Помилка
Давши ізраїльтянам Мойсеєвий закон, Бог заохочував їх до читання цього закону та роздумування над ним. Тож навчання письменності та освіта для цього народу була пріоритетним питанням – батьки вчили своїх дітей чи віддавали їх на навчання до рабинів (Ісус Христос, будучи сином простого теслі, вмів читати – Луки 4:16). Повторення закону 6 розділ на цьому наголошує:
6 І будуть ці слова, що Я сьогодні наказую, на серці твоїм.
7 І пильно навчиш цього синів своїх, і будеш говорити про них, як сидітимеш удома, і як ходитимеш дорогою, і коли ти лежатимеш, і коли ти вставатимеш.
Навіть зараз рівень та розвиток пам’яті декого з представників цього народу вражає – вони можуть пам’ятати всю Тору напам’ять! І не просто пам’ятати, а ще й тексти за номером сторінок! Кажуть, що вони можуть пам’ятати ще «на голку» - коли проколоти голкою котрусь сторінку в Торі, то вони скажуть яку літеру проколить голка на всіх наступних сторінках!
Все це звісно вражає. Та як показує історія, не цього очікував від них Бог. З ними сталось те, про що пророкував пророк Ісая в 28 розділі:
10 Бо на заповідь заповідь, заповідь на заповідь, правило на правило, правило на правило, трохи тут, трохи там.
11 Тому незрозумілими устами й іншою мовою буде казати народові цьому
Намагаючись краще навчити та роз’яснити людям Мойсеєвий закон, ізраїльські вчителі – рабини почали пояснювати кожен закон, доповнювати його поясненнями та уточненнями. З’явився Талмуд з поясненнями на кожну ситуацію в житті людини. Ось, наприклад, знайшла людина чийсь гаманець. Що з ним робити, чи можна його забрати собі? Згідно Талмуду, якщо ця людина не бачила хто загубив його і в ньому немає документів особи, що загубила гаманець – а лише гроші, то можна сміло забрати його собі. Здавалося б, що доволі непогано – є чим керуватись….
Але правила довели до абсурду та стали вище Божого Закону та його суті. Наприклад, Мойсеєвий Закон забороняє роботу в суботу. А що вважається роботою в суботу? Рабини почали складати списки дій, які вважаються роботою в суботу. Дійшло до того, що в часи Ісуса Христа носіння сандалів, підбитих цвяхами вважалось роботою. В наш час ортодоксальні євреї не зливають воду в туалеті в суботу – це теж вважається роботою. Це всього лиш короткий огляд можливої роботи в суботу. Втім, в Ісаї 1 розділі Бог виказав своє відношення до їхнього виконання Мойсеєвого Закону:
13 Не приносьте ви більше марнотного дару, ваше кадило огида для Мене воно; новомісяччя та ті суботи і скликання зборів, не можу знести Я марноти цієї!...
14 Новомісяччя ваші й усі ваші свята ненавидить душа Моя їх: вони стали Мені тягарем, Я змучений зносити їх...
В першу чергу Бог очікував, що вони зрозуміють саму суть, для чого всі святкування. 58 розділ Ісаї якраз на цьому і наголошує:
13 Якщо ради суботи ти стримаєш ногу свою, щоб не чинити своїх забаганок у день Мій святий, і будеш звати суботу приємністю, днем Господнім святим та шанованим, і її пошануєш, не підеш своїми дорогами, діла свого не шукатимеш та не будеш казати даремні слова,
14 тоді в Господі розкошувати ти будеш, і Він посадовить тебе на висотах землі, та зробить, що будеш ти споживати спадщину Якова, батька твого, бо уста Господні сказали оце!
Для чого даний Мойсеєвий Закон і як його слід виконувати, в чому полягає його суть ще можна побачити на прикладі, де в Ісаї 58 розділі Бог засуджує лицемірний піст:
5 Хіба ж оце піст, що Я вибрав його, той день, коли морить людина душу свою, свою голову гне, як та очеретина, і стелить верету та попіл? Чи ж оце називаєш ти постом та днем уподоби для Господа?
6 Чи ж ось це не той піст, що Я вибрав його: розв'язати кайдани безбожности, пута ярма розв'язати й пустити на волю утиснених, і всяке ярмо розірвати?
7 Чи ж не це, щоб вламати голодному хліба свого, а вбогих бурлаків до дому впровадити? Що як побачиш нагого, щоб вкрити його, і не сховатися від свого рідного?
Це знову ж повертає нас до вже не раз наведених слів з Осії 6 розділу, які також цитував Ісус Христос:
6 Бо Я милости хочу, а не жертви, і Богопізнання більше від цілопалень.
Суть вчинків та вчень ізраїльських провідників добре висвітлив Ісус Христос в Євангелії від Матвія 23 розділі:
2 і сказав: На сидінні Мойсеєвім усілися книжники та фарисеї.
3 Тож усе, що вони скажуть вам, робіть і виконуйте; та за вчинками їхніми не робіть, бо говорять вони та не роблять того!
4 Вони ж в'яжуть тяжкі тягарі, і кладуть їх на людські рамена, самі ж навіть пальцем своїм не хотять їх порушити...
5 Усі ж учинки свої вони роблять, щоб їх бачили люди, і богомілля свої розширяють, і здовжують китиці.
6 І люблять вони передніші місця на бенкетах, і передніші лавки в синагогах,
7 і привіти на ринках, і щоб звали їх люди: Учителю!
В той час, як ізраїльтяни то відверто зневажали Бога своїм поклонінням чужим богам, то дуже прискіпливо відносились до виконання Мойсеєвого Закону – вони загубили саму суть цього Закону. Вони не зрозуміли для чого він був їм даний. На багато їхніх помилок неодноразово звертав увагу Ісус Христос у своїх вченнях та поясненнях. Загальновідома притча про доброго самарянина, про прощення, про щедрість…. Та ще багато іншого.
Правда, для того щоб зрозуміти суть цього Закону, над ним варто добре поміркувати, адже на перший погляд він доволі, так би мовити, марудний. Він розглядає буденне життя, вказує як і коли приносити жертви, як святкувати свята та багато іншого. Саму суть там зауважити не так просто.
А знаєте, якщо подумати, то в багатьох релігіях закладена істина. Та от чомусь з часом послідовники вносять пояснення й доповнення, а з ними й зміни. Це як постріл з лука в вітряну погоду – Бог через свого посередника дає людям ціль та робить постріл, а людська слабкість та невігластво як той вітер – зносять зусилля Божого посередника в сторону….
Що ж, можливо варто зробити «поправку на вітер» і спробувати зрозуміти суть Мойсеєвого Закону, зрозуміти так, як його розумів Ісус Христос. А це буде далі….