з Божими принципами – з Богом, – має бути кожна людина. В НРП цей вірш звучить ще чіткіше:
15 Не Бог ли сделал их одним целым? И плотью, и духом они принадлежат Ему. Почему же Он хочет, чтобы они были едины? Из-за потомства, которое угодно Ему. Смотрите же за собой, и пусть никто не нарушает верности своей жене, на которой женился в юности.
Тобто, Бог бажає щоб людина жила згідно Його Законів – так би мовити, перебувала в Істині (яку символізує жінка юнацтва) – для плоду, вгодного Богові. А це співзвучно зі словами Ісуса Христа в Івана 15 розділ:
8 Отець Мій прославиться в тому, якщо рясно зародите й будете учні Мої.
Саме «одруження» з Божим Законом дасть змогу рясно зародити. Тому варто залишатися вірними Богові:
16 Бо ненавиджу розвід, – говорить Господь, Бог Ізраїлів, – і того, хто вкриває насильством одежу свою, промовляє Господь Саваот. Тому свого духа пильнуйте, – і не зраджуйте!
Невірність Богові, як і невірність дружині – приносить шкоду людині – її духовності, її майбутньому в Божому Царстві. Тож Бог прирівнює невірність до насильства та гріха.
17 Словами своїми ви мучите Господа, та й питаєте ще: «Чим ми мучимо?» Говоренням вашим: «Кожен, хто чинить лихе, той добрий у Господніх очах, і Він у них уподобання має», або: «Де Бог правосуддя?»
В Хоменка цей вірш звучить так:
17 Ви Господа втомили вашими словами, та ще й питаєте: Чим ми його втомили? - Та тим, що кажете: Кожний, хто чинить зло, добрий в очах Господніх, він до таких ласкавий, - або: Де Бог правосуддя?
Саме цей 17 вірш вказує, що символічною зрадою дружині юнацтва – зрадою Божих Законів, – є чинення лихого. І справді, багато людей думають, що навіть якщо Бог і існує, то Він не дбає про справедливість та правосуддя, – бо люди нечесні живуть в розкошах. Та це хибна думка – Бог нічого і нікого не лишає без кари.